Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin kapsayıcı eğitime ilişkin görüşleri, yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerilerini belirlemektir. Bu bağlamda bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomoloji) kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu devlet okullarında görev yapmakta olan ve seçkisiz olmayan örnekleme yöntemi ile belirlenen toplam 13 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanması sürecinde araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Okul yöneticileri ile yapılan görüşmeler iletişim araçları aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Nitel verilerin analizi sürecinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda yöneticiler: eğitimin farklılaşması, fırsat eşitliği ve bilgilendirme yapılmasının gerekliliği şeklinde belirmişlerdir. Kaynaştırma eğitiminin sorunları olarak öğretmenin bilgi eksikliği, sınıfların kalabalık olması, Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin kapsayıcı eğitime ilişkin görüşleri, yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerilerini belirlemektir. Bu bağlamda bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomoloji) kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu devlet okullarında görev yapmakta olan ve seçkisiz olmayan örnekleme yöntemi ile belirlenen toplam 13 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanması sürecinde araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Okul yöneticileri ile yapılan görüşmeler iletişim araçları aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Nitel verilerin analizi sürecinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda yöneticiler: eğitimin farklılaşması, fırsat eşitliği ve bilgilendirme yapılmasının gerekliliği şeklinde belirmişlerdir. Kaynaştırma eğitiminin sorunları olarak öğretmenin bilgi eksikliği, sınıfların kalabalık olması, ayrımcılık/ötekileştirme, uyum sorunu ve eğitim saatinin yetersizliği kodları şeklinde belirtilmiştir. Kaynaştırma eğitimindeki sorunların çözümüne ilişkin ifadelerin olarak ise eğitimin farklılaştırılması, öğretmen eğitimi, farkındalık oluşturmak ve sınıf mevcudunun azaltılması gerektiğini belirtmişlerdir. Okul yönetimi, kapsayıcı eğitim uygulamalarının amacına uygun olarak uygulanması için gerekli ortam ve materyalleri sağlamalıdır. Bu konuda yetkili kurumla da iletişime geçilebilir. Okulların vizyonlarını geliştirmeleri, potansiyel olarak dezavantajlı gruplara hazır olmalarını artırmak için gerekli mekânsal düzenlemelere ve maddi desteğe sahip olmaları önerilir. Ayrıca Millî Eğitim Bakanlığı'nın kapsayıcı eğitimin uygulanmasına yönelik yasal düzenlemeler ve teşvik edici çalışmalar yapması önerilmektedir. Kaynaştırma eğitimi uygulamasının nitelikli bir şekilde uygulanabilmesi için okul kurumlarında ilgili alanlardan uzmanlardan oluşan bir ekip oluşturmak okul müdürlerinin görev ve sorumluluklarından biridir. Okul yönetimi, kurulan ekipte görev yapacak öğretmenleri belirlemeli, ekibi birlikte çalışmaya teşvik etmeli ve uzmanların birlikte çalışmasına temel olacak altyapıyı hazırlamalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 10 |
.