Araştırmada normal gelişim gösteren ve üstün yetenekli ortaokul
öğrencilerinin fen özyeterliklerine sınıf düzeyinin etkisi incelenmiştir.
Çalışmaya normal gelişim gösteren 443 (111 beşinci sınıf, 112 altıncı sınıf,
112 yedinci sınıf, 108 sekizinci sınıf)
ve üstün yetenekli 191 (49 beşinci sınıf, 30 altıncı sınıf, 68 yedinci
sınıf, 44 sekizinci sınıf) öğrenci olmak üzere toplam 634 öğrenci katılmıştır.
Veri toplama aracı olarak Fen Bilimleri Özyeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Sınıf
düzeyinin üstün yetenekli ve diğer ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri
özyerlikleri üzerindeki etkisinin incelenmesi için Tek Yönlü Varyans Analizi
(ANOVA) ve Tukey testi kullanılmıştır. Analizler sonucunda normal gelişim
gösteren ortaokul öğrencilerinin fen özyeterliklerinin sınıf düzeyi ile
farklılaştığı (F(3-439)=23.1, p<.05), beşinci sınıf
öğrencilerinin özyeterliklerinin altı, yedi ve sekizinci sınıf öğrencilerine
göre, altıncı sınıf öğrencilerinin özyeterliklerinin yedi ve sekizinci sınıf
öğrencilerine göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu bulunmuştur. Yedinci ve
sekizinci sınıf öğrencilerinin özyeterlikleri arasındaki fark anlamlı değildir.
Yapılan araştırmada normal gelişim gösteren öğrenciler açısından sınıf
düzeyinin öğrencilerin fen bilimleri özyeterlikleri üzerinde anlamlı düzeyde
etkisi olduğu belirlenmiştir (ƞ2=0.14).
Üstün yetenekli öğrencilerde ise sınıf düzeyi ile fen bilimleri
özyeterlikleri arasındaki farklılaşma
sadece altıncı ve yedinci sınıflar arasında anlamlı olup altıncı sınıf
lehinedir. Diğer grupların özyeterlikleri arasında istatistiksel olarak anlamlı
bir farklılık bulunmamıştır (F(3-187)=2.57, p>.05). Ayrıca üstün
yetenekli öğrenciler açısından sınıf düzeyi öğrencilerin özyeterlikleri
üzerinde düşük etki büyüklüğüne sahiptir (ƞ2=0.04). Bu sonuçlar normal gelişim gösteren
öğrencilerde sınıf düzeyi arttıkça öğrencilerin özyeterliklerinde bir düşüş olduğunu,
üstün yetenekli öğrencilerde ise altıncı sınıflar hariç olmak üzere
özyeterliklerinin sınıf düzeyi ile anlamlı düzeyde değişmediğini
göstermektedir.
In the study, science self-efficacy levels of non-gifted and gifted secondary school students were examined according to the class level. A total of 634 students participated in this study, which was conducted according to the quantitative survey design. Of these students, 443 were composed of non-gifted (111 fifth grade, 112 sixth grade, 112 seventh grade, 108 eighth grade) and 191 of them were gifted (49 fifth grade, 30 sixth grade, 68 seventh grade, 44 eighth grade) students. “The Science Self-Efficacy Scale” was used as the data collection tool. One-way analysis of variance (ANOVA) and Tukey test were used to examine the change of the science self-efficacy of the gifted and non-gifted secondary school students. As a result of the analyses it was found that the science self-efficacy of the non-gifted students was significantly different according to the grade levels (F (3-439) = 23.1, p <.05). Likewise, the self-efficacy scores of the fifth grade students was found to be significantly higher than the self-efficacy scores of the sixth, seventh and eighth grades, the self-efficacy scores of the sixth grade students was found to be significantly higher than the self-efficacy scores of the seventh and eighth grades. The difference between the self-efficacy scores of the seventh and eighth graders was not significant. In this study, the difference of the self-efficacy of the non-gifted students according to the grade levels was generalized to the accessible population since the effect size was found to be significant in terms of this difference (ƞ2 = 0.14). For the gifted students, only the sixth and seventh grades were significantly different in terms of their self-efficacy scores and this difference was in favor of the sixth grade. There was no statistically significant difference between the self-efficacy of the other classes (F (3-187) = 2.57, p> .05). Furthermore, the selfefficacy difference between the grade levels in terms of gifted students has a low effect size (ƞ2 = 0.04) and this difference is not practical significance since it cannot be generalized to the accessible population. These results show that the self-efficacy of the non-gifted students decrease with grade level increases and the self-efficacy of the gifted students do not change significantly between fifth, seventh and eighth grade levels. Suggestions were presented in line with these results.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 18 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)