Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketicilerin tavuk eti satın alma ve tüketim tercihlerinin belirlenmesi: Hatay ili örneği

Yıl 2022, , 556 - 564, 01.12.2022
https://doi.org/10.37908/mkutbd.1124623

Öz

Amaç: Bu çalışma tüketicilerin tavuk eti satın alma ve tüketim tercihlerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.

Yöntemler ve sonuçlar: Bu kapsamda, Hatay ilinde düşük, orta ve yüksek gelir grubundan 392 tüketiciyle yapılan anketle elde edilen veriler çalışmanın ana materyalini oluşturmaktadır. Çalışma Türkiye İstatistik Kurumu ve Yumurta Üreticileri Merkez Birliğinden elde edilen istatistiki veriler ve önceden yapılan konu ile ilgili çalışmalarla desteklenmiştir. Verilerin analizinde, frekans tabloları oluşturularak yüzde hesaplamalarından faydalanılmıştır. Ayrıca, tüketicilerin gelir düzeyleri ile bazı sosyo-ekonomik değişkenler arasındaki ilişkiler incelenirken Ki-kare (χ2) bağımsızlık testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; Hatay ilinde kişi başı tüketilen tavuk eti miktarı yıllık ortalama 14.18 kg’dır. Tüketicilerin yarısından fazlası tavuk etini o anki ihtiyaca göre yani tavuk etini evde muhafaza etmeden ihtiyaç duyduğunda satın almaktadır. Tüketicilerin tavuk eti tercihinde; ürünün tazeliği, imal tarihi ve kalitesi önemli yer tutarken damak zevkine uygunluk, ürünün fiyatı, ambalajı, üretici firma ve ürün reklamı tüketicilerin dikkat ettiği diğer önemli faktörlerdir. Tavuk eti satıcılarının talep miktarlarını göz önünde bulundurarak ürün arzı sağlamaları ve soğuk zinciri koruyarak ürünü sunmaları satıcılar açısından ürüne olan talebi artıracak bir öneri olabilir.

Genel yorum: Ankete katılan tüketicilerin genç, eğitimli, hanesinde çekirdek aile sayılabilecek kadar birey sayısına sahip tüketicilerden oluştuğu anlaşılmaktadır. Elde edilen bulgulardan Hatay ilinde tercihlerini yaparken ne istediğini bilen bilinçli bir tüketici profili vardır.

Çalışmanın önemi ve etkisi: İletişim araçlarının yaygınlaştığı, bilgiye ulaşımın kolay olduğu ve e-ticaretin kullanımının arttığı günümüz dünyasında tüketici tercihlerinin bilinmesi üretici ve pazarlayıcılar açısından önem arz etmektedir. Bu yönüyle tüketici tercihlerini ortaya koyan ve yol gösteren bir çalışma niteliği taşımaktadır. Bilimsel bilgi birikimi açısından literatüre eklenecek yeni bir çalışma olması nedeniyle de önem taşımaktadır.   

Kaynakça

  • Anonymous (2022a). Beyaz Et Sanayicileri ve Damızlıkçıları Birliği Derneği https://besd-bir.org/tr/retim (Erişim tarihi: Mayıs 2022)
  • Anonymous (2022b) Türkiye İstatistik Kurumu Kayıtları. Nüfus İstatistikleri. www.tuik.gov.tr. (Erişim tarihi: Mayıs 2022).
  • Çopur G, Dağıstan, E, Parlakay O (2006) Hatay İl Merkezinde Tüketici Gelirinin Tavuk Eti ve Ürünleri Tercihi Üzerine Bir Araştırma. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi 21:4, 77-82
  • Dağıstan E, Camcı Ö, Parlakay O (2004) Hatay İlinin Sosyo-Ekonomik ve Tarımsal Yapısı. Mustafa Kemal Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 9(1-2): 73-84, 2004
  • Dokuzlu S, Barış O, Hecer C, Güldaş M (2013) Türkiye’de Tavuk Eti Tüketim Alışkanlıkları ve Marka Tercihleri. U. Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi 27:2, 83-92
  • Duru M, Parlakay O (2016) Uşak İli Kentsel Alanda Piliç Eti Tüketicilerinin Sosyo-Ekonomik Özellikleri ve Tüketici Tercihlerinin İncelenmesi. Sözlü Bildiri. XII. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi. 25-27 Mayıs 2016. Isparta.
  • Hair JF, Bush RP, Ortinau DJ (2000) Marketing research (A practical approach for the new millennium), International Editions, Mc Graw Hill, 666.
  • İkikat Tümer, E, Akbay C, Koşum T, Ünal SA (2016) Kahramanmaraş İli Kent Merkezinde Tavuk Eti Tüketim Alışkanlıkları ve Tüketimi Etkileyen Faktörler. KSÜ Doğa Bilimleri Dergisi, 19:4, 433-437, 2016 433.
  • İnci H, Karakaya E, Şengül T, Söğüt B (2014) Bingöl İlinde Kanatlı Eti Tüketiminin Yapısı. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi 1:18-24.
  • Kızılaslan H, Nalinci S (2013) Amasya İli Merkez İlçedeki Hane Halkının Kanatlı Eti Tüketim Alışkanlıkları ve Kanatlı Eti Tüketimini Etkileyen Faktörler. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırmalar Dergisi 6, 1-18.
  • Malhotra NK (2004) Marketing research (An applied orientation), 4th ed., Pearson Prentice Hill, 713
  • Mutlu S (2007) Gıda güvenirliği açısından tüketici davranışları (Adana kentsel kesimde kırmızı et tüketimi örneği). Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Tapkı N, Demetgül Z (2021) Hatay ili kentsel alanda tüketicilerin et ve et ürünleri tüketiminde satın alma tercihleri. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8:72, 1779-1788.

Determination of consumers' chicken meat purchase and consumption preferences: A case study of Hatay province

Yıl 2022, , 556 - 564, 01.12.2022
https://doi.org/10.37908/mkutbd.1124623

Öz

Aims: This study was carried out in order to determine the purchasing and consumption preferences of consumers for chicken meat.

Methods and Results: In this context, the data obtained from the survey conducted with 392 consumers from low, middle and high income groups in the province of Hatay constitute the main material of the study. In the research, statistical data obtained from the Turkish Statistical Institute and Egg Producers Central Union and previous studies on the subject were used. In the analysis of the data, firstly frequency tables were created and percentage calculations were used. In addition, the Chi-square (χ2) independence test was used when examining the relationships between consumers' income levels and some socio-economic variables. According to the findings obtained; The amount of chicken meat consumed per person in Hatay is 14.18 kg annually. More than half of the consumers buy chicken meat according to their current needs, that is, when they need it without preserving chicken meat at home. Among the factors affecting the choice in terms of chicken meat preference; While the freshness, production date and quality of the product are in the first place, the suitability of the palate, the price of the product, the packaging, the manufacturer and the product advertisement are other important factors in the ranking.

Conclusions: It is understood that the consumers participating in the survey are young, educated, and have enough individuals in their households to be considered nuclear families. From the findings, there is a conscious consumer profile in the province of Hatay who knows what they want while making their choices.

Significance and Impact of the Study: In today's world, where communication tools are widespread, access to information is easy and the use of e-commerce is increasing, it is important for producers and marketers to know consumer preferences. In this respect, it is a study that reveals and guides consumer preferences. It is also important because it is a new study to be added to the literature in terms of scientific knowledge.

Kaynakça

  • Anonymous (2022a). Beyaz Et Sanayicileri ve Damızlıkçıları Birliği Derneği https://besd-bir.org/tr/retim (Erişim tarihi: Mayıs 2022)
  • Anonymous (2022b) Türkiye İstatistik Kurumu Kayıtları. Nüfus İstatistikleri. www.tuik.gov.tr. (Erişim tarihi: Mayıs 2022).
  • Çopur G, Dağıstan, E, Parlakay O (2006) Hatay İl Merkezinde Tüketici Gelirinin Tavuk Eti ve Ürünleri Tercihi Üzerine Bir Araştırma. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi 21:4, 77-82
  • Dağıstan E, Camcı Ö, Parlakay O (2004) Hatay İlinin Sosyo-Ekonomik ve Tarımsal Yapısı. Mustafa Kemal Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 9(1-2): 73-84, 2004
  • Dokuzlu S, Barış O, Hecer C, Güldaş M (2013) Türkiye’de Tavuk Eti Tüketim Alışkanlıkları ve Marka Tercihleri. U. Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi 27:2, 83-92
  • Duru M, Parlakay O (2016) Uşak İli Kentsel Alanda Piliç Eti Tüketicilerinin Sosyo-Ekonomik Özellikleri ve Tüketici Tercihlerinin İncelenmesi. Sözlü Bildiri. XII. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi. 25-27 Mayıs 2016. Isparta.
  • Hair JF, Bush RP, Ortinau DJ (2000) Marketing research (A practical approach for the new millennium), International Editions, Mc Graw Hill, 666.
  • İkikat Tümer, E, Akbay C, Koşum T, Ünal SA (2016) Kahramanmaraş İli Kent Merkezinde Tavuk Eti Tüketim Alışkanlıkları ve Tüketimi Etkileyen Faktörler. KSÜ Doğa Bilimleri Dergisi, 19:4, 433-437, 2016 433.
  • İnci H, Karakaya E, Şengül T, Söğüt B (2014) Bingöl İlinde Kanatlı Eti Tüketiminin Yapısı. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi 1:18-24.
  • Kızılaslan H, Nalinci S (2013) Amasya İli Merkez İlçedeki Hane Halkının Kanatlı Eti Tüketim Alışkanlıkları ve Kanatlı Eti Tüketimini Etkileyen Faktörler. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırmalar Dergisi 6, 1-18.
  • Malhotra NK (2004) Marketing research (An applied orientation), 4th ed., Pearson Prentice Hill, 713
  • Mutlu S (2007) Gıda güvenirliği açısından tüketici davranışları (Adana kentsel kesimde kırmızı et tüketimi örneği). Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Tapkı N, Demetgül Z (2021) Hatay ili kentsel alanda tüketicilerin et ve et ürünleri tüketiminde satın alma tercihleri. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8:72, 1779-1788.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ziraat Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Oğuz Parlakay 0000-0001-6012-0723

Faris Uçar 0000-0002-9605-3478

Merve Ateş 0000-0002-0498-5236

Elif Gönül 0000-0002-7463-3877

Muhammed Enes Şukuf Bu kişi benim 0000-0002-4604-6149

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 2 Haziran 2022
Kabul Tarihi 2 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Parlakay, O., Uçar, F., Ateş, M., Gönül, E., vd. (2022). Tüketicilerin tavuk eti satın alma ve tüketim tercihlerinin belirlenmesi: Hatay ili örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi, 27(3), 556-564. https://doi.org/10.37908/mkutbd.1124623

22740137731737513771 13774 15432 1813713775 14624 15016 i2or 1857924881download