The purpose of this study was to determine the views of pre-service Turkish Language teachers on classroom management in different dimensions such as “teacher quality, obstacles, strategies to use solutions of obstacles, things to do for skill development, communication and time management”. The study group of research, in which case study was adopted among the qualitative research approaches, was consisted 37 teacher candidate who had been having training at the department of Turkish Education in Faculty of Education, Bartın University. The content analysis was performed on collected data which was collected through constructed interview form developed by the researcher through using QSR NVivo 8.0 qualitative analysis program. According to research results, preservice teachers exerted that they need to have communication skills such as equality, languagewording, and empathy; expertise skills such as field knowledge and fluency. Besides, pre-service teachers regard discipline, authority, and hierarchy and consider the punishment strategies as important in terms of such as ensuring the discipline, increasing motivation, and improving learning. In addition, they stated that practicum needs to be given by earlier semester and wanted practice oriented classroom management approach in the foreground
Bu çalışmanın amacı, “öğretmen nitelikleri, sorunlar, sorunların çözümünde kullanılan stratejiler, beceri kazandırmada yapılması gerekenler, iletişim ve zaman kullanımı” gibi farklı boyutlarda Türkçe öğretmeni adaylarının sınıf yönetimine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışmasının kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü'nde öğrenim gören 37 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmacı tarafından geliştirilen yapılandırılmış görüşme formu ile toplanan veriler üzerinde QSR NVivo 8.0 nitel veri analiz programı kullanılarak içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adayları, öğretmenlerin eşitlik, dil-üslup ve empati gibi iletişim; alan bilgisi ve akıcı anlatım gibi uzmanlık becerilerine sahip olmaları gerektiğini ortaya koymuşlardır. Öğretmen adayları ayrıca disiplin, otorite ve hiyerarşiye önem vermekte, ödül ve ceza stratejilerini de disiplini sağlama, motivasyonu arttırma ve öğrenmeyi geliştirme açısından gerekli görmektedirler. Bunun yanında staj eğitiminin daha erken bir dönemden başlamak üzere verilmesi gerektiğini ifade ederek uygulama ağırlıklı bir sınıf yönetimi anlayışının ön planda olmasını istemektedirler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 12 Sayı: 31 |
.