BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 10 Sayı: 23, 119 - 129, 26.10.2013

Öz

Science and Technology program which intend to make all students science and technology literacy have been started to be applied all over the country since 2005. The purpose of this study is to reveal opinion of teachers about the Science and Technology program based on constructivist learning concept, regarding of making students science and technology literacy. A study was made in order to bring out opinion of teachers thoroughly about this program. Data in the study were gathered regarding of teachers’ answers given to open ended questions related to science and technology literacy. 429 4th and 5th grade Science and Technology teachers joined in the study at seventy elementary schools in fourteen different provinces. 297 of the teachers joined in the study stated their opinions. Teachers opinions were analyzed by content analysis and sample answers were shown by percentage values and frequency values. According to the study results, the teachers indicated that the program is favorable, sufficient, applicable, and the program makes the students science and technology literacy.

Kaynakça

  • Akpınar, D. (2002). 1992 ve 2001 Öğretim Yıllarındaki İlköğretim Fen Bilgisi Programlarına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Bulut, F., Altunbey, H. ve Çakır, Ö. (2010). ''Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen ve Teknoloji Okuryazarlığına İlişkin Öz Yeterlik Algıları: Samsun İli Örneği''. 10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Bulut, İ. (2006). Yeni İlköğretim Birinci Kademe Programlarının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Caymaz, B. (2008). Fen Ve Teknoloji ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen ve Teknoloji Okuryazarlığına İlişkin Öz Yeterlik Algıları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Güler, D.S. (2003). “4–5 ve 6 Yaş Okul Öncesi Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi''. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13, 53–65.
  • Hobson, A. (2001). Teaching Relevant Science for Scientific Literacy: Adding Cultural Context to the Sciences. Journal of College Science Teaching, 30(4), 238-243.
  • Korkmaz, İ. (2006). “Yeni İlköğretim Programının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi''. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, 14-16 Nisan 2006. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • MEB. (2004). Fen ve Teknoloji Dersi Programı, İlköğretim 4.–5. Sınıf. Ankara.
  • MEB. (2005), İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar ) Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6., 7. ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • National Research Council (1996). “National Science Education Standards''. National Academy Press. Washington: DC.
  • Selvi, K. (2006). “İlköğretim Programlarının Sınıf Öğretmeni Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi''. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 13-15 Eylül, Muğla.
  • Turgut, H. ve Arı, E. (2006). “Yeni İlköğretim Fen, Teknoloji, Toplum Programına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi''. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12–15 Eylül. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücel, C., Karaman, M.K., Batur, Z., Başer, A. ve Karataş, A. (2006). “Yeni Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri ve Programın Değerlendirilmesi''. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12-15 Eylül. Muğla Üniversitesi, Muğla.

YAPILANDIRMACI PROGRAMIN ÖĞRENCİLERİ FEN VE TEKNOLOJİ OKURYAZARI YAPMA ROLÜ VE PROGRAMIN UYGULANMASINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2013, Cilt: 10 Sayı: 23, 119 - 129, 26.10.2013

Öz

Tüm öğrencileri fen ve teknoloji okuryazarı yapmayı amaçlayan fen ve teknoloji
programı, 2005 yılından itibaren bütün ülkede uygulanmaya başlandı. Bu çalışmanın amacı,
yapılandırmacı öğrenme anlayışına dayalı olarak hazırlanan yeni fen ve teknoloji dersi
programının, öğrencileri fen ve teknoloji okuryazarı yapma hedefine ilişkin olarak
öğretmenlerin görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Öğretmenlerin görüşlerini derinlemesine ve
olduğu gibi ortaya çıkarmak için nitel bir araştırma yapılmıştır. Araştırmada veriler,
öğretmenlerin açık uçlu sorulardan oluşan bir soru formunda yer alan fen ve teknoloji
okuryazarlığı ile ilgili soruya verdiği yanıtlar kullanılarak toplanmıştır. Araştırmaya 14 değişik
il merkezindeki 70 ilköğretim okulunda 4. ve 5. sınıf fen ve teknoloji dersine giren 429
öğretmen katılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerden 297’si bu araştırmada kullanılan
soruya ilişkin görüşlerini belirtmişlerdir. Öğretmenlerin cevapları içerik ve betimsel analiz
yapılarak çözümlenmiş, verilerin yüzde ve frekans değerleri ile örnek cevaplar gösterilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre öğretmenler; programı, öğrencileri fen ve teknoloji okuryazarı
yapma rolü yönünden olumlu ve yeterli bulmuş, programın uygulanmakta olduğunu ve
öğrencileri fen ve teknoloji okuryazarı yaptığını belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Akpınar, D. (2002). 1992 ve 2001 Öğretim Yıllarındaki İlköğretim Fen Bilgisi Programlarına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Bulut, F., Altunbey, H. ve Çakır, Ö. (2010). ''Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen ve Teknoloji Okuryazarlığına İlişkin Öz Yeterlik Algıları: Samsun İli Örneği''. 10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Bulut, İ. (2006). Yeni İlköğretim Birinci Kademe Programlarının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Caymaz, B. (2008). Fen Ve Teknoloji ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen ve Teknoloji Okuryazarlığına İlişkin Öz Yeterlik Algıları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Güler, D.S. (2003). “4–5 ve 6 Yaş Okul Öncesi Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi''. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13, 53–65.
  • Hobson, A. (2001). Teaching Relevant Science for Scientific Literacy: Adding Cultural Context to the Sciences. Journal of College Science Teaching, 30(4), 238-243.
  • Korkmaz, İ. (2006). “Yeni İlköğretim Programının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi''. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, 14-16 Nisan 2006. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • MEB. (2004). Fen ve Teknoloji Dersi Programı, İlköğretim 4.–5. Sınıf. Ankara.
  • MEB. (2005), İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar ) Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6., 7. ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • National Research Council (1996). “National Science Education Standards''. National Academy Press. Washington: DC.
  • Selvi, K. (2006). “İlköğretim Programlarının Sınıf Öğretmeni Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi''. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 13-15 Eylül, Muğla.
  • Turgut, H. ve Arı, E. (2006). “Yeni İlköğretim Fen, Teknoloji, Toplum Programına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi''. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12–15 Eylül. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücel, C., Karaman, M.K., Batur, Z., Başer, A. ve Karataş, A. (2006). “Yeni Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri ve Programın Değerlendirilmesi''. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12-15 Eylül. Muğla Üniversitesi, Muğla.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yakup Doğan

Mehmet Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 10 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Doğan, Y., & Yılmaz, M. (2013). YAPILANDIRMACI PROGRAMIN ÖĞRENCİLERİ FEN VE TEKNOLOJİ OKURYAZARI YAPMA ROLÜ VE PROGRAMIN UYGULANMASINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23), 119-129.
AMA Doğan Y, Yılmaz M. YAPILANDIRMACI PROGRAMIN ÖĞRENCİLERİ FEN VE TEKNOLOJİ OKURYAZARI YAPMA ROLÜ VE PROGRAMIN UYGULANMASINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Aralık 2013;10(23):119-129.
Chicago Doğan, Yakup, ve Mehmet Yılmaz. “YAPILANDIRMACI PROGRAMIN ÖĞRENCİLERİ FEN VE TEKNOLOJİ OKURYAZARI YAPMA ROLÜ VE PROGRAMIN UYGULANMASINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10, sy. 23 (Aralık 2013): 119-29.
EndNote Doğan Y, Yılmaz M (01 Aralık 2013) YAPILANDIRMACI PROGRAMIN ÖĞRENCİLERİ FEN VE TEKNOLOJİ OKURYAZARI YAPMA ROLÜ VE PROGRAMIN UYGULANMASINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10 23 119–129.
IEEE Y. Doğan ve M. Yılmaz, “YAPILANDIRMACI PROGRAMIN ÖĞRENCİLERİ FEN VE TEKNOLOJİ OKURYAZARI YAPMA ROLÜ VE PROGRAMIN UYGULANMASINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 10, sy. 23, ss. 119–129, 2013.
ISNAD Doğan, Yakup - Yılmaz, Mehmet. “YAPILANDIRMACI PROGRAMIN ÖĞRENCİLERİ FEN VE TEKNOLOJİ OKURYAZARI YAPMA ROLÜ VE PROGRAMIN UYGULANMASINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10/23 (Aralık 2013), 119-129.
JAMA Doğan Y, Yılmaz M. YAPILANDIRMACI PROGRAMIN ÖĞRENCİLERİ FEN VE TEKNOLOJİ OKURYAZARI YAPMA ROLÜ VE PROGRAMIN UYGULANMASINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2013;10:119–129.
MLA Doğan, Yakup ve Mehmet Yılmaz. “YAPILANDIRMACI PROGRAMIN ÖĞRENCİLERİ FEN VE TEKNOLOJİ OKURYAZARI YAPMA ROLÜ VE PROGRAMIN UYGULANMASINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 10, sy. 23, 2013, ss. 119-2.
Vancouver Doğan Y, Yılmaz M. YAPILANDIRMACI PROGRAMIN ÖĞRENCİLERİ FEN VE TEKNOLOJİ OKURYAZARI YAPMA ROLÜ VE PROGRAMIN UYGULANMASINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2013;10(23):119-2.

.