Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin görüşleri çerçevesinde sendikal örgütlenmeye ilişkin tutumlarını ve sendikal örgütlenme nedenlerini tespit etmektir. Hem nitel hem nicel veri toplama tekniklerini kullanıldığı karma yöntem kullanılan betimsel bir araştırmadır. Nitel verilerle elde edilen veriler ışığında “sendikal tutum ölçeği” ve “sendikal örgütlenme nedenleri ölçeği” geliştirilerek nicel verilerle de desteklenmiştir. Araştırma kapsamında 2014-2015 eğitim-öğretim yılında görev yapmakta olan 332 öğretmen ile nicel çalışma grubu, maksimum çeşitlilik örneklemesi yoluyla belirlenen 80 öğretmen de nitel çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırma sonucuna göre; öğretmenler sendikalara haklarını daha iyi savunmak amacıyla üye olmaktadırlar. Ancak sendikalar öğretmenlerinin beklentilerine yeteri kadar cevap veremediği ve sendika-siyaset ilişkisinin olması gerekenden fazla olması düşüncesi de elde edilen sonuçlar arasında bulunmaktadır. Elde edilen bir diğer sonuç da kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere kıyasla sendikaların kişisel-mesleki çıkar boyutuna yönelik daha fazla olumlu tutuma sahip olduğudur. Başka bir sonuca göre ise; öğretmen sayısının 1-21 mevcutlu olduğu okullarda çalışan öğretmenler ile 22-50 mevcutlu okullarda çalışan öğretmenler arasında 1-21 mevcutlu okullarda çalışan öğretmenler lehine sendikal tutumun olumlu olduğu tespit edilmiştir.
Aksoy, M. (2013). Lise öğretmenlerinin sendikal örgütlenmeye bakışları: Eskişehir ili örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
Altuğ, G. (2014). Okullarda örgüt kültürü ile öğretmenlerin sendikalara ilişkin görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Bal, M. (2007). Türkiye'nin AB üyelik sürecinde sendikaların izledikleri politikalar. Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Bulama, R. (2010). İnsan kaynakları yönetimi uygulamaları ile çalışanların sendikalaşma eğilimi üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
Creswell, J.W. (2013). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları araştırma deseni. (Ed. S. B. Demir ve diğerleri). Ankara: Eğiten Kitap.
Çınar, G. (2008). İlköğretim okullarında sendikalaşma faaliyetlerinin öğretmenler ve yöneticiler üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Çokluk, O., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
Demir, F. (2013). Öğretmen görüşlerine göre sendikaların okul yaşamına etkileri ve eğitim çalışanlarının sendikalara üye olmama nedenleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
Demir, Ş. (2009). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin sendikal bağlılıklarının demografik özelliklerine göre incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Durmuş, B., Yurtkoru, E. S., Çinko, M. (2013). Sosyal Bilimlerde Spss’le Veri Analizi, (5.Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
Gezer, G. (2011). D.İ.S.K. örneğinde Türkiye'de sendika ve siyaset ilişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
Girgin, A. İ. (2011). Sendika kurma hakkı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
Mahiroğulları, A. (2013). Dünya'da ve Türkiye'de sendikacılık. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
Öz, Ü. (2010). Bir siyasal katılma aracı olarak memur sendikaları: Isparta örnek olayı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
Seçer, B. (2009/4). Kadınların sendikalara yönelik tutumları ile cinsiyet ayrımcılığı algılarının sendika üyesi olma isteğine etkisi. Çalışma ve Toplum Dergisi, 27-60.
Tokol, A. (1994). Türkiye'de sendikal hareket. Bursa: Ezgi.
Uyumlu, H. O. (2009). Üniversite öğretim elemanlarının sendikal örgütlenmeye ilişkin görüşleri: Ankara Üniversitesi örneği. Eğitim Bilim Toplum , 7 (28), 36-58.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Arslan, C., & Ugurlu, C. T. (2021). ÖĞRETMENLERİN SENDİKAL ÖRGÜTLENMEYE İLİŞKİN TUTUMLARI VE SENDİKAL ÖRGÜTLENME NEDENLERİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 240-262.