The aim of this research is to bring forward the impact of project based learning ability over the metacognitive skills and self-sufficiency and bring about a new product by students' skills to create things with project based learning method. In this research, qualitative and quantitative data analysis techniques are used together (Mixed method). In the 2012-2013 education year, from Ihsan Kursunoglu Middle School- Ataşehir Istanbul, twenty-five fifth grade students constitude the research. For this class, students are chosen randomly form two classes that whose students choose to study computer lesson. For data collecting tool, metacognitive skills scale, self-sufficiency perception scale and observation form are applied and project evaluation form is used with self-evaluation and peer evaluation form "Pretest-posttest experiment pattern" is based for trial modal, and to check the dependent group the t-test is applied for seeing the difference between the average of pre and post tests. Observation form, self-evaluation and peer evaluation forms, and the information that gathered from the project evaluation scales, in terms of qualitative, analyzed with content analysis technique .According to the findings of this research, the project based learning skill makes meaningful difference over perception of self-sufficiency and over-knowing skills, and in the end of weekly qualitative analysis, groups behavior changed in positive direction as well.
Project Based Learning Metacognitive Skills Perception of Self-Sufficiency
Bu araştırmanın amacı, proje tabanlı öğrenme yönteminin biliş üstü becerilere ve öz-yeterlik algısına etkisini ve öğrencilerin proje tabanlı öğrenme yöntemiyle yeni bir ürün meydana getirme becerilerini ortaya koymaktır. Araştırmada nitel ve nicel veri analizi yöntemleri birlikte kullanılmıştır (mixed-metod). Araştırmanın çalışma grubunu, 2012-2013 eğitim- öğretim yılında İstanbul ilinin Ataşehir ilçesinde bulunan İhsan Kurşunoğlu Ortaokulu'ndaki 25 tane 5. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Bu öğrencilerin bulunduğu sınıf, bilgisayar dersini seçen iki sınıf arasından rastgele olarak belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak biliş üstü beceriler ölçeği, öz-yeterlik algısı ölçeği, gözlem formu, öz-değerlendirme ve akran değerlendirme formu ile proje değerlendirme ölçeği kullanılmıştır. Deneme modellerinden "öntest- sontest deney deseni" esas alınmış, öntest ile sontest ortalamaları arasındaki farka bağımlı grup t-testi kullanılarak bakılmıştır. Gözlem formu, öz-değerlendirme ve akran değerlendirme formları ile proje değerlendirme ölçeklerinden elde edilen bilgiler ise, içerik analizi yöntemiyle nitel olarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre proje tabanlı öğrenme yönteminin, özyeterlilik algısı ve bilişüstü beceriler üzerinde anlamlı bir fark oluşturduğu gözlenmiş, aynı zamanda nitel analizler sonucunda gruplardaki davranışların haftalara göre genel olarak olumlu yönde değiştiği yargısına ulaşılmıştır.
Proje Tabanlı Öğrenme Bilişüstü Beceriler Öz-Yeterlik Algısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 10 Sayı: 23 |
.