Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN INVESTIGATION OF BILINGUAL STUDENTS' TURKISH WRITING STRATEGIES IN TERMS OF SOME VARIABLES

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 14, 40 - 56, 31.12.2024
https://doi.org/10.56677/mkuefder.1546687

Öz

Bu çalışmanın amacı; iki dilli öğrencilerin Türkçe üstbilişsel yazma stratejilerini kullanma düzeylerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, baba eğitim düzeyi, anne eğitim düzeyi, evde konuşulan dil, evde TV izleme süresi, kitap okuma, günlük tutma durumu, okunan kitap türü değişkenleriyle ilişkisini tespit etmektir. Çalışma nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeline uygun olarak yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Van ili merkez ilçelerindeki ortaokullarda öğrenim gören 207 iki dilli öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri “Yazma Stratejileri Ölçeği” ve “Kişi Bilgi Formu (KBF)” ile toplanmıştır. Toplanan veriler SPSS 21 paket programı kullanılarak parametrik analiz teknikleri ile analiz edilmiştir. Çalışma sonunda iki dilli öğrencilerin yazma stratejilerinin “yüksek” düzeyde olduğu bulgulanmıştır. İlgili bağımlı değişkenin sınıf düzeyi, baba eğitim düzeyi, anne eğitim düzeyi, evde konuşulan dil, evde TV izleme süresi, kitap okuma, okunan kitap türü değişkenleriyle olumlu-olumsuz bir ilişkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Buna karşılık kadınların üstbilişsel yazma strateji düzeylerinin erkeklere göre daha yüksek olduğu, günlük tutan öğrencilerin tutmayan öğrencilere göre daha yüksek üstbilişsel yazma stratejine sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akçin, N. (2002). Tüm dil yaklaşımına göre öğretim programını düzenleyen bir öğretmenin betimsel yazı çalışmasında kullandığı stratejilerin öğrenme güçlüğü olan öğrencinin yazmasına etkisinin betimlenmesi, (Unpublished Doctoral Thesis), Anadolu University.
  • Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2021). Yazılı ve sözlü anlatım: okuma, dinleme, konuşma, yazma. Akçağ Yayınları.
  • Alpaslan, Ö. (2002). The writing strategies of three freshman students at Middle East Technical University. (Unpublished Master’s Thesis), Bilkent University.
  • Anyau, E., Habali, A. H. M., Aziz, A. A., Rahman, A. L. B. A., Roslan, F. H. Binti, & Rahmat, N. H. (2024). A study of the use of strategies in ESL academic writing. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 14(5), 1291–1306.
  • Ashworth, T. E. (1992). Using writing-to-learn strategies in community college associate degree nursing programs, (Unpublished Doctoral Thesis), Virginia Polytechnis Institute and State University.
  • Bektaş Esen, E. (2012). Öğrencilerin fen ve teknoloji dersinde kullandıkları okuma ve yazma stratejileri (Giresun ili örneği). (Unpublished Master Thesis), Karadeniz Technical University.
  • Bloomfield, L. (1933). Language. H. Holt and Company.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, F. ve Kardaş, M. N. (2023). Türkiye’de iki dillilik üzerine yapılmış akademik çalışmaların eğilimleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (38), 555-577. https://doi.org/10.35675/befdergi.1206969.
  • Can, F., Kardaş M.N. ve Can, E. (2023). İki dillilik konusunda hazırlanmış yüksek lisans tezlerinin başlık ve özet bölümlerinin akademik metin hazırlama ilkelerine uygunluğu. Yağmur Şahin, E. (Ed.), Dil eğitimi araştırmaları içinde (s. 127-155). Çanakkale: Paradigma Akademi Yayınları.
  • Cengiz, K. (2009). Hatay’da iki dillilikten kaynaklanan dil karışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 190-208.
  • Collins, J. L. (2000). Review of key concepts in strategic reading and writing instruction. (ed. John L. Collins (Ed.). In cheektowaga-sloan handbook of practical reading and writing strategies.
  • Erbilen M. ve Temizkan, M. (2021). Yazma öncesi etkinliklerinin yazma motivasyonuna ve yazma başarısına etkisi. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (48), 170-201.
  • Ergüt, S. E. (2021). Türkçe ve Türk kültürü dersi alan yurt dışındaki iki dilli Türk çocuklarının miras dil konuşma kaygılarının incelenmesi. (Unpublished Master Thesis) Yıldız Technical University.
  • Erol, T. (2021). Üstbilişsel yazma stratejileri eğitiminin yazma becerisine ve yazmaya yönelik tutuma etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), İnönü University.
  • Fan, C., Wang, J. (2024). Configurational impact of self-regulated writing strategy, writing anxiety, and perceived writing difficulty on EFL writing performance: an fsQCA approach. Sci Rep 14, 1-16.
  • Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage Publications.
  • Friend, R. (1994). Effects of strategy instruction and self-monitoring on summary writing of college students. (Unpublished Doctoral Thesis), City University of New York.
  • Ghasemi, A., & Zahediasl, S. (2012). Normality tests for statistical analysis: a guide for non-statisticians. International Journal of Endocrinology and Metabolism, 10(2), 486-489.
  • Gözüküçük, M. ve Kıran, H. (2016). Anadili Türkçe olmayan ilkokul öğrencilerine ilkokuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Aydın Tömer Dil Dergisi, 1(1), 47-64.
  • Graham, S. ve Harris, K. R. (2005). Writing better effective strategies for teaching students with learning difficulties. Paul H. Brookes Publishing.
  • Haznedar, B. (2021). İkidillilik ve çokdillilik. Anı Yayınları.
  • İnce, B. ve Demiriz, H.N. (2021). İkidillilik ve ikidilli çocukların eğitimi. İ. Güleç, B. İnce ve H. N. Demiriz (Ed.). Avrupa Birliği Ülkelerinde İkidillilik/Çokdillilik Politikaları içinde Kesit Yayınları.
  • Kalı, G., Özkaya, P. G., ve Coşkun, M. (2021). Türkçe öğretmenlerinin iki dilli ortaokul öğrencilerinin Türkçe konuşma becerilerine yönelik görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 195-220. https://doi.org/10.37669/milliegitim.678342.
  • Kan, M. O. ve Hatay Uçar, F. (2017). İki dilli ilkokul öğrencilerinin dikte ve yazma becerisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5 (2), 217-225.
  • Kan, M. O. ve Yeşiloğlu, F. (2017). İlk okuma yazma öğretiminde izlenen aşamalarda iki dilli çocukların yaşadıkları sorunlar ve bu sorunlara dair çözüm önerileri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5 (3), 519-533.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (2015). Yazılı ve sözlü anlatım. Anı Yayıncılık.
  • Kaya, M. ve Kardaş, M. N. (2020). İki dilli öğrencilerin Türkçe konuşma kaygıları üzerinde rol oynama etkinliklerinin etkisi. Çukurova Araştırmaları, 6 (1), 126- 140.
  • Kaya, M., Palas, R. ve Can, F. (2022). İki dillilik ve çok dillilik üzerine yapılan araştırmalara ilişkin kaynakça denemesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(31), 605-634. https://doi.org/10.29000/rumelide.1222073.
  • Kelağa, İ. (2005). Yunanistan’da (Batı Trakya’da) ikidilli eğitim veren azınlık okullarında Türkçe ve Yunanca öğrenim gören öğrencilerin okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerilerinin değerlendirilmesi.( Unpublished Master Thesis) Ankara University.
  • Kieft, M., Rijlaarsdam, G., & van den Bergh, H. (2006). Writing as a learning tool: Testing the role of students’ writing strategies. European Journal Of Psychology Of Education, 21, 17-34.
  • Lewandowski, T. (1984). Linguistisches wörterbuch 1-2-3, Quelle und Meyer Verlag, Heidelberg.
  • Mete, F. ve Esendemir, N. (2020). Türkçe öğretmenlerinin yazma stratejilerine dair görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 579- 602.
  • Nicholas, K. R. (2002). The effects of structured writing strategy training on expository compositions produced by African-American college students with learning disabilities. (Unpublished Doctoral Thesis). The Florida State Universtiy.
  • Oussou, S., Kerouad, S., & Hdii, S. (2024). The relationship between EFL students’ use of writing strategies and their writing achievement. Jurnal Arbıtrer, 11(1), 1–12. https://doi.org/10.25077/ar.11.1.1-12.2024.
  • Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: what every teacher should know. Newbury House Publishers.
  • Proske, A., Roscoe, R. D., & McNamara, D. S. (2014). Game-based practice versus traditional practice in computer-based writing strategy training: effects on motivation and achievement. Educational Technology Research and Development, 62, 481-505.
  • Raoofi, S., Binandeh, M., & Rahmani, S. (2017). An investigation into writing strategies and writing proficiency of university students. Journal of Language Teaching and Research, 8 (1), 191.
  • Resmini, S., Bhuana, G.P., Rizkiani, S. ve Maulana, A. (2024). EFL students strategies in the process of writing. Journal of Language Teaching and Learning, Linguistics and Literature, 1-12.
  • Sarı, M. (2002). İki dilli çocukların çözümleme yöntemiyle okuma yazma öğrenirken karşılaştıkları güçlükler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(9). 108-122.
  • Shen, B. & Bai, B. (2024). Chinese university students’ self-regulated writing strategy use and EFL writing performance: influences of self-efficacy, gender, and major. Applied Linguistics Review, 15(1), 161-188.
  • Soraya, K. (2016). The effectiveness of collaborative writing strategy (cws) in writing lesson regarded to the students’ creativity. Lingua Cultura, 10(2). 63-67.
  • Susar Kırmızı, F., Özcan, E. ve Şencan, D. (2016). Türkçenin az konuşulduğu bölgelerde ilk okuma yazma sürecinde karşılaşılan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5 (1), 412-445.
  • Topuzkanamış, E. (2014). Yazma stratejileri öğretiminin Türkçe öğretmenliği birinci sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım başarısı ve yazma kaygısına etkisi. (Unpublished Doctoral Thesis), Gazi University.
  • Tunçel, H. ve Aytan, N. (2013).İki dilli öğretmen adaylarının görsel okuma ve yazılı ifade becerilerinin değerlendirilmesi. Journal of Turkish Studies, 1321-1343.
  • Villaruz, Jomar M., and Reita C. Palma (2024). Metacognitive awareness of writing strategies, oral proficiency, and writing ınstructions: a structural equation model of academic writing skills in Filipino language. Asian Journal of Advanced Research and Reports 18 (7),114-34.
  • Wang, M. (2013). Strategies to advance college-ready writing competencies. (Unpublished Doctoral Thesis). Cardinal Stritch University.
  • Weinreich, U. (1979). Languages in contact: findings and problems. The Hague: Mouton.
  • Yapıcı, B. (2009). Writing strategy preferences of undergraduate English as a foreign language teacher trainees at Hacettepe University. (Unpublished Master’s Thesis), Hacettepe University Graduate School of Social Sciences.
  • Yavuz, E. (2021). Mikro öğretim yönteminin iki dilli yedinci sınıf öğrencilerin yazma becerilerine etkisi. (Unpublished Master Thesis).Van Yüzüncü Yıl University.
  • Yazıcı, Z. ve İlter, B. G. (2008). Okul öncesi dönemdeki iki dilli / çok dilli çocukların dil kazanım süreci. Dil Araştırmaları, 3 (3), 47-61.
  • Zhu, J., Yang, Y., & Yan, Z. (2024). Relationships between teacher feedback and English writing proficiency in Chinese students: The mediating effect of writing self-regulated learning strategies. System. 123, 103338.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kütüphane ve Bilgi Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Furkan Can 0000-0002-3093-554X

Mehmet Nuri Kardaş 0000-0001-6732-7815

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 9 Eylül 2024
Kabul Tarihi 28 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Can, F., & Kardaş, M. N. (2024). AN INVESTIGATION OF BILINGUAL STUDENTS’ TURKISH WRITING STRATEGIES IN TERMS OF SOME VARIABLES. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(14), 40-56. https://doi.org/10.56677/mkuefder.1546687

         14951                  27371                    19255                     21232                    19256                   .                20381                       20535                    21505                             22473                        22506                        22655                        22742                       22870                    

          31487                 31486