Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİTAL GELİR MODELLERİNİN FUTBOL KULÜPLERİNE EKONOMİK ETKİSİ

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 14, 137 - 148, 31.12.2024
https://doi.org/10.56677/mkuefder.1575323

Öz

Bu araştırmanın amacı, dijital gelir modellerinin futbol kulüplerine ekonomik etkisinin incelenmesidir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sürecinde, futbol kulüplerinin dijital gelir modellerine ilişkin çeşitli akademik makaleler, raporlar ve kulüp belgeleri incelenmiştir. Bununla birlikte, dijital platformlar üzerinden elde edilen verilerle kulüplerin gelir artırma stratejileri ele alınmıştır. Dijital gelir modellerinin uygulanması, kulüplerin ekonomik sürdürülebilirliğini artırdığı tespit edilmiştir. Bu modeller, sosyal medya etkileşimi, çevrimiçi ürün satışları ve dijital abonelik hizmetleri gibi çeşitli kanallar aracılığıyla gelir elde etmeyi sağlamaktadır. Kulüpler, dijital platformları etkin bir şekilde kullanarak, taraftarlarıyla olan ilişkilerini güçlendirmekte ve sadakat oluşturarak gelirlerini artırmaktadır. Bununla birlikte, Hem Türkiye'nin dört büyük futbol kulübü hem de Deloitte Para Ligi'ndeki en iyi 20 futbol kulübünün gelir performanslarının dijitalleşmenin etkisiyle önemli değişiklikler yaşadığı belirlenmiştir. Sonuç olarak; futbol kulüpleri, dijital gelir modellerini benimseyerek ekonomik yapılarını güçlendirmekte ve uzun vadeli finansal başarılarını güvence altına almaktadır. Bu durum, kulüplerin toplumsal etki yaratma kapasitesini güçlendirerek, daha geniş kitlelere ulaşmalarını sağlamaktadır.

Etik Beyan

Derleme Makale

Kaynakça

  • Aguiar-Noury, A., & Garcia-del-Barrio, P. (2022). Performance and revenues in European football: clubs’ media visibility and brand value. International Journal of the Economics of Business, 29(3), 241-269.
  • Akkaya, Ö., & Zerenler, M. (2017). Sosyal medya ve spor pazarlaması ilişkisi taraftar tutumlarını belirlemeye yönelik bir araştırma: Beşiktaş spor kulübü örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(4), 945-963.
  • Altunay, A. D. (2015). Bir sosyalleşme aracı olarak yeni medya. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(1), 411-428.
  • Atasoy, B. ve Kuter, F. Ö. (2005). Küreselleşme ve spor. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 11-22.
  • Baker, B., Pizzo, A., & Su, Y. (2022). Non-fungible tokens: a research primer and implications for sport management. Faculty/Researcher Works.
  • Cengiz, MS., Sarigoz, O., Donger, A. (2015). Evaluation of pre-service teachers' ıdeas about brainstorming method in terms of some variables. Online Submission, 3 (12), 251-263.
  • Chan-Olmsted, S., & Xiao, M. (2019). Smart sports fans: Factors influencing sport consumption on smartphones. Sport Marketing Quarterly, 28(4), 181-194.
  • Cohen, A., & Zhang, Y. (2020). The rise of digital revenue streams in European football. European Journal of Sport Economics, 15(3), 275-292. https://doi.org/10.1007/s00148-020-0783-5.
  • Cox, A. (2012). Live broadcasting, gate revenue, and football club performance: Some evidence. International Journal of the Economics of Business, 19(1), 75-98.
  • Deloitte. (2024). Breaking new ground https://www.deloitte.com/uk/en/services/financial-advisory/analysis/deloitte-football-money-league.html (Erişim Tarihi: 15.10.2024).
  • Ekici, S., Hacicaferoglu, B., Caliskan, K. (2017). The ınvestigation of the levels of organizational commitment and organizational cynism of managers working in sports organizations affiliated to the ministry of youth and sports. CBU J Phys Edu Sport Sci, 12(2), 40-57.
  • Ercansungur, D. O., & Talimciler, A. (2019). Sosyal medya aracılığıyla değişen spor ve dönüşen taraftarlık imgesi. In. Livberber, T., Tiryaki, S. (Eds) Sosyal Medya Çalışmaları: Kuram, Söylem, Pratik. (pp 361-384). Konya: Literatürk Academia.
  • Haake, S.J. (2009). The impact of technology on sporting performance in Olympic sports. Journal of Sports Sciences, 27(13), 1421-1431. Doi: 10.1080/02640410903062019.
  • Hacicaferoglu, S. (2010). Mobbing behaviors that the personnel of the Provincial Directorate of Youth and Sports are exposed to in their work environments. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ: Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • İnal, A. (2013). Futbolda eğitim ve öğretim. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • KAP (2024). Finansal tablo kalem sorgulama https://www.kap.org.tr/ (Erişim Tarihi: 15.10.2024).
  • Kiral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189.
  • Müller, S. (2020). Digitalization in sports: The impact of new technologies on football club revenues. Journal of Sports Management, 34(2), 153-169. https://doi.org/10.1123/jsm.2020-0031.
  • Nappo, F., Schimperna, F., Teresa Bianchi, M., & Lardo, A. (2023). The impact of digitalisation on professional football clubs. Management Control: 2, 2023, 117-136.
  • Özoruç, S. (2024). Sporda teknolojik değişim: Dijital çağın sporla buluşması. Spor & Bilim 2024-I, 35.
  • Petersen-Wagner, R., & Lee Ludvigsen, J. A. (2022). Digital transformations in a platform society: A comparative analysis of European football leagues as YouTube complementors. Convergence, 29(5), 1330-1351.
  • Pulurluoğlu, T. (2023). Gazeteciliğin dijital dönüşümü ve spor haberciliğine etkileri: YouTube örneği Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İletişim Bilimleri Anabilim Dalı, Aksaray.
  • Raipurkar, V., Raizada, S., & Kasera, A. (2020). Relationship between revenue generated by top modern-day football clubs and their social media Presence. mouth, 7, 8.
  • Sak, R., Sak, İ. T. Ş., Şendil, Ç. Ö., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256.
  • Sarıgöz, O., Hacicaferoglu, S., Dönger, A., Cam F., Koca M. (2015). Neıther employee harassment some varıables levels ınvestıgatıon terms. The Journal of Academic Social Science,14(14), 360-373.
  • Singhal, P., Gupta, R., Bhushan, S., & Choudhuri, A. (2023). Fan tokens analysis: reshaping sports ındustry with non-fungible tokens. Tuijin Jishu/Journal of Propulsion Technology. https://doi.org/10.52783/tjjpt.v44.i3.2243.
  • Smith, A. (2021). Broadcasting rights and digital transformations in professional football. International Journal of Sports Finance, 16(1), 23-39. https://doi.org/10.32731/IJSF123467.
  • Şentürk, E., & Özer, M. (2022). Sporda teknolojik gelişmeler. Fenerbahçe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 49-63.
  • Temel, A. S. (2019). Sosyal medya, spor ve spor pazarlaması. Editörler: M. İlkim ve F. Akçınar. Sporda yeni akademik çalışmalar-3. (ss. 1-24). Ankara: Akademisyen Kitabevi A.Ş.
  • Türkiye Futbol Federasyonu (TFF). (2024). 2023-2024 faaliyet raporu. https://tff.org/Resources/TFF/Documents/FaaliyetRaporu/2024TFFFaaliyetRaporu.pdf (Erişim tarihi: 22 11.2024).
  • Užík, M., Warias, R., & Glova, J. (2022). Management of transfer prices in professional football as a function of fan numbers. Mathematics, 10(16), 2982.
  • Wang, Y. (2024). The impact of digital transformation in the sports industry. Proceedings of the 3rd International Conference on Business and Policy Studies, https://doi.org/10.54254/2754-1169/77/20241821.
  • Williams, K. (2022). FC Barcelona's digital strategy: Monetizing fan engagement through digital platforms. Journal of Digital Marketing in Sports, 18(4), 412-429. https://doi.org/10.1080/1540053628923624.
  • Quansah, T., Frick, B., Lang, M., & Maguire, K. (2021). The importance of club revenues for player salaries and transfer expenses—how does the coronavirus outbreak (COVID-19) impact the English premier league?. Sustainability, 13(9), 5154.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgi Etkileşimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Öner 0000-0003-0332-2139

Özgür Karataş 0000-0002-7863-2898

Emine Öztürk Karataş 0000-0002-4142-5369

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 28 Ekim 2024
Kabul Tarihi 3 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Öner, İ., Karataş, Ö., & Öztürk Karataş, E. (2024). DİJİTAL GELİR MODELLERİNİN FUTBOL KULÜPLERİNE EKONOMİK ETKİSİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(14), 137-148. https://doi.org/10.56677/mkuefder.1575323

         14951                  27371                    19255                     21232                    19256                   .                20381                       20535                    21505                             22473                        22506                        22655                        22742                       22870                    

          31487                 31486