Bu araştırmanın amacı ortaokul düzeyinde
eğitimlerine devam etmekte olan öğrencilerin fen-teknoloji-mühendislik-matematik
(STEM) alanları ile bu alanda kariyer yapmaya olan ilgilerini çeşitli
değişkenler açısından incelenmek ve aralarındaki ilişkileri ortaya çıkarmaktır.
Çalışmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu
olasılık dışı (amaçlı) olarak uygun durum örneklemesi ile belirlenmiştir.
Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Niğde İl
merkezinde yer alan farklı okullarda öğrenim gören toplam 363 ortaokul
öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, her ikisi de
Tyler-Wood, Knezek, ve Christensen (2010) tarafından geliştirilen “STEM
Anlambilim Anketi” ile “Kariyer İlgi Anketi” kullanılmıştır. Araştırmanın
sonunda, öğrencilerin STEM alanlarına ilişkin ilgilerinin orta seviyenin
üzerinde, bu alanlarda kariyer yapmaya ilişkin ilgilerinin ise “kararsızım”dan
“katılıyorum”a doğru eğilim gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Bağımsız
değişkenlere yönelik yapılan çözümlemelerde, öğrencilerin STEM ilgileri ve
kariyer ilgileri cinsiyetlerine, kişisel bilgisayara ve internet bağlantısına
sahip olma durumlarına bağlı olarak istatistiksel açıdan anlamlı düzeyde
farklılaşmazken, sınıf düzeylerine göre farklılaştığı belirlenmiştir.
Öğrencilerin fen başarıları ile STEM ve kariyer ilgileri arasında pozitif yönde
anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
The present study aims to examine secondary
school students’ interests towards science-technology-engineering-mathematics
(STEM) fields and their interest in making a career in these fields in terms of
various variables and to reveal the relationship between them. General survey
model was used in the study. The study group was determined through convenience
sampling method among non-probability (purposive) sampling methods. The study
group consisted of 363 secondary school students attending different schools
located in the city center of Niğde in 2017-2018 academic year. “The STEM
Semantics Survey” and “The Career Interest Questionnaire” developed by
Tyler-Wood, Knezek, and Christensen (2010) were used to collect data. At the
end of the research, it was concluded that students’ interest in STEM fields
was above average and that their interest in making a career in these fields
showed a tendency from “Undecided” to “Agree”. In the analysis of the
independent variables, it was determined that the students’ STEM interests and
career interests did not show significant differences according to their
gender, having a personal computer and having internet connection, but
according to their class levels. A significant and positive relationship was
revealed between the students’ science achievement and their STEM and career
interests.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1 |