Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF TELEVISION SERIES ON HISTORY AWARENESS “EXAMPLE OF MAGNIFICIENT CENTURY SERIES”

Yıl 2014, Cilt: 11 Sayı: 25, 409 - 426, 04.04.2014

Öz

In this study, the effects of television series on the history awareness (example of Magnificent Century) have been investigated. A quantitative research method was used and the working group of this investigation consisted of 8th class students of four secondary schools located in the central district of the province of Bartın. A total of 227 students consisted of 53.7% schoolgirl and 46.3% schoolboy participated in the present research. Initially, we examined the literature and the item pool was created in order to create questionnaire. A study entitled “A Survey on the History Awareness of the Students (Undergraduate) of the Department of Social Studies Education” prepared by Gökkaya (2001) was used in the creation of the item pool. As a result, the most enjoyed presentations after the historical places was seen as historical films, the confidence of the students to historical films, on the other hand, has been found to be more. However, this series does not express a positive meaning for the students, and also it was mentioned by students that the Ottoman Empire and Kanuni Sultan Suleyman are not reflected well enough.

Kaynakça

  • Akbaba, B. (2005). İnkılap Tarihi Öğretiminde Fotoğraf Kullanımı, Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (1), 65-78.
  • Akbaba, B. (2008). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersinin Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar Gazi Üniversitesi Örneği, Gazi Üniversitesi Gazi Akademik Bakış, 1 (2), 177-197.
  • Aktekin, S., Pata, A. (2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin Boş Zamanlarında Tarih Öğrenmeye Yönelik Eğilimleri (Trabzon Örneği), Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14 (2), 20-37.
  • Aslan, E. (2005). Türkiye'de Tarih Eğitiminin Sorunları, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 106-114.
  • Aslan, E. (2006). Neden Tarih Öğreniyoruz, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 162-173.
  • Ata, B. (2000). İsmail Hakkı Baltacıoğlu ve Tarih Öğretimi, Türk Kültürü Dergisi, 450, 590-602.
  • Ata, B. (2003). Rousseau, Emile ve Tarih Öğretimi, Millî Eğitim Dergisi, 159, 239-244.
  • Çatal,B. (2013). Kurgunun Gücü Tarih Öğretiminde Tarihsel Film Kullanımı, http://www.academia.edu/1285135/Kurgunun_Gucu_Tarih_Ogretiminde_Tarihsel_Film_Kullanimi (10.10.13 tarihinde indirilmiştir.)
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. (3.baskı). Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Demircioğlu, İ. H. (2007). Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi, Bilig/ Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 42, 77-93.
  • Gökkaya, A. K. (2004). Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin (Lisans) Tarih Bilinci Üzerine Bir Anket Değerlendirmesi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 231-244.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (22. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Öztaş, S. (2008). Tarih Öğretimi ve Filmler, Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (2), 543-556.
  • Öztaş, S., Turan, R. (2009). İlköğretim Altıncı Sınıf Sosyal Bilgiler Tarih Ünitelerinin İşlenişinde Öğretmenlerin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri, Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (4), 903-932.
  • Sungu, İ. (2002). Tarih Öğretimi Hakkında, Millî Eğitim Dergisi, (Çev. Bahri Ata), 153/154, 52-59.
  • Şimşek, A. (2003). Tarih Öğretiminde Görsel Materyal Kullanımı, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 143-157.

TELEVİZYON DİZİLERİNİN TARİH BİLİNCİ ÜZERİNE ETKİSİ "MUHTEŞEM YÜZYIL DİZİSİ ÖRNEĞİ”

Yıl 2014, Cilt: 11 Sayı: 25, 409 - 426, 04.04.2014

Öz

Bu araştırmada televizyon dizilerinin tarih bilinci üzerine etkileri (Muhteşem Yüzyıl Dizisi örneği) araştırılmıştır. Araştırma tarama modelinde olup nicel araştırma yöntemi kullanılmış, Bartın ili merkez ilçede bulunan 4 ortaokulun 8. sınıf öğrencileri araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmaya katılan toplam 227 öğrencinin %53.7 si kız, %46.3’ü erkektir. Çalışmada, öncelikle alanyazın incelenmiş ve anket formu oluşturmak amacıyla madde havuzu oluşturulmuştur. Madde havuzunun oluşturulmasında Gökkaya (2001) tarafından hazırlanan ‘Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin (Lisans) Tarih Bilinci Üzerine Bir Anket Değerlendirmesi’ adlı çalışma temel alınmıştır. Araştırma sonucunda, tarihi mekânlardan sonra öğrencilerin en keyif aldıkları sunum şeklinin tarihi filmler olduğu görülmüş, ayrıca öğrencilerin tarihi filmlere olan güveninin fazla olduğu tespit edilmiştir. Ancak bu dizinin, öğrenciler açısından pek olumlu bir anlam ifade etmediği, dizide Osmanlı Devleti’nin ve Kanuni Sultan Süleyman’ın yeterince iyi yansıtılmadığı öğrenciler tarafından belirtilmiştir.

Kaynakça

  • Akbaba, B. (2005). İnkılap Tarihi Öğretiminde Fotoğraf Kullanımı, Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (1), 65-78.
  • Akbaba, B. (2008). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersinin Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar Gazi Üniversitesi Örneği, Gazi Üniversitesi Gazi Akademik Bakış, 1 (2), 177-197.
  • Aktekin, S., Pata, A. (2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin Boş Zamanlarında Tarih Öğrenmeye Yönelik Eğilimleri (Trabzon Örneği), Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14 (2), 20-37.
  • Aslan, E. (2005). Türkiye'de Tarih Eğitiminin Sorunları, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 106-114.
  • Aslan, E. (2006). Neden Tarih Öğreniyoruz, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 162-173.
  • Ata, B. (2000). İsmail Hakkı Baltacıoğlu ve Tarih Öğretimi, Türk Kültürü Dergisi, 450, 590-602.
  • Ata, B. (2003). Rousseau, Emile ve Tarih Öğretimi, Millî Eğitim Dergisi, 159, 239-244.
  • Çatal,B. (2013). Kurgunun Gücü Tarih Öğretiminde Tarihsel Film Kullanımı, http://www.academia.edu/1285135/Kurgunun_Gucu_Tarih_Ogretiminde_Tarihsel_Film_Kullanimi (10.10.13 tarihinde indirilmiştir.)
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. (3.baskı). Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Demircioğlu, İ. H. (2007). Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi, Bilig/ Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 42, 77-93.
  • Gökkaya, A. K. (2004). Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin (Lisans) Tarih Bilinci Üzerine Bir Anket Değerlendirmesi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 231-244.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (22. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Öztaş, S. (2008). Tarih Öğretimi ve Filmler, Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (2), 543-556.
  • Öztaş, S., Turan, R. (2009). İlköğretim Altıncı Sınıf Sosyal Bilgiler Tarih Ünitelerinin İşlenişinde Öğretmenlerin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri, Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (4), 903-932.
  • Sungu, İ. (2002). Tarih Öğretimi Hakkında, Millî Eğitim Dergisi, (Çev. Bahri Ata), 153/154, 52-59.
  • Şimşek, A. (2003). Tarih Öğretiminde Görsel Materyal Kullanımı, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 143-157.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cengiz Özmen

Harun Er

Fatma Ünal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 4 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 11 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Özmen, C., Er, H., & Ünal, F. (2014). TELEVİZYON DİZİLERİNİN TARİH BİLİNCİ ÜZERİNE ETKİSİ "MUHTEŞEM YÜZYIL DİZİSİ ÖRNEĞİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), 409-426.
AMA Özmen C, Er H, Ünal F. TELEVİZYON DİZİLERİNİN TARİH BİLİNCİ ÜZERİNE ETKİSİ "MUHTEŞEM YÜZYIL DİZİSİ ÖRNEĞİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Nisan 2014;11(25):409-426.
Chicago Özmen, Cengiz, Harun Er, ve Fatma Ünal. “TELEVİZYON DİZİLERİNİN TARİH BİLİNCİ ÜZERİNE ETKİSİ "MUHTEŞEM YÜZYIL DİZİSİ ÖRNEĞİ””. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11, sy. 25 (Nisan 2014): 409-26.
EndNote Özmen C, Er H, Ünal F (01 Nisan 2014) TELEVİZYON DİZİLERİNİN TARİH BİLİNCİ ÜZERİNE ETKİSİ "MUHTEŞEM YÜZYIL DİZİSİ ÖRNEĞİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11 25 409–426.
IEEE C. Özmen, H. Er, ve F. Ünal, “TELEVİZYON DİZİLERİNİN TARİH BİLİNCİ ÜZERİNE ETKİSİ "MUHTEŞEM YÜZYIL DİZİSİ ÖRNEĞİ””, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 11, sy. 25, ss. 409–426, 2014.
ISNAD Özmen, Cengiz vd. “TELEVİZYON DİZİLERİNİN TARİH BİLİNCİ ÜZERİNE ETKİSİ "MUHTEŞEM YÜZYIL DİZİSİ ÖRNEĞİ””. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11/25 (Nisan 2014), 409-426.
JAMA Özmen C, Er H, Ünal F. TELEVİZYON DİZİLERİNİN TARİH BİLİNCİ ÜZERİNE ETKİSİ "MUHTEŞEM YÜZYIL DİZİSİ ÖRNEĞİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2014;11:409–426.
MLA Özmen, Cengiz vd. “TELEVİZYON DİZİLERİNİN TARİH BİLİNCİ ÜZERİNE ETKİSİ "MUHTEŞEM YÜZYIL DİZİSİ ÖRNEĞİ””. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 11, sy. 25, 2014, ss. 409-26.
Vancouver Özmen C, Er H, Ünal F. TELEVİZYON DİZİLERİNİN TARİH BİLİNCİ ÜZERİNE ETKİSİ "MUHTEŞEM YÜZYIL DİZİSİ ÖRNEĞİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2014;11(25):409-26.

.