Bu araştırma, ortaokul öğrencilerinde akran zorbalığına maruz kalma veya zorbalık uygulama düzeyleri ile yaşam doyumu arasındaki ilişkide benlik saygısının ve psikolojik sağlamlığın aracılık rolünü değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında, 5., 6., 7. ve 8. sınıflarda öğrenim gören 1271 öğrenci (%48,9 erkek, %51,1 kız) araştırmaya dahil edilmiştir. Veriler, Ergen Akran İlişkileri Ölçeği (EAİÖ), Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği (RBSÖ), Çok Boyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu Ölçeği (ÇBÖYDÖ) – Kısa Form ve Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (ÇGPSÖ-12) kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın verileri normal dağılım göstermemesi nedeniyle zorbalık davranışları, yaşam doyumu, psikolojik sağlamlık ve benlik saygısı arasındaki ilişkiler Spearman-Brown sıralı korelasyon katsayısı kullanılarak analiz edilmiştir. Analizler sonucunda, zorbalık davranışları ile psikolojik sağlamlık ve yaşam doyumu arasında orta düzeyde anlamlı ilişkiler tespit edilirken, benlik saygısı ile düşük düzeyde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Aracılık analizi sonuçları, benlik saygısı ve psikolojik sağlamlığın akran zorbalığı ile yaşam doyumu arasındaki ilişkide etkili olduğunu ve bu değişkenlerin yaşam doyumunu olumlu yönde desteklediğini göstermektedir.
ortaokul öğrencileri akran zorbalığı yaşam doyumu benlik saygısı psikolojik sağlamlık
This study aims to evaluate the mediating role of self-esteem and resilience in the relationship between the levels of exposure to or engagement in peer bullying behaviors and life satisfaction among middle school students. The research sample consists of 1,271 students from the 5th, 6th, 7th, and 8th grades (48.9% male, 51.1% female). Data were collected using the Adolescent Peer Relations Instrument (APRI), the Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES), the Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale (BMSLSS) – Short Form and the Child and Youth Resilience Measure (CYRM-12). Given that the study data did not follow a normal distribution, the relationships between bullying behaviors, life satisfaction, resilience, and self-esteem were analyzed using the Spearman-Brown rank-order correlation coefficient. The findings revealed a moderate significant relationship between bullying behaviors and both resilience and life satisfaction, while a low but significant relationship was identified with self-esteem. Mediation analyses indicated that self-esteem and resilience play a mediating role in the relationship between peer bullying and life satisfaction, suggesting that these variables contribute positively to life satisfaction.
secondar school student peer bullying life satisfaction self-esteem resilience
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Okul Psikolojik Danışmanlığı |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 5 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 11 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 54 Sayı: 248 |