The
purpose of this study is to develop a scale to be used to determine self-efficacy
beliefs of teachers. The study group of the research consists of teachers of
primary, secondary and high schools. Explanatory (EFA) and confirmatory (CFA)
factor analyses were conducted to assess the structural validity of the scale.
The results of the EFA showed that the scale was comprised of four factors,
namely, Academic Self-Efficacy, Professional Self-Efficacy, Social
Self-Efficacy, and Intellectual Self-Efficacy. The scale consisted of 27 items.
CFA revealed a χ2/sd ratio of 2.12. Other goodness for fit indexes computed
by CFA were: GFI = .85, AGFI = .82, RMSEA = .06, RMR = .03, SRMR = .06, CFI =
.97, NFI = .95, NNFI = .97. As a result, a valid and reliable scale with
sufficient psychometric features was developed that could be used to determine
the self-efficacy beliefs of teachers.
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin özyeterlik inançlarını belirlemede
kullanılabilecek bir ölçek geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu,
ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenleri oluşturmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliği için
açımlayıcı (AFA) ve doğrulayıcı (DFA) faktör analizi yapılmıştır. AFA
sonucunda, Akademik Özyeterlik, Mesleki Özyeterlik, Sosyal Özyeterlik ve Entelektüel
Özyeterlik olmak üzere 27 maddeli ve dört faktörlü bir yapı ortaya çıkmıştır. Bu
yapı DFA ile doğrulanmıştır. DFA ile elde edilen bulgular değerlendirildiğinde
χ2/sd oranı 2.12 bulunmuştur. DFA ile hesaplanan diğer uyum iyiliği
indeksleri şöyledir: GFI = .85, AGFI = .82, RMSEA = .06, RMR = .03, SRMR = .06,
CFI = .97, NFI = .95, NNFI = .97. Sonuç olarak, öğretmenlerin özyeterlik
inançlarını belirlemede kullanılabilecek psikometrik özellikleri yeterli,
geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmiştir.
Bölüm | Makaleler - Articles |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 1 |