The purpose of this study was to reveal opinions of teachers charged in
private and public schools on the government grant for private school students.
Teacher opinions on government grant per pupil enrolled in private schools were
analyzed in respect to various variables. A total of 119 volunteer teachers who
work in Mersin province Mezitli district have participated. Teacher opinions
were collected via a data collection tool which contains an information form
and a survey. The survey was composed of 26 items. For performing
statistical analyses on data, frequencies, percentages, and difference analyses
were used. According to results obtained from the analyses, there were no
significant difference among teachers’ opinions in terms of marital status,
degree of graduation and field of instruction. In relation to gender and own or close relative’s child’s benefits from
government support some differences were observed in scores obtained from a few
items. On the other hand, age, seniority and school type variables brought up
significant differences in teacher opinions on most of the items. Young and
less tenured private school teachers have more optimistic opinions concerning
justification, processes and implementation of government support per pupil in
private schools.
Teacher opinions private schools junior secondary schools government support
Bu çalışmanın amacı, kamu ve özel öğretim okullarında görev yapan
öğretmenlerin özel okulda öğrenim gören öğrenci başına yapılan devlet
desteğiyle ilgili görüşlerini ortaya koymaktır. Çalışmaya katılan öğretmenlerin özel okul öğrencilerine
devlet desteği konusunda görüşleri farklı değişkenler açısından ele alınmıştır.
Araştırmaya Mersin ili Mezitli ilçesindeki ortaokullarda görev yapan gönüllü
119 öğretmen katılmıştır. Öğretmen görüşleri araştırmacılar tarafından geliştirilen,
kişisel bilgi formu ve anketten oluşan bir veri toplama aracı aracılığı ile
elde edilmiştir. Öğretmen görüşlerini belirlemeye yönelik anket ölçek tipinde
26 maddeden oluşmaktadır. Toplanan veriler üzerinde yapılan analizde frekans,
yüzde ve fark analizleri kullanılmıştır. Elde dilen bulgulara göre medeni
durum, lisans eğitimi ve branş değişkenleri açısından öğretmen görüşleri
arasında anlamlı bir fark yoktur. Cinsiyet ve daha önce destekten yararlanma
durumuna göre birkaç maddede görüş ayrılıkları tespit edilmiştir. Öte yandan,
yaş, kıdem ve okul türü değişkenleri ise pek çok maddede öğretmenlerin
görüşleri arasında anlamlı farklılık oluşturmaktadır. Genç, kıdemi düşük ve
özel okulda çalışan öğretmenler öğrenci başına destek konusunda
gerekçelendirme, süreç ve uygulama konularında diğerlerine göre daha
iyimserdir.
Öğretmen görüşleri özel okullar ortaokullar öğrenci başına devlet desteği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler - Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 |