Bu çalışmanın amacı, Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) tarafından hazırlanan ve Eğitim Fakültelerinde 2006-2007 öğretim yılından itibaren uygulamaya konulan yeni eğitim programları içerisinde yer alan “Topluma Hizmet Uygulamaları” dersinin öğretmen eğitiminde değer eğitimi için sunduğu fırsatları tartışmaktır. Topluma Hizmet Uygulamaları dersinin amaçlarında öğretmen adaylarına, toplumsal sorumluluk bilincini kuramsal ve uygulamalı olarak kazandırma ve uygulama esnasında işbirliği, dayanışma, etkili iletişim ve öz değerlendirme becerilerini geliştirme yer almaktadır. Bu dersin eğitim kazanımları arasında öğretmen adaylarının yerel ve evrensel sorunlara karşı duyarlı olması ve bunlar için çözüm üretmesi öngörülmektedir. Üretilen yeni projelerde aktif rol alan öğretmen adaylarının etkili iletişim, öz değerlendirme, yaratıcı düşünme becerilerini geliştirirken değer eğitimi kavramını içselleştirmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın örneklemini 2010-2011 eğitim - öğretim yılında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği ana bilim dalında öğrenim gören ve Topluma Hizmet Uygulamaları dersini alan 81 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmen adaylarından nitel veriler toplanmıştır. Öğretmen adaylarının proje seçki dosyaları, etkinlik günlükleri ve görüşme formları incelendiğinde topluma hizmet uygulamaları dersi kapsamında yardımsever, iyi insan, iyi vatandaş olma; paylaşımcı ve hoşgörülü olma; saygılı olma; sorumluluk sahibi, samimi ve adil olma; toplumsal sorunlara karşı duyarlı olma gibi toplumsal değerlerin farkına vardıkları gözlemlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Topluma Hizmet Uygulamaları, Öğretmen Eğitimi, Değer Eğitimi.
Abstract
The aim of this study is discussing the value education opportunities of service learning practices course which started to administer by Higher Educational Council at Education Faculties since 2006-2007 educational year. Service Learning Course objectives include, bringing the preservice teachers in social responsibility consciousness by theoretically and practically. Also the course aims to develop the cooperation, effective communication and self assessment skills during the practices. Service learning course aims to make the preservice teachers precise for regional and universal problems and let them produce solutions. While preservice teachers are producing new projects, they are the active participants. By the way their effective communication skills, self assessment skills and creative thinking skills develop and they interiorize the value concept.
The sample of this study were 81 preservice teachers of primary mathematics education who took service learning practices courses at Gazi University, Gazi Faculty of Education in 2010-2011 educational year. Qualitative data were obtained from preservice teachers of mathematics. For this purpose, open ended questions asked to participants in order to answer. The participant's opinions were collected by their responses.
Key Words: Service Learning, Teacher Education, Value Education.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Kasım 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 9 Sayı: 17 |
.