Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAVRAM TEMELLİ DİSİPLİNLER ARASI YAKLAŞIMA GÖRE TASARLANAN ÜNİTENİN KAVRAMLARIN KAZANDIRILMASINA ETKİSİ/THE IMPACT ON THE CONCEPT OF UNITS DESIGNED ACCORDING TO CONCEPTUAL BASED DISCIPLINARY APPROACH

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 26 - 42, 27.12.2017

Öz

Özet



Bu çalışmada, kavram temelli disiplinler arası
yaklaşım kullanılarak tasarlanan ünitenin kavramların kazandırılmasına yönelik
etkisi
incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışması kullanılmıştır. Araştırma 2013-2014 eğitim-öğretim yılı güz ve bahar
döneminde bir devlet okulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma
gurubunu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilmiş
12’si erkek, yedisi kız toplam 19 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırma
verileri,  yapılandırılmamış gözlem
(kamera kayıtları) ve kavram testi ile toplanmıştır.  Çoktan seçmeli 25 sorudan meydana gelen
testte her sorudan sonra öğrenciler verdikleri cevabın nedenini yazılı olarak
ifade etmiştir. Test puanlanırken, doğru cevabı bulma 1, nedeni doğru açıklama
ise 3 puan ile değerlendirilmiştir. Gözlem kayıtları içerik analizi ile
incelenmiştir. Sonuçta,  kavram temelli
disiplinler arası yaklaşıma göre tasarlanan ünitenin kavramların
kazandırılmasına olumlu yönde katkı sağladığı belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • Baykal, A. (2004). Program geliştirme yaklaşımlarında alansal bağlam. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 20(2), 1-11.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Coşkun, M. K. (2011). Kavram öğretimi. Adana: Karahan Kitapevi.
  • Coşkun, M. (2009). İçeriğin öğretim için düzenlenmesi. (Ed: A. Doğanay), Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (s.83-126). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğanay, A. (2002). Öğretimde kavram ve genellemelerin geliştirilmesi (Ed: Öztürk, C.ve Dilek, D.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde, (s27-255). Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77-96.
  • Doğanay, A., Karakuş, M. ve Bolat, Y. (2013). Sosyal bilgiler dersinde disiplinler arası öğretime yönelik öğretmen görüşleri. II Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu Tam Metin (s.403-422). 26-28 Nisan 2013, Aksaray.
  • Drake, S. (2007). Creating standarts-based ıntegrated currıculum. California: Corwin Press, INC. A Sage Publications Company. Thousand Oaks.
  • Drake, S.M., & Burns, R.C. (2004). Meeting standards through integrated curriculum. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. http://www.ascd.org/publications/books/103011.aspx. Erişim tarihi: 11.08.2012.
  • Erickson, H.L. (1995). Stirring the Head, heart, and soul: redefining curriculum and ınstruction. California:Corwin Press, INC. A Sage Publications Company. Thousand Oaks.
  • Head, R. R. (1997). Interdisciplinary curriculum: The effects of a unit about landscapes on second-grade students’ knowledge, skills and attitude. Unpublished doctoral dissertation, Universty of Alabama, Alabama (UMI:9821539).
  • Jacobs, H. H. (1989). The interdisciplinary models: A step by step approach for developing integrated units of study. H.H. Jacobs (Ed.) In interdisciplinary curriculum: design and ımplementation (p. 53-66). USA: ASCD.
  • Jacobs, H. H. (2004). Step-by-step guide to interdisciplinary curriculum design. Interdisciplinary Learning in Your Classroom, from http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/interdisciplinary/implementation.html#tpp. Erişim tarihi: 14.09.2012.
  • Karakuş, M., Bolat, Y., Dolapçıoğlu, S., Karaduman, B. ve Gürkan B. (2012). Uygulama örnekleriyle disiplinler arası öğretim. II. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 27-28-29 Eylül 2012.
  • Keçe, M. Ve Merey, Z. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler kazanımlarının sosyal bilimler disiplinlerine ve disiplinler arası anlayışa uygunluğunun belirlenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, VIII(I), 110-139.
  • Kılıç, F. (2007). Mikro düzeyde içerik düzenleme stratejilerinin kavramların, genellemelerin öğrenilmesine ve bilişsel esnekliğe etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana. Kılınç, E. (2012). Conceptual learnıng ın socıal studıes classroom: an analysıs of texas assessment of knowledge and skılls (taks) socıal studıes questıons wıth and wıthout concept. Unpublished doctoral dissertation. The Office of Graduate Studies of Texas A&M University.(UMI:3524737).
  • Miles M. B. ve Huberman A. M. (2002) Qualitative researcher’s companion. London: Sage Publication.
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinler arası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89-94.
  • Yükselir, A. (2006). İlköğretim altıncı sınıf sosyal bilgiler programında geçen kavramların kazanımı ve kalıcılığında kavram analizi yönteminin etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 26 - 42, 27.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Baykal, A. (2004). Program geliştirme yaklaşımlarında alansal bağlam. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 20(2), 1-11.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Coşkun, M. K. (2011). Kavram öğretimi. Adana: Karahan Kitapevi.
  • Coşkun, M. (2009). İçeriğin öğretim için düzenlenmesi. (Ed: A. Doğanay), Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (s.83-126). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğanay, A. (2002). Öğretimde kavram ve genellemelerin geliştirilmesi (Ed: Öztürk, C.ve Dilek, D.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde, (s27-255). Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77-96.
  • Doğanay, A., Karakuş, M. ve Bolat, Y. (2013). Sosyal bilgiler dersinde disiplinler arası öğretime yönelik öğretmen görüşleri. II Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu Tam Metin (s.403-422). 26-28 Nisan 2013, Aksaray.
  • Drake, S. (2007). Creating standarts-based ıntegrated currıculum. California: Corwin Press, INC. A Sage Publications Company. Thousand Oaks.
  • Drake, S.M., & Burns, R.C. (2004). Meeting standards through integrated curriculum. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. http://www.ascd.org/publications/books/103011.aspx. Erişim tarihi: 11.08.2012.
  • Erickson, H.L. (1995). Stirring the Head, heart, and soul: redefining curriculum and ınstruction. California:Corwin Press, INC. A Sage Publications Company. Thousand Oaks.
  • Head, R. R. (1997). Interdisciplinary curriculum: The effects of a unit about landscapes on second-grade students’ knowledge, skills and attitude. Unpublished doctoral dissertation, Universty of Alabama, Alabama (UMI:9821539).
  • Jacobs, H. H. (1989). The interdisciplinary models: A step by step approach for developing integrated units of study. H.H. Jacobs (Ed.) In interdisciplinary curriculum: design and ımplementation (p. 53-66). USA: ASCD.
  • Jacobs, H. H. (2004). Step-by-step guide to interdisciplinary curriculum design. Interdisciplinary Learning in Your Classroom, from http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/interdisciplinary/implementation.html#tpp. Erişim tarihi: 14.09.2012.
  • Karakuş, M., Bolat, Y., Dolapçıoğlu, S., Karaduman, B. ve Gürkan B. (2012). Uygulama örnekleriyle disiplinler arası öğretim. II. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 27-28-29 Eylül 2012.
  • Keçe, M. Ve Merey, Z. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler kazanımlarının sosyal bilimler disiplinlerine ve disiplinler arası anlayışa uygunluğunun belirlenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, VIII(I), 110-139.
  • Kılıç, F. (2007). Mikro düzeyde içerik düzenleme stratejilerinin kavramların, genellemelerin öğrenilmesine ve bilişsel esnekliğe etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana. Kılınç, E. (2012). Conceptual learnıng ın socıal studıes classroom: an analysıs of texas assessment of knowledge and skılls (taks) socıal studıes questıons wıth and wıthout concept. Unpublished doctoral dissertation. The Office of Graduate Studies of Texas A&M University.(UMI:3524737).
  • Miles M. B. ve Huberman A. M. (2002) Qualitative researcher’s companion. London: Sage Publication.
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinler arası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89-94.
  • Yükselir, A. (2006). İlköğretim altıncı sınıf sosyal bilgiler programında geçen kavramların kazanımı ve kalıcılığında kavram analizi yönteminin etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yeliz Bolat

Memet Karakuş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bolat, Y., & Karakuş, M. (2017). KAVRAM TEMELLİ DİSİPLİNLER ARASI YAKLAŞIMA GÖRE TASARLANAN ÜNİTENİN KAVRAMLARIN KAZANDIRILMASINA ETKİSİ/THE IMPACT ON THE CONCEPT OF UNITS DESIGNED ACCORDING TO CONCEPTUAL BASED DISCIPLINARY APPROACH. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 26-42.

         14951                  27371                    19255                     21232                    19256                   .                20381                       20535                    21505                             22473                        22506                        22655                        22742                       22870                    

          31487                 31486