Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİMİ OLAN ÖĞRENCİLERE YÖNELİK KAPSAYICI LİDERLİK DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 11, 42 - 64, 30.06.2023
https://doi.org/10.56677/mkuefder.1321266

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin özel eğitime gereksinimi olan öğrencilere yönelik kapsayıcı liderlik görüşlerini incelemektir. Araştırma nitel araştırma türünde olup, olgubilim deseni kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Kocaeli’ndeki ortaokullarda görev yapan, kolay ulaşılabilir durum örneklemesine göre seçilmiş 24 öğretmen oluşturmuştur. Veriler, yarı yapılandırılmış̧ görüşme formu ile elde edilmiş̧, betimsel analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Öğretmenler kapsayıcı liderliğin öz farkındalık, sosyal farkındalık, ilişkisel çeviklik davranışlarında kendilerini görece olumlu değerlendirmişlerdir. Buna karşın öğretmenlerin, özel eğitime gereksinim duyan öğrencilere yönelik adil davranamadıkları, farklı uygulama ve etkinlik yapamadıkları sonucuna da ulaşılmıştır. Öğretmenler, kapsayıcı liderlik yapmanın önündeki engelleri daha çok aile ve öğretmen kaynaklı engelleri işaret ederek ifade etmişlerdir. Kapsayıcı liderlik davranışlarını sergileyebilmek için ise öğretmenler; özel eğitime gereksinim duyan öğrencilere yaklaşım, onlara içerik oluşturma gibi konularda yetersizliklerinin giderilmesini, bu konuda eğitimler verilmesi gerektiğini, özel eğitime gereksinim duyan öğrencilerine yönelik kaynak ve materyal ihtiyacının giderilmesini, özel eğitim öğrencilerinin akademik derslerini özel eğitim alt sınıflarda yapılmasını önermişlerdir.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nur KURTGÖZ Bu kişi benim 0000-0002-9057-1776

Soner POLAT 0000-0003-2407-6491

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA KURTGÖZ, N., & POLAT, S. (2023). ÖĞRETMENLERİN ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİMİ OLAN ÖĞRENCİLERE YÖNELİK KAPSAYICI LİDERLİK DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 42-64. https://doi.org/10.56677/mkuefder.1321266
AMA KURTGÖZ N, POLAT S. ÖĞRETMENLERİN ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİMİ OLAN ÖĞRENCİLERE YÖNELİK KAPSAYICI LİDERLİK DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ. MKUEFDER. Haziran 2023;7(11):42-64. doi:10.56677/mkuefder.1321266
Chicago KURTGÖZ, Nur, ve Soner POLAT. “ÖĞRETMENLERİN ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİMİ OLAN ÖĞRENCİLERE YÖNELİK KAPSAYICI LİDERLİK DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, sy. 11 (Haziran 2023): 42-64. https://doi.org/10.56677/mkuefder.1321266.
EndNote KURTGÖZ N, POLAT S (01 Haziran 2023) ÖĞRETMENLERİN ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİMİ OLAN ÖĞRENCİLERE YÖNELİK KAPSAYICI LİDERLİK DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7 11 42–64.
IEEE N. KURTGÖZ ve S. POLAT, “ÖĞRETMENLERİN ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİMİ OLAN ÖĞRENCİLERE YÖNELİK KAPSAYICI LİDERLİK DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ”, MKUEFDER, c. 7, sy. 11, ss. 42–64, 2023, doi: 10.56677/mkuefder.1321266.
ISNAD KURTGÖZ, Nur - POLAT, Soner. “ÖĞRETMENLERİN ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİMİ OLAN ÖĞRENCİLERE YÖNELİK KAPSAYICI LİDERLİK DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/11 (Haziran 2023), 42-64. https://doi.org/10.56677/mkuefder.1321266.
JAMA KURTGÖZ N, POLAT S. ÖĞRETMENLERİN ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİMİ OLAN ÖĞRENCİLERE YÖNELİK KAPSAYICI LİDERLİK DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ. MKUEFDER. 2023;7:42–64.
MLA KURTGÖZ, Nur ve Soner POLAT. “ÖĞRETMENLERİN ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİMİ OLAN ÖĞRENCİLERE YÖNELİK KAPSAYICI LİDERLİK DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 11, 2023, ss. 42-64, doi:10.56677/mkuefder.1321266.
Vancouver KURTGÖZ N, POLAT S. ÖĞRETMENLERİN ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİMİ OLAN ÖĞRENCİLERE YÖNELİK KAPSAYICI LİDERLİK DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ. MKUEFDER. 2023;7(11):42-64.

14951                     19255                   21232                    19256                     20381                       20535   

   21505                           22473                        22506                        22655           22742                              22870