Environmental problems, which are on the agenda of the whole world recently, have made environmental education compulsory. The gradual decrease of resources, global warming, climate change, environmental problems such as the melting of glaciers, the development of technology, factors such as the more frequent use of ready-made packaged food have allowed environmental pollution and related problems to come to light more frequently. Societies that have adopted that having healthy environmental conditions are a human right have higher levels of development compared to other countries. The most important task in raising individuals who are sensitive to environmental problems falls on primary schools. The aim of this study is to reveal the perceptions of primary school 4th grade students about environmental problems and environmental education. In accordance with this purpose thirty-six primary school 4th grade students were reached and interviewed with a semi-structured interview form. Interview results were analyzed through descriptive analysis. As a result, it has been revealed that the students see the environment as a nature, tree, life, greenery and the world. It has been concluded that there is water scarcity, nature pollution, water pollution and cutting trees is an environmental problem. It has been concluded that as an institution TEMA (Turkish Foundation for Combating Soil Erosion), the Ministry of Environment, Urban Planning and Climate Change, the General Directorate of Forestry, Çevko (Environmental Protection and Packaging Waste Recovery and Recycling Foundation), the Ministry of National Education have a duty to be sensitive to the environment and the whole humanity as a person. In order to solve environmental problems, it has been concluded that people have duties such as saving water, keeping the environment clean, protecting nature, planting trees, collecting garbage after picnic, separating those that will go for recycling, using electricity economically, using electric vehicles instead of gasoline vehicles. Related to the environment, it has been concluded that water related painting competitions were held in schools, trees were planted there were recycling bins and environmental boards were prepared. Regarding environmental education, it has been concluded that trees can be planted in schools, painting, poetry competitions can be organized, water saving can be made, recycling bins can be increased and playgrounds can be made of grass and these are desired to be done.
Primary school environmental problems environmental education
Son zamanlarda tüm dünya gündeminde olan çevresel sorunlar, çevre eğitimini zorunlu hale getirmiştir. Kaynakların giderek azalması, küresel ısınma, iklim değişikliği, buzulların erimesi gibi çevre sorunları teknolojinin gelişmesi, hazır paket gıdaların daha sık kullanılması gibi faktörler çevre kirliliğinin ve buna bağlı sorunların daha sık gün yüzüne çıkmasına olanak sağlamıştır. Sağlıklı çevresel koşullara sahip olmanın bir insanlık hakkı olduğunu benimsemiş toplumların gelişmişlik düzeyleri diğer ülkelere göre daha fazladır. Çevre sorunlarına duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde en önemli görev ilkokullara düşmektedir. Bu araştırmada da amaç; ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına ve çevre eğitimine yönelik algılarını ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda 36 ilkokul 4. sınıf öğrencisine ulaşılarak yarı yapılandırılmış görüşme formu ile görüşme yapılmıştır. Görüşme sonuçları betimsel analiz yoluyla analiz edilmiştir. Sonuç olarak; öğrencilerin çevreyi doğa, ağaç, yaşam, yeşillik, dünya olarak gördükleri ortaya çıkmıştır. Su kıtlığının olduğu, doğa kirliliğinin su kirliliğinin olduğu, ağaçların kesilmesinin de bir çevre sorunu olduğu sonucuna varılmıştır. İnsanların çevre konusunda duyarlı olmaları için kurum olarak; Tema, Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, Orman Genel Müdürlüğü, Çevko, Milli Eğitim Bakanlığı’na; kişi olarak da bütün insanlığa görev düştüğü sonucuna varılmıştır. Çevre sorunlarını çözmek için insanlara; su tasarrufu yapmak, çevreyi temiz tutmak, doğaya sahip çıkmak, ağaç dikmek, piknikten sonra çöpleri toplamak, geri dönüşüme gidecekleri ayırmak, elektriği tasarruflu kullanmak, benzinli araçlar değil de elektrikli araçları kullanmak gibi görevlerin düştüğü sonucuna varılmıştır. Çevre ile ilgili olarak okullarında su ile ilgili resim yarışmalarının yapıldığı, ağaç dikildiği, geri dönüşüm kutularının olduğu ve çevre ile ilgili panoların hazırlandığı sonucuna varılmıştır. Çevre eğitimi ile ilgili olarak okullarında ağaç dikilebileceği, resim şiir yarışmalarının düzenlenebileceği, su tasarrufu yapılabileceği, geri dönüşüm kutularının arttırılabileceği ve oyun alanlarının çim yapılabileceği ve bunların yapılmasının istendiği sonucuna varılmıştır.
ilkokul çevre sorunları çevre eğitimi Primary school environmental problems environmental education
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 10 |
.