Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dünya ve Türkiye Üniversitelerinde Girişimcilik Bölümlerinin Artan Önemi: Lisans ve Lisansüstü Eğitim Düzeyinde Bir Araştırma

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 872 - 885, 24.04.2020
https://doi.org/10.33206/mjss.523372

Öz



Girişimciliğin
gelişmesinde üniversitelerin girişimci bir yapıya ulaşmayı hedeflemeleri kadar
üniversitelerde girişimcilik bölümlerinin ve eğitimlerinin yaygınlaştırılması,
böylece kişilerin girişimcilik özelliklerinin geliştirilmesi de önemlidir.
Araştırmada, girişimcilik
eğitiminde Türkiye’nin mevcut durumu, Türkiye’deki üniversiteler ile The Times
Higher Education tarafından hazırlanan “Dünyanın En İyi Üniversiteleri Listesi”ndeki
ilk on üniversitedeki doğrudan girişimcilik lisans ve lisansüstü bölümleri tespit
edilerek ve karşılaştırmalar yapılarak değerlendirilmiştir.
Türkiye’deki
üniversitelerin durumuna YÖK Lisans atlas verilerine ve üniversitelerin sosyal
bilimler enstitülerinin resmi internet adreslerine bakılarak, Dünyadaki ilk on
üniversitenin lisans, yüksek lisans ve doktora programlarına ise ilgili
üniversitelerin internet adreslerinden ulaşılarak “içerik analizi” yapılmıştır.
Bu bağlamda, üniversitelerde girişimcilik eğitiminin, “yalnızca
bazı programların ders planlarında yer alan bir ders” olarak sınırlı kalmaması;
doğrudan girişimcilik alanında eğitim veren programların sayısının, niteliğinin
artması ve farklı disiplinlere de yayılmasının gerekli olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akdemir, A., (2009). İşletmeciliğin Temel Bilgileri, Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Akpinar, S., (2009). Girişimciliğin Temel Bilgileri, Kocaeli: Umuttepe Kitabevi.
  • Balaban, Ö. ve Özdemir, Y., (2008) , “Girişimcilik Eğitiminin Girişimcilik Eğilimi Üzerindeki Etkisi: Sakarya Üniversitesi Örneği”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi,3 (2), 134-148.
  • Berglund, H., Wennberg, K. (2006). Creativity among Entrepreneurship Students: Comparing Engineering and Business Education, International Journal of Continuing Engineering Education and Life-long Learning, 16 (5), 366-79.
  • Bozkurt Çetinkaya, Özlem., (2011). Dünyada Ve Türkiye’de Girişimcilik Eğitimi: Başarili Girişimciler Ve Öğretim Üyelerinden Öneriler, Ankara: Detay Yayınyıcılık
  • Galloway, L. ve Brown, W. (2002). Entrepreneurship education at university: a driver in the creation of high growth firms?, Education & Training, 44 (8/9).
  • Güler, B.K. (2009). Dünyada Öncü Üniversitelerin İşletme Fakültelerinin Sosyal Girişimcilik İle İlgili Eğitsel ve Bilimsel Faaliyetleri, VI. Uluslararası STK’lar Kongresi, 23-25 Ekim 2009 Çanakkale
  • Gürol, Y., Bal, Y., (2009). Türkiye’de Girişimciliğin Evrimi ve Gelişimi İçin Girişimcilik Eğitiminin Önemi, www.ikt.yildiz.edu.tr/RePEc/yil/makaleler/gurol 0019.pdf, 21.11.2009
  • İşcan Ö. F. ve Kaygin E. (2011). “Potansiyel Girişimciler olarak Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirmeye Yönelik Bir Araştırma”, Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2): 275-286.
  • Küçük, O. (2009). Türk Eğitim Sisteminde Girişimcilik Ve Girişimcilik Eğitiminde Avrupa Birliği (AB) Hibe Projelerinden Yararlanma Düzeyi: Bir Uygulama, 2. Uluslararası Girişimcilik Kongresi, Kırgızistan.
  • Liñán, F., Moriano, J. A. ve Zarnowska A. (2008). “Stimulating Entrepreneurial Intentions Through Education”, Teaching Psychology of Entrepreneurship Perspective from Six European Countries, Editors: J. A. Moriano, L. M. Gorgievski And M. Lukes, Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, pp. 45–67
  • Segal, G., Borgia, D. VE Schoenfeld, J. (2005) “The Motivation to Become an Entrepreneur”, International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 11(1):42-57.
  • Şengel, S. (2008). Yükseköğretimde Girişimcilik Eğitiminin İnovatif İş Fikirlerine Ulaşmadaki Etkisi Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası Girişimcilik Kongresi, Kırgızistan.
  • Sexton, D. L. ve Upton, N. B. (1987). “Evaluation of an Innovative Approach to Teaching Entrepreneurship”, Journal of Small Business Management, 25 (1), pp.35- 43
  • Solomon, G.T., Duffy, S. ve Tarabishy, A. (2002). “The State Of Entrepreneurship Education in the United States: A Nationwide Survey and Analysis”. International Journal of En‐ trepreneurship Education, 1(1), pp. 65–86.
  • Soylu, A. ve Kepenek, Y. (2008). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Düzeyleri Ve Aldıkları Eğitimin Girişimciliğe Olan Katkılarının Belirlenmesi: PAU Honaz Meslek Yüksekokulu Örneği, Uluslararası Girişimcilik Kongresi, Kırgızistan.
  • Tağraf, H. ve Halis, M. (2008). “Üniversitelerdeki Girişimcilik Eğitiminin “Girişimsel Öz Yetkinlik” Algısı Üzerindeki Etkisi: Bir Araştırma”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, s.91–111
  • Tekin, M., (2004). Girişimcilik ve Küçük İşletme Yöneticiliği, Ankara.
  • Yelkikalan N., Akatay A., Yildirim H. M., Karadeniz Y., Köse C., Koncagül Ö. ve Özer E. (2010). “Dünya ve Türkiye Üniversitelerinde Girişimcilik Eğitimi: Karşılaştırmalı Bir Analiz”, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırma Dergisi, 12(19): 51-59.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yilmaz C., Özdil T., Tezsürücü D., Karadeniz Y., (2010). "Farklı Egitim Düzeyindeki Üniversite Ögrencilerinin Girisimcilik Konusunda Görüs Farklılıgının Arastırılması", Uluslararası II. Trakya Bölgesi Kalkınma-Girisimcilik Sempozyumu, Kirklareli , Türkiye, 1-2 Ekim 2010, pp.157-173
  • https://www.hbs.edu/mba/the-hbs-difference/Pages/default.aspx, Erişim Tarihi: 12.03.2018
  • https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2018/world-ranking#survey-answer, Erişim Tarihi: 17.03.2018
  • https://www.hotcourses-turkey.com/, Erişim Tarihi: 20.03.2018
  • https://tr.phdstudies.com, Erişim Tarihi: 20.03.2018
  • https://www.melekyatirimplatformu.com/tr, Erişim Tarihi: 26.03.2018

Increasıng Importance of the Entrepreneurship Departments in Universities of the World and Turkey: A Survey at the Level of Undergraduate and Graduate Programs

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 872 - 885, 24.04.2020
https://doi.org/10.33206/mjss.523372

Öz

In the development of entrepreneurship, it is important for universities both to reach to an entrepreneurial structure and to mainstream entrepreneurship departments and education through which people improve their entrepreneurial qualities. In the study, the current situation in Turkey in entrepreneurship education is evaluated by identifying and comparing the direct entrepreneurship undergraduate and graduate programs of the universities in Turkey and of the top ten universities included in the List of World’s Best Universities that has been prepared by The Times Higher Education. In this survey, a “content analysis” is performed through investigating the conditions of the universities in Turkey by analyzing the atlas data of The Council of Higher Education (YÖK) and the official websites of the institute of social sciences of the universities, and by accessing the undergraduate, graduate and PHD programs of the World’s Top Ten Universities through their websites. In this context, the entrepreneurship education at universities should not be considered as “a course included only in the curriculum of some programs”; instead, the number and qualities of the programs that provide education in the field of entrepreneurship should be increased and spread to different disciplines.

Kaynakça

  • Akdemir, A., (2009). İşletmeciliğin Temel Bilgileri, Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Akpinar, S., (2009). Girişimciliğin Temel Bilgileri, Kocaeli: Umuttepe Kitabevi.
  • Balaban, Ö. ve Özdemir, Y., (2008) , “Girişimcilik Eğitiminin Girişimcilik Eğilimi Üzerindeki Etkisi: Sakarya Üniversitesi Örneği”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi,3 (2), 134-148.
  • Berglund, H., Wennberg, K. (2006). Creativity among Entrepreneurship Students: Comparing Engineering and Business Education, International Journal of Continuing Engineering Education and Life-long Learning, 16 (5), 366-79.
  • Bozkurt Çetinkaya, Özlem., (2011). Dünyada Ve Türkiye’de Girişimcilik Eğitimi: Başarili Girişimciler Ve Öğretim Üyelerinden Öneriler, Ankara: Detay Yayınyıcılık
  • Galloway, L. ve Brown, W. (2002). Entrepreneurship education at university: a driver in the creation of high growth firms?, Education & Training, 44 (8/9).
  • Güler, B.K. (2009). Dünyada Öncü Üniversitelerin İşletme Fakültelerinin Sosyal Girişimcilik İle İlgili Eğitsel ve Bilimsel Faaliyetleri, VI. Uluslararası STK’lar Kongresi, 23-25 Ekim 2009 Çanakkale
  • Gürol, Y., Bal, Y., (2009). Türkiye’de Girişimciliğin Evrimi ve Gelişimi İçin Girişimcilik Eğitiminin Önemi, www.ikt.yildiz.edu.tr/RePEc/yil/makaleler/gurol 0019.pdf, 21.11.2009
  • İşcan Ö. F. ve Kaygin E. (2011). “Potansiyel Girişimciler olarak Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirmeye Yönelik Bir Araştırma”, Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2): 275-286.
  • Küçük, O. (2009). Türk Eğitim Sisteminde Girişimcilik Ve Girişimcilik Eğitiminde Avrupa Birliği (AB) Hibe Projelerinden Yararlanma Düzeyi: Bir Uygulama, 2. Uluslararası Girişimcilik Kongresi, Kırgızistan.
  • Liñán, F., Moriano, J. A. ve Zarnowska A. (2008). “Stimulating Entrepreneurial Intentions Through Education”, Teaching Psychology of Entrepreneurship Perspective from Six European Countries, Editors: J. A. Moriano, L. M. Gorgievski And M. Lukes, Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, pp. 45–67
  • Segal, G., Borgia, D. VE Schoenfeld, J. (2005) “The Motivation to Become an Entrepreneur”, International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 11(1):42-57.
  • Şengel, S. (2008). Yükseköğretimde Girişimcilik Eğitiminin İnovatif İş Fikirlerine Ulaşmadaki Etkisi Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası Girişimcilik Kongresi, Kırgızistan.
  • Sexton, D. L. ve Upton, N. B. (1987). “Evaluation of an Innovative Approach to Teaching Entrepreneurship”, Journal of Small Business Management, 25 (1), pp.35- 43
  • Solomon, G.T., Duffy, S. ve Tarabishy, A. (2002). “The State Of Entrepreneurship Education in the United States: A Nationwide Survey and Analysis”. International Journal of En‐ trepreneurship Education, 1(1), pp. 65–86.
  • Soylu, A. ve Kepenek, Y. (2008). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Düzeyleri Ve Aldıkları Eğitimin Girişimciliğe Olan Katkılarının Belirlenmesi: PAU Honaz Meslek Yüksekokulu Örneği, Uluslararası Girişimcilik Kongresi, Kırgızistan.
  • Tağraf, H. ve Halis, M. (2008). “Üniversitelerdeki Girişimcilik Eğitiminin “Girişimsel Öz Yetkinlik” Algısı Üzerindeki Etkisi: Bir Araştırma”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, s.91–111
  • Tekin, M., (2004). Girişimcilik ve Küçük İşletme Yöneticiliği, Ankara.
  • Yelkikalan N., Akatay A., Yildirim H. M., Karadeniz Y., Köse C., Koncagül Ö. ve Özer E. (2010). “Dünya ve Türkiye Üniversitelerinde Girişimcilik Eğitimi: Karşılaştırmalı Bir Analiz”, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırma Dergisi, 12(19): 51-59.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yilmaz C., Özdil T., Tezsürücü D., Karadeniz Y., (2010). "Farklı Egitim Düzeyindeki Üniversite Ögrencilerinin Girisimcilik Konusunda Görüs Farklılıgının Arastırılması", Uluslararası II. Trakya Bölgesi Kalkınma-Girisimcilik Sempozyumu, Kirklareli , Türkiye, 1-2 Ekim 2010, pp.157-173
  • https://www.hbs.edu/mba/the-hbs-difference/Pages/default.aspx, Erişim Tarihi: 12.03.2018
  • https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2018/world-ranking#survey-answer, Erişim Tarihi: 17.03.2018
  • https://www.hotcourses-turkey.com/, Erişim Tarihi: 20.03.2018
  • https://tr.phdstudies.com, Erişim Tarihi: 20.03.2018
  • https://www.melekyatirimplatformu.com/tr, Erişim Tarihi: 26.03.2018
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yasin Karadeniz 0000-0002-5609-5171

Çiğdem Özkan 0000-0002-9823-4117

Yayımlanma Tarihi 24 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 6 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karadeniz, Y., & Özkan, Ç. (2020). Dünya ve Türkiye Üniversitelerinde Girişimcilik Bölümlerinin Artan Önemi: Lisans ve Lisansüstü Eğitim Düzeyinde Bir Araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 872-885. https://doi.org/10.33206/mjss.523372
AMA Karadeniz Y, Özkan Ç. Dünya ve Türkiye Üniversitelerinde Girişimcilik Bölümlerinin Artan Önemi: Lisans ve Lisansüstü Eğitim Düzeyinde Bir Araştırma. MJSS. Nisan 2020;9(2):872-885. doi:10.33206/mjss.523372
Chicago Karadeniz, Yasin, ve Çiğdem Özkan. “Dünya Ve Türkiye Üniversitelerinde Girişimcilik Bölümlerinin Artan Önemi: Lisans Ve Lisansüstü Eğitim Düzeyinde Bir Araştırma”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9, sy. 2 (Nisan 2020): 872-85. https://doi.org/10.33206/mjss.523372.
EndNote Karadeniz Y, Özkan Ç (01 Nisan 2020) Dünya ve Türkiye Üniversitelerinde Girişimcilik Bölümlerinin Artan Önemi: Lisans ve Lisansüstü Eğitim Düzeyinde Bir Araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9 2 872–885.
IEEE Y. Karadeniz ve Ç. Özkan, “Dünya ve Türkiye Üniversitelerinde Girişimcilik Bölümlerinin Artan Önemi: Lisans ve Lisansüstü Eğitim Düzeyinde Bir Araştırma”, MJSS, c. 9, sy. 2, ss. 872–885, 2020, doi: 10.33206/mjss.523372.
ISNAD Karadeniz, Yasin - Özkan, Çiğdem. “Dünya Ve Türkiye Üniversitelerinde Girişimcilik Bölümlerinin Artan Önemi: Lisans Ve Lisansüstü Eğitim Düzeyinde Bir Araştırma”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9/2 (Nisan 2020), 872-885. https://doi.org/10.33206/mjss.523372.
JAMA Karadeniz Y, Özkan Ç. Dünya ve Türkiye Üniversitelerinde Girişimcilik Bölümlerinin Artan Önemi: Lisans ve Lisansüstü Eğitim Düzeyinde Bir Araştırma. MJSS. 2020;9:872–885.
MLA Karadeniz, Yasin ve Çiğdem Özkan. “Dünya Ve Türkiye Üniversitelerinde Girişimcilik Bölümlerinin Artan Önemi: Lisans Ve Lisansüstü Eğitim Düzeyinde Bir Araştırma”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 9, sy. 2, 2020, ss. 872-85, doi:10.33206/mjss.523372.
Vancouver Karadeniz Y, Özkan Ç. Dünya ve Türkiye Üniversitelerinde Girişimcilik Bölümlerinin Artan Önemi: Lisans ve Lisansüstü Eğitim Düzeyinde Bir Araştırma. MJSS. 2020;9(2):872-85.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155