Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin zorba ve kurban olma
eğilimlerinin duygusal zekanın boyutları tarafından ne oranda yordandığını
incelemek amaçlanmıştır. Araştırma 6, 7 ve 8. sınıfa devam eden 285’i kız
(%52.3), 260’ı erkek (%47.7) olmak üzere toplam 545 ortaokul öğrencisi üzerinde
gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler 11 ile 14 yaş aralığında olup, yaş
ortalamaları 12.48’dir (Ss=.96). Araştırmada “Zorbalık Ölçeği” (Kutlu, 2005) ve
“Bar-on Duygusal Zeka Ölçeği Çocuk ve Ergen Formu” (Bar-on ve Parker, 2000)
kullanılmıştır. Toplanan verilerin çözümlenmesinde t testi, Pearson korelasyon
analizi ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerde
zorba ve kurban olma puanları ile duygusal zekanın boyutları arasında anlamlı
ilişkiler saptanmıştır. Regresyon analizi sonucunda Bar-on Duygusal Zeka
Ölçeği’nin “stres yönetimi”, “kişilerarası beceriler” ve “kişisel beceriler” boyutlarının
zorbalığın anlamlı yordayıcıları olduğu belirlenmiştir. Benzer şekilde öğrencilerde
kurban olma ise, duygusal zekanın “stres yönetimi” ve “genel ruh hali” alt
ölçeklerinden alınan düşük puanlar tarafından yordanmaktadır. Elde edilen
bulgular ilgili alanyazın doğrultusunda ele alınarak, tartışılmıştır.
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 38 |
.