Tanzimat
Dönemi’nde Osmanlı maarif hayatında önemli gelişmeler yaşanmıştır. Bu süreç
gerek II. Abdülhamit döneminde gerekse II. Meşrutiyet devrinde ivme kazanarak
devam etmiştir. Geniş Osmanlı coğrafyasında çağın ihtiyaçlarını karşılama
amacıyla kurulan mekteplerde eğitimin durumu, devletin öncelikli ve önem
verdiği konular arasında olmuştur. Söz konusu öncelikle ilgili çalışmaların
istenilen seviyede olup olmadığının tespiti teftiş faaliyetlerini zorunlu kılmıştır.
Bu çalışmada 1. Dünya Savaşı devam ederken Osmanlı Devleti egemenliğinde son
yıllarını yaşayan Beyrut vilayetine bağlı Trablusşam livasının maarif durumu
ele alınmaktadır. Çalışmada 1915 yılı Aralık ayı maarif raporu esas alınmıştır.
Bu raporda Trablusşam Livası merkez kazası ve nahiyelerinde bulunan 76 okuldan kaza
merkezinde 17; İskele nahiyesinde ise iki okul denetlenmiştir. Raporda eğitimin
vaziyetini gösteren birinci elden görgü kayıtlarına yer verilmesi, yerel eğitim
tarihi çalışmaları için maarif teftiş raporlarının ne denli önemli olduğunu
ortaya koymaktadır. Nitekim maarif teftiş raporunda okulların fiziki yapısı,
öğretmenlerin yeterlikleri, eğitimde karşılaşılan zorluklar vb. konulara yer
verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 44 |
.