Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE VALIDITY AND RELIABILITY STUDY OF TEACHER SELF-EFFICACY BELIEFS SCALE

Yıl 2017, , 20 - 32, 03.08.2017
https://doi.org/10.21666/muefd.319209

Öz

The
purpose of this study is to develop a scale to be used to determine self-efficacy
beliefs of teachers. The study group of the research consists of teachers of
primary, secondary and high schools. Explanatory (EFA) and confirmatory (CFA)
factor analyses were conducted to assess the structural validity of the scale.
The results of the EFA showed that the scale was comprised of four factors,
namely, Academic Self-Efficacy, Professional Self-Efficacy, Social
Self-Efficacy, and Intellectual Self-Efficacy. The scale consisted of 27 items.
CFA revealed a χ2/sd ratio of 2.12. Other goodness for fit indexes computed
by CFA were: GFI = .85, AGFI = .82, RMSEA = .06, RMR = .03, SRMR = .06, CFI =
.97, NFI = .95, NNFI = .97. As a result, a valid and reliable scale with
sufficient psychometric features was developed that could be used to determine
the self-efficacy beliefs of teachers.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., Orhan, F. ve Umay, A. (2005). Bilgisayar öğretmenleri için Bilgisayar öğretmenliği öz-yeterlik ölçeği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1–8.
  • Ashton, P. T., & Webb, R. B. (1986). Making a difference: Teachers' sense of efficacy and student achievement. White Plains, NY: Longman.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, N.J: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational psychologist, 28(2), 117-148.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. Self-efficacy Beliefs of Adolescents, 5(307-337).
  • Bıkmaz, F. H. (2002). Fen öğretiminde öz-yeterlik inancı ölçeği. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(2), 197–210.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, N. (2007). Öğretmen liderliği becerileri ve bu becerilerin gerçekleştirilme düzeyi. Erciyes Üniversitesi. Sosyal Bilmler Enstitü Dergisi, 22(1), 263-288.
  • Cerit, Y. (2010). Teacher effıcacy scale: the study of validıty and reliability and preservice classroom teachers’ self effıcacy beliefs. Journal of Theory and Practice in Education, 6(1), 68-85.
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J. ve Sarıkaya, H. (2005). The development and validation of a Turkish version of teachers’ sense of efficacy scale. Eğitim ve Bilim, 30 (137), 74–81.
  • Çelik, A. H. (2009). Yapısal eşitlik modellemesi ve bir uygulama: genişletilmiş online alışveriş kabul modeli (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dellinger, A. B., Bobbett, J. J., Olivier, D. F., & Ellet C. D. (2008). Measuring teachers’ self- efficacy beliefs: Development and use of the TEBS-Self. Teaching and Teacher Education, 24(3), 751–766
  • Diken, İ. H. (2004). Öğretmen yeterlik ölçeği Türkçe uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 16, 102-112.
  • Ekici, G. (2005). Biyoloji öz-yeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 85–94.
  • Emmer, E. T., & Hickman, J. (1991). Teacher efficacy in classroom management and discipline. Educational and Psychological Measurement, 51(3), 755-765.
  • Gibson, S. & Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy: a construct validation. Journal of Educational Psychology, 76(4), 569–582.
  • Guskey, T. R., & Passaro, P. D. (1994). Teacher efficacy: A study of construct dimensions. American Educational Research Journal, 31, 627-643.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2009). Multi- variate data analysis (7th ed). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. New York: Routledge.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. London: Guilford publications.
  • Lunenburg, F. C. (2011). Self-efficacy in the workplace: Implications for motivation and performance. International Journal of Management, Business, and Administration, 14(1), 1-6.
  • Palancı, M. (2004). Üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı problemlerini açıklama ve gidermeye yönelik gerçeklik terapisi oryantasyonlu bir yardım programının geliştirilmesi (Yayımlanmamış̧ Doktora Tezi). KTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2012). A beginner's guide to structural equation modeling. New York, NY: Routledge Academic.
  • Silva, D. Y., Gimbert, B ve Nolan, J. (2000) ‘Sliding The Doors: Locking and Unlocking Possibilities for Teacher-Leadership’. Teachers College Record 102(4), 779-804.
  • Stajkovic, A.D., & Luthans, F. (2002). Social cognitive theory and self-efficacy: Implications for motivation theory and practice. In R. M. Steers, L. W. Porter, & G. A. Bigley (Eds.), Motivation and Work Behavior (7th ed.), 126-140. NY, McGraw-Hill.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin.
  • Tabachnick, B. G., and Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). Boston: Ally and Bacon.
  • Taşkın, Ç. Ş. ve Hacıömeroğlu, G. (2010). Öğretmen özyeterlik inanç ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik inançları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 63-75.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel.
  • Tschannen-Moran, M., & Hoy, A. W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783-805.

Öğretmen Özyeterlik İnancı Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2017, , 20 - 32, 03.08.2017
https://doi.org/10.21666/muefd.319209

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin özyeterlik inançlarını belirlemede
kullanılabilecek bir ölçek geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu,
ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenleri oluşturmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliği için
açımlayıcı (AFA) ve doğrulayıcı (DFA) faktör analizi yapılmıştır. AFA
sonucunda, Akademik Özyeterlik, Mesleki Özyeterlik, Sosyal Özyeterlik ve Entelektüel
Özyeterlik olmak üzere 27 maddeli ve dört faktörlü bir yapı ortaya çıkmıştır. Bu
yapı DFA ile doğrulanmıştır. DFA ile elde edilen bulgular değerlendirildiğinde
χ2/sd oranı 2.12 bulunmuştur. DFA ile hesaplanan diğer uyum iyiliği
indeksleri şöyledir: GFI = .85, AGFI = .82, RMSEA = .06, RMR = .03, SRMR = .06,
CFI = .97, NFI = .95, NNFI = .97. Sonuç olarak, öğretmenlerin özyeterlik
inançlarını belirlemede kullanılabilecek psikometrik özellikleri yeterli,
geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., Orhan, F. ve Umay, A. (2005). Bilgisayar öğretmenleri için Bilgisayar öğretmenliği öz-yeterlik ölçeği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1–8.
  • Ashton, P. T., & Webb, R. B. (1986). Making a difference: Teachers' sense of efficacy and student achievement. White Plains, NY: Longman.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, N.J: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational psychologist, 28(2), 117-148.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. Self-efficacy Beliefs of Adolescents, 5(307-337).
  • Bıkmaz, F. H. (2002). Fen öğretiminde öz-yeterlik inancı ölçeği. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(2), 197–210.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, N. (2007). Öğretmen liderliği becerileri ve bu becerilerin gerçekleştirilme düzeyi. Erciyes Üniversitesi. Sosyal Bilmler Enstitü Dergisi, 22(1), 263-288.
  • Cerit, Y. (2010). Teacher effıcacy scale: the study of validıty and reliability and preservice classroom teachers’ self effıcacy beliefs. Journal of Theory and Practice in Education, 6(1), 68-85.
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J. ve Sarıkaya, H. (2005). The development and validation of a Turkish version of teachers’ sense of efficacy scale. Eğitim ve Bilim, 30 (137), 74–81.
  • Çelik, A. H. (2009). Yapısal eşitlik modellemesi ve bir uygulama: genişletilmiş online alışveriş kabul modeli (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dellinger, A. B., Bobbett, J. J., Olivier, D. F., & Ellet C. D. (2008). Measuring teachers’ self- efficacy beliefs: Development and use of the TEBS-Self. Teaching and Teacher Education, 24(3), 751–766
  • Diken, İ. H. (2004). Öğretmen yeterlik ölçeği Türkçe uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 16, 102-112.
  • Ekici, G. (2005). Biyoloji öz-yeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 85–94.
  • Emmer, E. T., & Hickman, J. (1991). Teacher efficacy in classroom management and discipline. Educational and Psychological Measurement, 51(3), 755-765.
  • Gibson, S. & Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy: a construct validation. Journal of Educational Psychology, 76(4), 569–582.
  • Guskey, T. R., & Passaro, P. D. (1994). Teacher efficacy: A study of construct dimensions. American Educational Research Journal, 31, 627-643.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2009). Multi- variate data analysis (7th ed). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. New York: Routledge.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. London: Guilford publications.
  • Lunenburg, F. C. (2011). Self-efficacy in the workplace: Implications for motivation and performance. International Journal of Management, Business, and Administration, 14(1), 1-6.
  • Palancı, M. (2004). Üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı problemlerini açıklama ve gidermeye yönelik gerçeklik terapisi oryantasyonlu bir yardım programının geliştirilmesi (Yayımlanmamış̧ Doktora Tezi). KTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2012). A beginner's guide to structural equation modeling. New York, NY: Routledge Academic.
  • Silva, D. Y., Gimbert, B ve Nolan, J. (2000) ‘Sliding The Doors: Locking and Unlocking Possibilities for Teacher-Leadership’. Teachers College Record 102(4), 779-804.
  • Stajkovic, A.D., & Luthans, F. (2002). Social cognitive theory and self-efficacy: Implications for motivation theory and practice. In R. M. Steers, L. W. Porter, & G. A. Bigley (Eds.), Motivation and Work Behavior (7th ed.), 126-140. NY, McGraw-Hill.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin.
  • Tabachnick, B. G., and Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). Boston: Ally and Bacon.
  • Taşkın, Ç. Ş. ve Hacıömeroğlu, G. (2010). Öğretmen özyeterlik inanç ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik inançları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 63-75.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel.
  • Tschannen-Moran, M., & Hoy, A. W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783-805.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler - Articles
Yazarlar

İbrahim Çolak

Yılmaz İlker Yorulmaz

Yahya Altınkurt

Yayımlanma Tarihi 3 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Çolak, İ., Yorulmaz, Y. İ., & Altınkurt, Y. (2017). Öğretmen Özyeterlik İnancı Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 20-32. https://doi.org/10.21666/muefd.319209

Cited By



Program Literacy Status of Special Education Teachers
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.1397760





















YEREL KATILIM ÖLÇEĞİ GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi
Ceray ALDEMİR
https://doi.org/10.16951/atauniiibd.760978



Eğitim Kurumlarında Stratejik Risklerin Tespiti
OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi
Ömer Faruk AK
https://doi.org/10.26466/opus.814252