İLKOKULLARDA ZÜMRE TOPLANTILARININ İŞLEVSELLİĞİ VE VERİMLİLİĞİ ÜZERİNE HERMENEUTİK FENOMOLOJİK BİR İNCELEME
Yıl 2022,
, 1928 - 1940, 30.12.2022
Mehmet Ali Yarım
,
Serap Morkoç
Yavuz Sulak
Öz
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin görüşlerine dayalı olarak zümre öğretmenler kurulu çalışmalarının misyonunu yerine getirip getirmediği ile verimliliğine ve işlevselliğine ilişkin çıkarımların incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, çalışma nitel araştırma desenlerinden hermeneutik fenomoloji desenine dayalı olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 öğretim yılında Erzurum il merkezindeki (Aziziye, Palandöken, Yakutiye) ilkokullarda görev yapan 29 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Görüşmede veriler görüşme yöntemi ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen verilerin incelenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre zümre öğretmenler kurulu toplantıları akademik başarıya ve mesleki gelişeme katkı sağlamakla birlikte misyonunu tam anlamıyla yerine getirememekte ve formalitede kalıp yasal bir zorunluluk olarak görülmektedir. Bu toplantılarda birtakım düzenlemeler yapılması ve dijital platformların kullanılmasıyla işlevselliğin ve verimin arttırılması sağlanabilir.
Kaynakça
- Albez, C., Sezer, Ş., Akan, D. & Ada, Ş. (2014). İlköğretim okullarında zümre öğretmenleri kurulu çalışmalarının etkililiği üzerine bir inceleme, Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 7(1), 4-19.
- Alım, M. ve Doğanay, G. (2016). Coğrafya öğretiminde zümreler arası işbirliğinin önemi ve ortak konuların analizi. Doğu Coğrafya Dergisi, 35, 1-15.
Aslan, Z. (2019). Milli eğitim sisteminde zümre öğretmenler kurlunun işleyişinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
- Aydın, F. (2018). Coğrafya dersi zümre toplantılarına ilişkin öğretmen görüşleri. Doğu Coğrafya Dergisi, 23(40), 75-86.
- Ayık, A. Ada Ş. (2007). İlköğretim okullarında oluşturulan okul kültürü ile okulların etkililiği arasındaki ilişki. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 8(2), 429-446.
- Black, A. L. & Halliwell, G. (2000). Accessing practical knowledge: How? Why? Teaching and Teacher Education, 16(1)103-115.
- Cohen, S. G. & Bailey, D. E. (1997). What Makes Teams Work: Group Effectiveness Research From the Shop Floor to the Executive Suite. Journal of Management, 23(3), 239-290.
- Çalışkan H, Yıldırım, Y. ve Kılınç, G. (2018). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarına ve e-müfredata ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 30-61.
- Çil, M. (2015). Fen bilgisi zümre faaliyetlerinin sınav hazırlama yöntemleri üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Fatih Üniversitesi, İstanbul.
- Davis, K. (1988). İşletmelerde insan davranışı: örgütsel davranış (Çeviri:Kemal Tosun), İşletme İktisadı Enstitüsü Yayınları.
- Demirtaş, H., Üstüner, M., Özer, N. ve Cömert, M. (2008). Öğretmenler kurulu toplantılarının etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 55-74.
- Demirtaş, H. ve Cömert, M. (2006). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarının etkililiğinin öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Malatya İli Örneği). Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 25(1), 96-108.
- Eroğlu, M., (2018). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarının mesleki gelişim bağlamında incelenmesi. Researcher: Social Science Studies. 6(3), 255-271.
- Friesen, N., Henriksson, C. & Saevi, T. (Ed.) (2012). Hermeneutic phenomenology in education, method and practice. Rotterdam: Sense Publishers.
- Gadamer, H. G. (2003). Hermeneutik, hermeneutik üzerine yazılar, (Çev. D.Özlem) İstanbul: İnkılap Yayınları.
- Gökyer, N. (2011). İlköğretim okulu zümre öğretmenler kurulu toplantılarının gerçekleşme düzeyi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,21(1), 127-148.
- Güler, M. Altun, T. ve Türkdoğan, A. (2015). Matematik öğretmenlerinin zümre öğretmenler kurulunun etkililiği hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 14(2), 395-406.
- Gülsüm, E. (1998). Öğretmenler ve zümre başkanlarının bakışı ile zümre etkililiğinin nitel bir değerlendirmesi: Bir özel okuldaki Türkçe ve zümreleri örnekleri. Yüksek Lisans Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Holloway, I., & Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses. Oxford: Blackwell Science Ltd.
- Holloway, K., & Long, R. (1998). Teacher development and school improvement: The use of “shared practice groups” to improve teaching in primary schools. Journal of In-Service Education, 24(3), 535-544.
- Kılcan, B., Çepni, O. ve Kılınç, A.Ç. (2018). Examining Social Studies Teachers’ Views on Branch Teachers’ Committee Meetings. Journal of Education and Training Studies, 6(4), 143-153.
- Kıvılcımlı, H. (1995). Diyalektik nedir?, Diyalektik Yayınları.
- Küçük, M., Ayvacı, H., & Altıntaş, A. ve Trabzon, D. (2004). Zümre öğretmenler kurulu toplantı kararlarının eğitim ve öğretim uygulamaları üzerindeki yansımaları, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya: İnönü Üniversitesi.
- Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1986). But is it rigorous? Trustworthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New Directions For Program Evaluation, 30(1), 73-84.
- O'Day, J. (2002). Complexity, accountability, and school ımprovement. Harvard Educational Review, 72(3), 293- 329.
- Reeves, D. B. (2004). Accountability for learning: how teachers and school leaders can take charge. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
- Rogers, R., Threatt, D. (2000). Peer assistance review. Thrust for Educational Leadership, 29(3), 14-16.
- Sagin, A.E., Gullu, M. & Ugras, S. (2020). Beden eğitimi zümre öğretmenlerinin işbirliği düzeyinin belirlenmesi: bir karma yöntem araştırması, Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(32), 369-388. doi: 10.29329/mjer.2020.258.19
- Sertkaya, F. (2016). Zümre öğretmenler kurulu çalışmalarının yönetim süreçleri açısından değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
- Smith, K. (2017). Teachers as self-directed learners: Active positioning through professional learning. Singapore: Springer
- Şahin E., Maden S., ve Gedik, M. (2011). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarının etkililiğinin Türkçe öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Erzurum ili örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 155-172.
- Utley, B. L., Basile, C. G. ve Rhodes, L. K. (2003). Walking in two worlds: master teachers serving as site coordinators in partner schools, Teaching and Teacher Education. 19(1), 515- 528.
- Yenipınar, Ş. (2019). Zümre öğretmeler kurulu çalışmalarının yönetim süreçleri temelinde incelenmesi,.Trakya Eğitim Dergisi, 9(4), 791-808.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.
- Cansoy, R. (2019). Öğretmen görüşlerı̇ne göre okulların meslekı̇ öğrenme topluluğu olma durumlarının ı̇ncelenmesı̇. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 10 (19) , 1-27.
- M. Eroğlu & R. Özbek , "Zümre Öğretmenler Kurulu Toplantılarının Mesleki Gelişim Bağlamında İncelenmesi", Researcher, vol. 6, no. 3, pp. 255-271, Jan. 201
- Demirtaş, H. ve Cömert, M. (2006). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarının etkililiğinin öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6 (25), 96-108
- Şahin, E., Maden, S., & Gedik, M. (2011). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarının etkililiğinin Türkçe öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Erzurum ili örneği). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 155-172.