Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Schwartz Değerler Sistemi Kapsamında Turist Davranışlarının Değerlendirilmesi: İstanbul Örneği

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 3, 2037 - 2059, 30.07.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.839016

Öz

Bu çalışmanın temel amacı; Schwartz değerler sistemi çerçevesinde turist davranışlarını incelemektir. İstanbul, turistik açıdan önemli bir çekim noktası olduğu için bu çalışmada ön plana çıkarılmak istenmiştir. Turist memnuniyetinin daha fazla elde edilmesi açısından turist davranışlarının kişisel değerler çerçevesinde saptanması önemli olarak görülmektedir. Kişisel değerlerin, turist davranışlarında çok etkili olduğu, bu alana dikkat çekmenin farklı bir izlenim (olumlu olarak) oluşturacağı ve farkındalık yaratacağı ifade edilmektedir. Bu araştırma, turist davranışlarının kişisel değerler odaklı olarak hem sosyolojik, hem kültürel, hem de turistik açılardan değerlendirilerek turist davranışlarının farklı yönlerden anlaşılmasına olanak sağlamaktadır. Araştırmanın metodu; nitel araştırma metodu, araştırmanın veri toplama aracı; doküman analizi tekniği, veri analiz tekniği ise; betimsel analiz tekniğidir. Bu araştırmada turistlerin davranışları incelenirken Schwartz değerler sistemindeki toplamda 10 gruba ayrılan kişisel değerler göz önünde bulundurularak bir inceleme işlemi yapılmıştır. Sonuç olarak; turistlerin düşünce, davranış, duygu ve tutumlarının net bir şekilde anlaşılması, turistlerin memnuniyet ve sadakatinin sağlanmasında önemli olarak görülmektedir.

Kaynakça

  • Akçin, N. (2019). Uzun süreli seyahatlerin katılımcılar üzerindeki psikolojik etkilerini belirlemeye yönelik bir araştırma. (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Lisanüstü Eğitim Enstitüsü, Sakarya.
  • Akova, O. (2006). Yerel halkın turizmin etkilerini algılamalarına ve tutumlarına yönelik bir araştırma. Akademik İncelemeler Dergisi, 1 (2), 1- 34.
  • Akyurt, H. ve Atay, L. (2009). Destinasyonda imaj oluşturma süreci. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1 (1), 1-14.
  • Bardi, A. & Schwartz, S. H. (2003). Values and behavior: strenght and structure of relations. Personality and Social Psychology Bulletin, 29(10), 1207-1220.
  • Bursada Bugün. (2020). Yerli ve yabancı turistlerden 'kızkalesi'ne yoğun ilgi. Erişim Adresi: http://www.bursadabugun.com/haber/yerli-ve-yabanci-turistlerden-kizkalesi-ne-yogun-ilgi-1331056.html, Erişim Tarihi: 02.11.2020.
  • Costa, P. T. & McCrae, R. R. (1992). Four Ways Five Factors are Basic. Personality and lndividual Differences, 13(6), 653-665.
  • De Her, J. & Van Vliet, H. (2001). A Means-end Chain approach to Next Generation TV - A Consumer Research Pilot Study. Demir, Ş. Ş. ve Kozak, M. (2011). Turizmde tüketici davranışları modelini oluşturan aşamalar arasındaki ilişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22 (1), 19-34.
  • Doğan, H. Z. (2004). Turizmin sosyo-kültürel temelleri. (İkinci Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Erciş, A. ve Türk, B. (2014). Kişisel değerler ve içsel yenilikçilik boyutları ilişkisinin yapısal eşitlik modeliyle incelenmesi. Ataturk University Journal of Economics & Administrative Sciences, 28(2).
  • Günlü, E. (2007). Turizm sosyolojisi ve turistik tüketici davranışları. O. İçöz (Ed.) içinde, Genel turizm-turizmde temel kavramlar ve ilkeler (s. 167-181). Ankara: Turhan Kitabevi.
  • https://anadoludabugun.com.tr/konya-haber/mevlana-turbesinde-meditasyon-yapiyorlar-ozel-haber-103158h, Erişim Tarihi: 02.11.2020.
  • https://www.grisayfalar.com/kisisel-temel-degerler/, Erişim Tarihi: 24.10.2020.
  • https://www.haberler.com/hollandali-kadin-turist-trafik-polislerine-zor-12680624-haberi/, Erişim Tarihi: 02.11.2020.
  • https://www.sondakika.com/haber/haber-kemer-de-polisten-rusca-ingilizce-ve-turkce-maske-13587539/, Erişim Tarihi: 02.11.2020.
  • İndigo Dergisi. (2017). Yabancı turistlerin öncelikli beklentileri neler? Erişim Adresi: https://indigodergisi.com/2017/03/yabanci-turistlerin-beklentileri/, Erişim Tarihi: 02.11.2020.
  • İTO Haber. (2020). Turistlerin gözdesi sultanahmet camii. Erişim Adresi: https://www.itohaber.com/haber/guncel/211170/turistlerin_gozdesi_sultanahmet_camii.html, Erişim Tarihi: 31.10.2020.
  • Jafari, J. (2000). Encyclopedia of tourism. London - Newyork: Routledge.
  • Jamaludin, N. L., Sam, D. L., Sandal, G. M. & Adam, A. A. (2016). Personal values, subjective well - being and destination - loyalty ıntention of ınternational students. Springerplus, 5(720), 1-11.
  • Kahle, L.R. (1985). Social values in the eighties: a special ıssue. Psychology & Marketing, 2 (4), 231.
  • Karakaş, A. ve Şengün, H. (2017). Yerel halkın turizm faaliyetlerine yönelik tutumları. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 8 (15), 183–203.
  • Lanquar, R. (1985). Turizm-seyahat sosyolojisi. (Çev. G. Ö. Kayır). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mehtap, Ö. (2016), “Bireysel davranış, kişilik ve değerler”, Günsel, A. ve Bozkurt, S. (Ed.), Örgütsel davranış, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık, 22-43.
  • Michael, S. & John, U. (1988). Social studies for children. a guide to basic ınstruction. (9. Edition). NewJersey: Prentice Hall.
  • Mynet. (2020). Oyuncu aslı omağ'ın zor anları! turist korkup suya atladı. Erişim Adresi: https://www.mynet.com/oyuncu-asli-omag-in-zor-anlari-turist-korkup-suya-atladi-296619-mymagazin, Erişim Tarihi: 02.11.2020.
  • Odabaşı, Y. ve Barış, G. (2007). Tüketici davranışı. İstanbul: Mediacat.
  • Pearce, P. L. (2005). Tourist behaviour: themes and conceptual schemes. Clevedon: Channel View Publications.
  • Polat, S. A. (2013). Turistlerin tatil dönemlerinde sergiledikleri geçici davranış değişiklikleri (liminoid) üzerine bir araştırma. (Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Rızaoğlu, B. (2003). Turizm davranışı. (Birinci Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık. ISBN: 978-975-8326-73-0.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: The Free Press.
  • Saatcı, G. ve Avcıkurt, C. (2016). Cross-cultural tourist attitudes: a search within the scope of ıntegrated threat theory. Itobiad: Journal of The Human and Social Science Researches, 5 (8).
  • Sabah Gazetesi. (2019). Son Dakika haberi: Antalya'da inanılmaz olay! Kadın turistin yaptıkları şok etti... Erişim Adresi: https://www.sabah.com.tr/yasam/2019/11/11/son-dakika-antalyada-sok-olay-gizemli-kadin-turist-giysilerini-cikardi-ve, Erişim Tarihi: 02.11.2020.
  • Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and content of human values?. Journal of Social Issues, 50 (4), 19-45.
  • Schwartz, S. H. & Bilsky, W. (1994). Values and personality. European Journal of Personality, 8(3), 163-181.
  • Sözcü Gazetesi. (2019). İngiliz turist hepimize ders verdi! Erişim Adresi: https://www.sozcu.com.tr/2019/gundem/ingiliz-turist-hepimize-ders-verdi-5476422/, Erişim Tarihi: 31.10.2020.
  • Sünbül, K. (2018). Turistlerin gıda güvenliği bilgisinin şikâyet etme davranışına etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Karabük Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karabük.
  • Tayfun, A. ve Yıldırım, M. (2010). Turistlerin tüketim davranışları kültüre/millete göre farklılık gösterir mi? alman ve rus turistler üzerine bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 43-64.
  • Turizm Güncel. (2017). örnek davranış: türkiye'den aldığı hediye tarihi eser çıkınca... Erişim Adresi: https://www.turizmguncel.com/haber/ornek-davranis-turkiye'den-aldigi-hediye-tarihi-eser-cikinca-h30379.html, Erişim Tarihi: 02.11.2020.
  • Turizm Günlüğü. (2019). İşte ülke ülke türkiye’yi tercih eden turistlerin davranış kalıpları… Erişim Adresi: https://www.turizmgunlugu.com/2019/12/18/turkiyeyi-tercih-eden-turistlerin-davranis-kaliplari/, Erişim Tarihi: 31.10.2020.
  • Turizm Günlüğü. (2020). Sultanahmet’te turistlerin şikâyet ettiği 4 sorun. Erişim Adresi: https://www.turizmgunlugu.com/2020/09/19/tarihi-sultanahmet-yarimadasi-turizm-sorunlari/, Erişim Tarihi: 31.10.2020.
  • Ünal, S., Deniz, A. ve Can, P. (2008). Marka bağlılığı ve kişisel değerler açısından pazar bölümleme. atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 22(1), 211-237.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Oğuz Çam 0000-0003-3222-3367

Muharrem Avcı 0000-0002-0264-1181

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 10 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çam, O., & Avcı, M. (2021). Schwartz Değerler Sistemi Kapsamında Turist Davranışlarının Değerlendirilmesi: İstanbul Örneği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(3), 2037-2059. https://doi.org/10.33206/mjss.839016
AMA Çam O, Avcı M. Schwartz Değerler Sistemi Kapsamında Turist Davranışlarının Değerlendirilmesi: İstanbul Örneği. MJSS. Temmuz 2021;10(3):2037-2059. doi:10.33206/mjss.839016
Chicago Çam, Oğuz, ve Muharrem Avcı. “Schwartz Değerler Sistemi Kapsamında Turist Davranışlarının Değerlendirilmesi: İstanbul Örneği”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10, sy. 3 (Temmuz 2021): 2037-59. https://doi.org/10.33206/mjss.839016.
EndNote Çam O, Avcı M (01 Temmuz 2021) Schwartz Değerler Sistemi Kapsamında Turist Davranışlarının Değerlendirilmesi: İstanbul Örneği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10 3 2037–2059.
IEEE O. Çam ve M. Avcı, “Schwartz Değerler Sistemi Kapsamında Turist Davranışlarının Değerlendirilmesi: İstanbul Örneği”, MJSS, c. 10, sy. 3, ss. 2037–2059, 2021, doi: 10.33206/mjss.839016.
ISNAD Çam, Oğuz - Avcı, Muharrem. “Schwartz Değerler Sistemi Kapsamında Turist Davranışlarının Değerlendirilmesi: İstanbul Örneği”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10/3 (Temmuz 2021), 2037-2059. https://doi.org/10.33206/mjss.839016.
JAMA Çam O, Avcı M. Schwartz Değerler Sistemi Kapsamında Turist Davranışlarının Değerlendirilmesi: İstanbul Örneği. MJSS. 2021;10:2037–2059.
MLA Çam, Oğuz ve Muharrem Avcı. “Schwartz Değerler Sistemi Kapsamında Turist Davranışlarının Değerlendirilmesi: İstanbul Örneği”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 10, sy. 3, 2021, ss. 2037-59, doi:10.33206/mjss.839016.
Vancouver Çam O, Avcı M. Schwartz Değerler Sistemi Kapsamında Turist Davranışlarının Değerlendirilmesi: İstanbul Örneği. MJSS. 2021;10(3):2037-59.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155