Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaktan Eğitimde Yeni Serüven: Çevrimiçi Öğretmenlik Uygulamaları

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 753 - 766, 01.11.2021
https://doi.org/10.21666/muefd.975495

Öz

Öğretmen yetiştirme programları güncel değişim ve gelişmelere ayak uydurmada birçok sorumluluğu paylaşmaktadır. Geleceğin öğretmenlerini, toplumun ve çağın ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde hazırlamada bu programlar içerisinde yeni kararlar alınabilmekte, yeni planlama ve uygulamalara yer verilebilmektedir. Pandemi döneminde alınan acil kararlar ve eğitim uygulamaları arasında öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında da yeni bir deneyim yaşanmış, çoğu öğretmen adayı ilgili ders kapsamında öğretmenlik deneyimini çevrimiçi ortamlarda tamamlayarak mezun olmuşlardır. Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının pandemi döneminde gerçekleştirilen öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında çevrimiçi gerçekleştirilen öğretim etkinliklerinde yaşadıkları deneyimleri ortaya çıkarmaktır. Bu kapsamda ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen 12 öğretmen adayı ve çevrimiçi öğretmenlik uygulamasında görev alan iki uygulama öğretmeni ile nitel bir araştırma yürütülmüştür. Yarı-yapılandırılmış görüşme formları ile katılımcılarla çevrimiçi ortamda odak grup görüşmeleri yapılmıştır. Elde edilen veriler betimsel ve içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda elde edilen bulgulara göre, öğretmen adayları genel olarak çevrimiçi öğretmenlik uygulamalarında zorlayıcı süreçler yaşamıştır. Bu süreçlerde en fazla karşılaştıkları zorluklar teknik aksaklıklar ve sınıf yönetimi olmuştur. Ancak mekânsal ayrılık ve dijital materyal hazırlama kolaylığı ile öğretmen adaylarının çevrimiçi öğretim etkinliklerinde yaşadığı kolaylık, ekran başında da olsa öğrencilerle ve uygulama öğretmeni ile etkileşim kurabilme, uzaktan eğitim sürecine ilişkin yeni deneyimler kazanma bu sürecin olumlu yansımaları olarak vurgulanmıştır. Araştırma sonuçlarına ilişkin detaylı bulgular araştırma kapsamında tartışılmış ve geleceğe yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aslan, M., ve Sağlam, M. (2018). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 144-162. doi: 10.16986/HUJE.2017030313
  • Bartlett, S., & Burton, D. (2020). Introduction to education studies. SAGE Publications Limited.
  • Baytiyeh, H. (2018). Online learning during post-earthquake school closures. Disaster Prevention and Management: An International Journal, 27(2), 215-227. doi:10.1108/DPM-07-2017-0173.
  • Beck, C., & Kosnik, C. (2002). Components of a good practicum placement: Pre-Service teacher perceptions. Teacher Education Quarterly, 29, 81-98.
  • Bjørndal, C.R.P. (2020). Student teachers’ responses to critical mentor feedback: a study of facesaving strategies in teaching placements. Teaching and Teacher Education, 91, 1-12. doi:10.1016/j.tate.2020.103047.
  • Burns, A., Danyluk, P., Kapoyannis, T., & Kendrick, A. (2020). Leading the pandemic practicum: one teacher education response to the covıd-19 crisis. International Journal of E-Learning & Distance Education, 35(2), 1-26.
  • Cavanaugh, C., Barbour, M.K., Brown, R., Diamond, D., Lowes, S., Powell, A., Rose, R., Scheick, A., Scribner, D. and Van der Molan, J. (2009). Research committee issues brief: examining communication and interaction in online teaching. International Association for K-12 Online Learning. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=ED509630
  • Celik, S. (2021). The intervention of online teaching practicum to teachers’ sense of self-efficacy. Amazonia Investiga, 10(37), 190-201. doi:10.34069/AI/2021.37.01.19
  • Dikmen, S. ve Bahçeci, F. (2020). Covid-19 Pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat Üniversitesi Örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98.
  • Eisner, E. W. (2002). From episteme to phronesis to artistry in the study and improvement of teaching. Teaching and Teacher Education, 18, 375–385.
  • Ekiz, M. A. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Karantina Dönemindeki Uzaktan Eğitim İle İlgili Görüşleri (Nitel Bir Araştirma). Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 2(Özel Sayı 1), 1-13.
  • Eti, İ. ve Karaduman, B. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinin öğretmen adaylarının mesleki yeterlikleri açısından incelenmesi. Millî Eğitim, 49 (Özel Sayı-1), 635-656. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1262425
  • Ersin, P., Atay, D. ve Mede, E. (2020). Boosting preservice teachers’ competence and online teaching readiness through e-practicum during the Covid-19 outbreak. International Journal of TESOL Studies, 2(2), 112-124. doi:10.46451/ijts.2020.09.09
  • Ferdig, R. E., Cavanaugh, C., DiPietro, M., Black, E. W., & Dawson, K. (2009). Virtual schooling standards and best practices for teacher education. Journal of Technology and Teacher Education, 17(4), 479-503. Erişim adresi: https://www.learntechlib.org/p/30481/
  • Fives, H., Hamman, D., & Olivarez, A. (2007). Does burnout begin with student-teaching? Analyzing efficacy, burnout, and support during the student-teaching semester. Teaching and Teacher Education, 23(6), 916–934.
  • González-Calvo, G., Barba-Martín, R. A., Bores-García, D., & Gallego-Lema, V. (2020). Learning to be a teacher without being in the classroom: COVID-19 as a threat to the professional development of future teachers. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 9(2), 152-177.
  • Görgen, İ., Çokçalışkan, H. ve Korkut, Ü. (2012). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adayları, uygulama öğretmenleri ve uygulama öğretim üyeleri açısından işlevselliği. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (28), 56-72.
  • Gültekin, M. (2006). Öğretmen adayları ve öğretmenler için öğretmenlik uygulaması kılavuzu. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kidd, W. & Murray, J. (2020). The Covid-19 pandemic and its effects on teacher education in England: how teacher educators moved practicum learning online. European Journal of Teacher Education, 43(4), 542-558. doi:10.1080/02619768.2020.1820480
  • Kim, J. (2020). Learning and teaching online during covid‑19: experiences of student teachers in an early childhood education practicum. International Journal of Early Childhood, 52, 145-158. doi:10.1007/s13158-020-00272-6
  • Ledger, S. & Fischetti, J. (2020). Micro-teaching 2.0: technology as the classroom. Australasian Journal of Educational Technology, 36(1), 37-54.
  • Lee, J., Tice, K., Collins, D., Brown, A. L., Smith, C., & Fox, J. (2012). Assessing student teaching experiences: Teacher candidates’ perceptions of preparedness. Educational Research Quarterly, 36, 3-19.
  • Moyo, N. (2020). Covid- 19 and the future of practicum in teacher education in Zimbabwe: Rethinking the ‘new normal’ in quality assurance for teacher certification. Journal of Education for Teaching, 46(4), 536-545. doi:10.1080/02607476.2020.1802702
  • Mutton, T. (2020). Teacher education and Covid-19: responses and opportunities for new pedagogical initiatives. Journal of Education for Teaching, 46(4), 439-441. Doi:10.1080/02607476.2020.1805189
  • Nayır, F. ve Çınkır, Ş. (2014). Uygulama öğretmenleri, yöneticileri ve pedagojik formasyon öğrencilerinin okullarda öğretmenlik uygulamasında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4(7), 71-86.
  • Quezada, R. L., Talbot C., & Quezada-Parker, K. B. (2020). From bricks and mortar to remote teaching: a teacher education program‘s response to COVID-19. Journal of Education for Teaching, 46(4), 472-483. doi:10.1080/02607476.2020.1801330
  • Ramazan, O., ve Yılmaz, E. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 332-349.
  • Sezen Yüksel, N. (2017). Öğretmen adaylarının uygulama öğretmeni değerlendirmelerinin uygulama deneyimine göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(62), 1048-1062.
  • Yesilyurt, E., ve Semerci, Ç. (2011). Uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması sürecinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Bakıs Dergisi, 27, 1-23.
  • YÖK (2020). Pandemi günlerinde Türk yükseköğretimi. Erişim adresi https://covid19.yok.gov.tr/Sayfalar/HaberDuyuru/pandemi-gunlerinde-turk-yuksekogretimi. aspx .
  • Walshaw, M. (2004). Pre-service mathematics teaching in the context of schools: An exploration into the constitution of identity. Journal of Mathematics Teacher Education, 7(1), 63–86.
  • Wang, D. & East, M. (2020). Constructing an emergency Chinese curriculum during the pandemic. A New Zealnd experience. International Journal of Chinese Language Teaching, 1(1), 1-19. doi: 10.46451/ijclt.2020.06.01
  • Zucker, A. & Kozma, R. (2003). The virtual high school: teaching generation v. New York, NY: Teachers College Press

New Experience in Distant Education:Online Practicum

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 753 - 766, 01.11.2021
https://doi.org/10.21666/muefd.975495

Öz

Initial teacher education programs share one of the biggest responsibilities in adapting current changes in education. These programs include new policies, planning, and organization to better equip prospective teachers with intended skills. As a new planning, prospective teachers have had a new experience through online practicum in teacher education due to pandemic effects. They practiced teaching in online classrooms. This study, therefore, aimed to unveil prospective teachers’ experiences in online practicum. The study was carried out with 12 prospective teachers and 2 mentor teachers, who were determined through criterion-based sampling, in a qualitative research. The participants were interviewed via semi-structured forms. The researcher made online focused group interviews with participants. The descriptive and content analysis were administered to capture rich data. The findings explored that prospective teachers had hard times in online practicum due to technical faults. They had also online classroom management problems during online practicum. However, they favoured physical distance, digital materials, and new experiences of distant education. The additional findings were discussed with further suggestions in details.

Kaynakça

  • Aslan, M., ve Sağlam, M. (2018). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 144-162. doi: 10.16986/HUJE.2017030313
  • Bartlett, S., & Burton, D. (2020). Introduction to education studies. SAGE Publications Limited.
  • Baytiyeh, H. (2018). Online learning during post-earthquake school closures. Disaster Prevention and Management: An International Journal, 27(2), 215-227. doi:10.1108/DPM-07-2017-0173.
  • Beck, C., & Kosnik, C. (2002). Components of a good practicum placement: Pre-Service teacher perceptions. Teacher Education Quarterly, 29, 81-98.
  • Bjørndal, C.R.P. (2020). Student teachers’ responses to critical mentor feedback: a study of facesaving strategies in teaching placements. Teaching and Teacher Education, 91, 1-12. doi:10.1016/j.tate.2020.103047.
  • Burns, A., Danyluk, P., Kapoyannis, T., & Kendrick, A. (2020). Leading the pandemic practicum: one teacher education response to the covıd-19 crisis. International Journal of E-Learning & Distance Education, 35(2), 1-26.
  • Cavanaugh, C., Barbour, M.K., Brown, R., Diamond, D., Lowes, S., Powell, A., Rose, R., Scheick, A., Scribner, D. and Van der Molan, J. (2009). Research committee issues brief: examining communication and interaction in online teaching. International Association for K-12 Online Learning. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=ED509630
  • Celik, S. (2021). The intervention of online teaching practicum to teachers’ sense of self-efficacy. Amazonia Investiga, 10(37), 190-201. doi:10.34069/AI/2021.37.01.19
  • Dikmen, S. ve Bahçeci, F. (2020). Covid-19 Pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat Üniversitesi Örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98.
  • Eisner, E. W. (2002). From episteme to phronesis to artistry in the study and improvement of teaching. Teaching and Teacher Education, 18, 375–385.
  • Ekiz, M. A. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Karantina Dönemindeki Uzaktan Eğitim İle İlgili Görüşleri (Nitel Bir Araştirma). Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 2(Özel Sayı 1), 1-13.
  • Eti, İ. ve Karaduman, B. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinin öğretmen adaylarının mesleki yeterlikleri açısından incelenmesi. Millî Eğitim, 49 (Özel Sayı-1), 635-656. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1262425
  • Ersin, P., Atay, D. ve Mede, E. (2020). Boosting preservice teachers’ competence and online teaching readiness through e-practicum during the Covid-19 outbreak. International Journal of TESOL Studies, 2(2), 112-124. doi:10.46451/ijts.2020.09.09
  • Ferdig, R. E., Cavanaugh, C., DiPietro, M., Black, E. W., & Dawson, K. (2009). Virtual schooling standards and best practices for teacher education. Journal of Technology and Teacher Education, 17(4), 479-503. Erişim adresi: https://www.learntechlib.org/p/30481/
  • Fives, H., Hamman, D., & Olivarez, A. (2007). Does burnout begin with student-teaching? Analyzing efficacy, burnout, and support during the student-teaching semester. Teaching and Teacher Education, 23(6), 916–934.
  • González-Calvo, G., Barba-Martín, R. A., Bores-García, D., & Gallego-Lema, V. (2020). Learning to be a teacher without being in the classroom: COVID-19 as a threat to the professional development of future teachers. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 9(2), 152-177.
  • Görgen, İ., Çokçalışkan, H. ve Korkut, Ü. (2012). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adayları, uygulama öğretmenleri ve uygulama öğretim üyeleri açısından işlevselliği. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (28), 56-72.
  • Gültekin, M. (2006). Öğretmen adayları ve öğretmenler için öğretmenlik uygulaması kılavuzu. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kidd, W. & Murray, J. (2020). The Covid-19 pandemic and its effects on teacher education in England: how teacher educators moved practicum learning online. European Journal of Teacher Education, 43(4), 542-558. doi:10.1080/02619768.2020.1820480
  • Kim, J. (2020). Learning and teaching online during covid‑19: experiences of student teachers in an early childhood education practicum. International Journal of Early Childhood, 52, 145-158. doi:10.1007/s13158-020-00272-6
  • Ledger, S. & Fischetti, J. (2020). Micro-teaching 2.0: technology as the classroom. Australasian Journal of Educational Technology, 36(1), 37-54.
  • Lee, J., Tice, K., Collins, D., Brown, A. L., Smith, C., & Fox, J. (2012). Assessing student teaching experiences: Teacher candidates’ perceptions of preparedness. Educational Research Quarterly, 36, 3-19.
  • Moyo, N. (2020). Covid- 19 and the future of practicum in teacher education in Zimbabwe: Rethinking the ‘new normal’ in quality assurance for teacher certification. Journal of Education for Teaching, 46(4), 536-545. doi:10.1080/02607476.2020.1802702
  • Mutton, T. (2020). Teacher education and Covid-19: responses and opportunities for new pedagogical initiatives. Journal of Education for Teaching, 46(4), 439-441. Doi:10.1080/02607476.2020.1805189
  • Nayır, F. ve Çınkır, Ş. (2014). Uygulama öğretmenleri, yöneticileri ve pedagojik formasyon öğrencilerinin okullarda öğretmenlik uygulamasında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4(7), 71-86.
  • Quezada, R. L., Talbot C., & Quezada-Parker, K. B. (2020). From bricks and mortar to remote teaching: a teacher education program‘s response to COVID-19. Journal of Education for Teaching, 46(4), 472-483. doi:10.1080/02607476.2020.1801330
  • Ramazan, O., ve Yılmaz, E. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 332-349.
  • Sezen Yüksel, N. (2017). Öğretmen adaylarının uygulama öğretmeni değerlendirmelerinin uygulama deneyimine göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(62), 1048-1062.
  • Yesilyurt, E., ve Semerci, Ç. (2011). Uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması sürecinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Bakıs Dergisi, 27, 1-23.
  • YÖK (2020). Pandemi günlerinde Türk yükseköğretimi. Erişim adresi https://covid19.yok.gov.tr/Sayfalar/HaberDuyuru/pandemi-gunlerinde-turk-yuksekogretimi. aspx .
  • Walshaw, M. (2004). Pre-service mathematics teaching in the context of schools: An exploration into the constitution of identity. Journal of Mathematics Teacher Education, 7(1), 63–86.
  • Wang, D. & East, M. (2020). Constructing an emergency Chinese curriculum during the pandemic. A New Zealnd experience. International Journal of Chinese Language Teaching, 1(1), 1-19. doi: 10.46451/ijclt.2020.06.01
  • Zucker, A. & Kozma, R. (2003). The virtual high school: teaching generation v. New York, NY: Teachers College Press
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler - Articles
Yazarlar

Bilge Aslan Altan 0000-0002-3309-933X

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aslan Altan, B. (2021). Uzaktan Eğitimde Yeni Serüven: Çevrimiçi Öğretmenlik Uygulamaları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 753-766. https://doi.org/10.21666/muefd.975495

Cited By