Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Renk-Mekân-Anlatım İlişkisinin Sinemekânlarda İncelenmesi: Wes Anderson Filmleri

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 337 - 348, 31.12.2019
https://doi.org/10.26835/my.648816

Öz

Renkler; sahip oldukları anlam
ve temsiliyet güçleriyle, mekân tasarımında anlatım dili oluşturmak için kullanılan en etkili araçlardan biridir.
Renklerin anlam ve temsiliyet gücü, insanların fiziksel, psikolojik ve
sosyolojik algılarına dayanmaktadır. İnsanlar üzerinde yarattığı etkiler ve
uyandırdığı çağrışımlar sonucunda
renklere anlam yüklenmektedir. Renklerin bu rolü sinema sanatında da
kullanılmaktadır. Yönetmenler anlatım dili yaratırken renklerin kendine özgü
kavramsal gücüne bir yöntem olarak başvurmaktadır. Renkleri öznel algılayış
biçimine göre tasarlayarak izleyiciye sunan ve bu renklerden kendine özgü
kurgusal mekânlar yaratan yönetmenlerden biri Wes Anderson’dır. Bu çalışmada
amaçlanan; renk, renk algısı ve renk dili gibi kavramların kuramsal bağlamda
araştırılması, renk kullanımının mekân ve anlatım diliyle olan ilişkisinin
sinemekân özelinde incelenmesidir. Sinemekânsal renk incelemelerinde, Wes
Anderson'ın seçilen filmleri çalışma
kapsamına alınmaktadır. Bu filmlerden seçilen sinemekânların renk skalaları
oluşturularak, renk-mekân-anlatım ilişkisi disiplinlerarası bir düzlemde
irdelenmektedir. Çalışmanın iç mimarlık alanına katkısı, mekân atmosferi ve
anatım dili oluşturmada rengin, psikolojik, resimsel, sembolik ve tarihsel verilerinin
tasarımcılara ve literatüre kaynak oluşturmasıdır.

Kaynakça

  • Dilley, Whitney Crothers. Wes Anderson: Bringing Nostalgia to Life, Wallflower Press, 2017
  • Mayshark, Jesse Fox, Post-Pop Cinema: The Search for Meaning in New American Film, Abc-Clio Information Services 2007, s.116-117 Onaran, Alim Şerif, Sinemaya Giriş, Agora Kitaplığı, İstanbul 1986, s.46
  • Özdemir, Tülay, Renk Kavramı ve Konut İç Mekânında Tasarıma Etkileri, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul 2005, s.3-4Rimington, Alexander Wallace, Color-Music, e-book, 1912, s.16
  • Özön, Nejat, Sinema Terimleri Sözlüğü, Türk Dil Kurumları Yayınları, İstanbul 1963, s.46
  • Vreeland, Vaughen, Color Theory and Social Structure in the Films of Wes Anderson, Elon Journal of Undergraduate Research in Communication, Vol.6, No.2, Fall 2015, 2015, s.36
  • Seitz, Matt Zoller, The Wes Anderson Collection, Abrams Books, 2013, s. 152
  • URL1.http://sitn.hms.harvard.edu/flash/2015/from-kansas-to-oz-how-new-glasses-could-change-the-way-the-colorblind-see-the-world/ (Erişim Tarihi:10.8.2019)
  • URL 2. https://sinemaseyirdefteri.wordpress.com/2015/01/23/auteur-teorisi/ (Erişim Tarihi:15.10.2019)
  • URL 3. https://www.filmloverss.com/wes-anderson-sinemasinda-bakisin-etkin-kullanimi/ (Erişim Tarihi:10.8.2019)
  • URL 4. https://vimeo.com/120325993 (Erişim Tarihi:15.6.2019)
  • URL 5. https://vimeo.com/182987900 (Erişim Tarihi:15.6.2019)

An Examination of Color-Space-Narrative Relationship in Cine-Spaces: Wes Anderson Films

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 337 - 348, 31.12.2019
https://doi.org/10.26835/my.648816

Öz

Colors
are one of the most impressive tools used to create a narrative language in the
design of space with their meaning and representation powers. The meaning and
representation power of colors is a product of the physical, physiological and
sociological perceptions of the people. As a result of their effects on people
and the associations they create, colors are given meaning. This role of colors
is also used in the cinema art. When creating a narrative language, directors
use the unique conceptual power of colors as a method. One of the directors who
present colors to the audience after designing them according to the subjective
perception and create unique fictional spaces from these colors is Wes
Anderson. The aim of this study is to examine the concepts such as color, color
perception and color language in a theoretical context and to analyze the
relationship between the use of colors and space and a narrative language in
cinema-spaces. In the cine-spatial color analysis, Wes Anderson’s films that
selected are included in the study. The color scales of the cine-spaces
selected from these films are created and the color-space-narrative
relationship is studied on an interdisciplinary level. Contribution of the
study to the field of interior architecture is that the colour’s pyschological,
pictorial, symbolic and historical data is a source for designers and
literature in creating spatial mood and expression language of color.

Kaynakça

  • Dilley, Whitney Crothers. Wes Anderson: Bringing Nostalgia to Life, Wallflower Press, 2017
  • Mayshark, Jesse Fox, Post-Pop Cinema: The Search for Meaning in New American Film, Abc-Clio Information Services 2007, s.116-117 Onaran, Alim Şerif, Sinemaya Giriş, Agora Kitaplığı, İstanbul 1986, s.46
  • Özdemir, Tülay, Renk Kavramı ve Konut İç Mekânında Tasarıma Etkileri, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul 2005, s.3-4Rimington, Alexander Wallace, Color-Music, e-book, 1912, s.16
  • Özön, Nejat, Sinema Terimleri Sözlüğü, Türk Dil Kurumları Yayınları, İstanbul 1963, s.46
  • Vreeland, Vaughen, Color Theory and Social Structure in the Films of Wes Anderson, Elon Journal of Undergraduate Research in Communication, Vol.6, No.2, Fall 2015, 2015, s.36
  • Seitz, Matt Zoller, The Wes Anderson Collection, Abrams Books, 2013, s. 152
  • URL1.http://sitn.hms.harvard.edu/flash/2015/from-kansas-to-oz-how-new-glasses-could-change-the-way-the-colorblind-see-the-world/ (Erişim Tarihi:10.8.2019)
  • URL 2. https://sinemaseyirdefteri.wordpress.com/2015/01/23/auteur-teorisi/ (Erişim Tarihi:15.10.2019)
  • URL 3. https://www.filmloverss.com/wes-anderson-sinemasinda-bakisin-etkin-kullanimi/ (Erişim Tarihi:10.8.2019)
  • URL 4. https://vimeo.com/120325993 (Erişim Tarihi:15.6.2019)
  • URL 5. https://vimeo.com/182987900 (Erişim Tarihi:15.6.2019)
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tülay Canbolat 0000-0002-3591-6575

Umut Öner Bu kişi benim 0000-0001-8206-0143

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Canbolat, T., & Öner, U. (2019). Renk-Mekân-Anlatım İlişkisinin Sinemekânlarda İncelenmesi: Wes Anderson Filmleri. Mimarlık Ve Yaşam, 4(2), 337-348. https://doi.org/10.26835/my.648816

16299  16302  16303  18949   21920   30985 30986

download  downloaddownload