Bu
çalışmanın amacı, okul öncesi eğitim dönemindeki çocukların sorumlu davranma
düzeylerini belirlemek üzere kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek
geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu, okul
öncesi eğitim kurumlarında görev yapan 271 öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırma, nicel özellik taşıyan bir ölçek geliştirme çalışmasıdır. Araştırmanın
verileri, “Sorumlu Davranışlar Taslak Ölçeği (SDTÖ)” ile toplanmıştır. Toplanan
veriler üzerinde yapılan geçerlik ve güvenirlik analizleri, tek faktör altında
toplanmış 44 maddeyi içeren bir ölçek yapısını göstermiştir. SDÖ’nün KMO değeri
,935; Bartlett testi değerlerinin ise x2: 3732,870; sd: 465 ve
p<0,001 olduğu belirlenmiştir. Ölçekteki maddeler genel varyansın %49,09’unu
açıklamaktadır. Madde-toplam korelasyonu katsayıları tüm maddeler için
p<,001 düzeyinde anlamlıdır. SDÖ’nin güvenirlik katsayısı olarak Cronbach
alpha katsayısının 0,975; tüm maddelerin iki farklı zamanda uygulanmalarından
elde edilen puanlar arasında anlamlı bir farklılaşmanın olmadığı; başka bir
ifade ile tutarlı ve kararlı ölçümler yapabildiği belirlenmiştir. Buna göre
SDÖ’nün, okul öncesi dönem çocuklarının sorumlu davranma düzeylerini belirlemek
amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir.
Sorumluluk eğitimi okul öncesi eğitim sorumlu davranış ölçek geçerlik güvenirlik
The aim of this
study is to develop a valid and reliable scale that can be used to determine
the level of responsibility of children in preschool education. The study group
consists of 271 teachers working in pre-school education institutions. The
research is a scale development study with quantitative characteristics. The
data of the study were collected by Responsible Behaviors Draft Scale (SDTO).
The validity and reliability analyze of the collected data showed a scale
structure with 44 items collected under a single factor. The KMO value of the
SDO is 0.940 and Bartlett’s test values were determined as x2:
3732,870; df: 465 ve p<0,001. The items in
the scale explain 49,09% of the general variance. The item-total correlation
coefficients were significant for all items at p <0,001 The Cronbach's alpha
coefficient was calculated to be 0.975; there were no significant differences
between the scores obtained from the application of all items at two different
times; in other words, it was determined that he could make consistent and
stable measurements. According to this, it can be said that SDO is a valid and
reliable scale that can be used to determine the level of responsibility of
preschool children.
Responsibility education preschool education responsible behavior scale
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 3 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)