Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN MERKEZİ SINAVLARA (LGS) İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 2, 701 - 719, 31.12.2019

Öz

Bu
araştırmada, sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi
sınav (LGS) hakkında fen bilimleri öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi desenlerinden tarama
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Malatya ilinde görev yapan 121 fen
bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklemin belirlenmesinde uygun örnekleme
yöntemi tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak Liselere Geçiş Sınavına
Yönelik Görüşler Anketi kullanılmıştır. Anket, “MEB’e göre sistemin getirdiği
yenilikler”, “öğretmen tarafından algılanan yenilikler”, “öğrencilere
etkileri”, “sorularının niteliği”, “fen bilimleri ders programı ile ilişkisi”
ve “öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal özelliklerini yansıtması” alt
boyutlarından oluşmaktadır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerden
yararlanılmıştır. Ayrıca kadın ve erkek öğretmenlerin puanlarının
karşılaştırılmasında parametrik bir test olan bağımsız örneklemler t testi, fen
bilimleri öğretmenlerinin anketten aldıkları puanların hizmet süresi
değişkenine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için ise tek
yönlü varyans analizi (ANOVA) yürütülmüştür. Elde edilen bulgular
incelendiğinde, katılımcıların her bir alt boyutta yer alan maddelere genel
olarak orta düzeyde katıldıkları tespit edilmiştir. Bununla birlikte kadın ve
erkek katılımcıların puanları arasında; “öğretmen tarafından algılanan
yenilikler” boyutunda kadın katılımcılar lehine, “soruların niteliği” ve “fen
bilimleri ders program ile ilişkisi” boyutlarında ise erkek katılımcılar lehine
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Katılımcıların
görüşleri neticesinde öğretmenlerin derslerini yapılandırmacı yaklaşıma göre
planlamaları, derslerinde öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini, eleştirel
ve analitik düşünme becerileri gibi becerileri geliştirecek etkinliklere yer
vermeleri önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akçay, B., Akçay, H., & Kahramanoğlu, E. (2017) Ortaokul fen bilimleri ders kitaplarının bloom taksonomisine göre incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 521-549.
  • Akman, O. (2017). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sınavlarına ilişkin 9. sınıf öğrencilerinin görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Bakırcı, H., & Kırıcı, M. G. (2018). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sınavına ve bu sınavın kaldırılmasına yönelik fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 383-416.
  • Baş, G., & Kıvılcım, Z. S. Türkiye’de öğrencilerin merkezi sistem sınavları ile ilgili algıları: bir metafor analizi çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 639-667.
  • Batur, Z., Başar, M., & Şaşmaz, E. (2016). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sınavının (TEOGS) öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre ı̇ncelenmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 7(14), 37-53.
  • Buldur, S., & Acar, M. (2019). Middle school teachers’ views about high-stakes tests. Kastamonu Education Journal, 27(1), 319-330.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sınavlar üzerine düşünceler. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 345-356.
  • Dinç, E., ve Dere, İ., Koluman, S.(2014). Kademeler arası geçiş uygulamalarına yönelik görüşler ve deneyimler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(17), 397-423.
  • Güler, M., Arslan, Z., Çelik, D. (2019). 2018 liselere giriş sınavına ilişkin matematik öğretmenlerinin görüşleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi,16(1),337-363
  • Gündoğdu, K., Kızıltaş, E., & Çimen, N. (2010). Seviye belirleme sınavına (SBS) ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri (Erzurum il örneği). İlköğretim Online, 9(1), 316-330.
  • Gür, B. S., Çelik, Z., & Coşkun, İ. (2013). Türkiye’de ortaöğretimin geleceği: Hiyerarşi mi eşitlik mi. Seta analiz, 69, 1-26.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. (6. Baskı )New York: McGraw-Hill.
  • İnceoğlu, S. (2015). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sınavının matematik öğretmenleri ve sekizinci sınıf öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Karaca, M., Bektaş, O., & Armağan, F. Ö. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin merkezi sınavlarda sorulmayan fen bilimleri konularına yönelik görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 63-86.
  • Karadeniz, O., Er, H., & Tangülü, Z. (2014). 8. sınıf öğrencilerinin SBS’ye yönelik metaforik algıları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 64-81.Kelecioğlu, H. (1992). Güdülenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 175–181.
  • MEB, (2018a). Milli Eğitim Bakanlığı ortaöğretime geçiş yönergesi. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_03/26191912_yonerge.pdf adresinden 20.07.2019 tarihinde edinilmiştir.
  • MEB, (2018b). 2018 liselere geçiş sistemi (LGS): Merkezi sınavla yerleşen öğrencilerin performansı. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, No: 3. Ankara: MEB.
  • MEB, (2019). 2019 ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, No: 7. Ankara: MEB.
  • MEB, (2019). Sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınav başvuru ve uygulama kılavuzu. http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/2009.pdf adresinden 12.07.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Ocak, G., Akgül, A., & Yildiz, S. S. (2010). İlköğretim öğrencilerinin ortaöğretime geçiş sistemi'ne (OGES) yönelik görüşleri (Afyonkarahisar Örneği). Journal of Kirsehir Education Faculty, 11(1).
  • Osborn, R. L. (2015). Teacher and administrator perceptions of high stakes testing. Unpublished Doctoral Dissertation, University of West Georgia.
  • Osborne, J., Simon, S. & Collins, S. (2003). Attitudes towards science: a review of the literature and its implications, International Journal of Science Education, 25(9) 1049– 1079
  • Özdemir, Ç. & Arslangiray, A, S (2017). Eğitim Bilimine Giriş.4. Baskı. Pegem Akademi, Ankara.
  • Özden, M., Akgün, A., Çinici, A., Sezer, B., Yıldız, S., & Taş, M. M. (2014). Merkezi sistem ortak sınav fen bilimleri sorularının webb’in bilgi derinliği seviyelerine göre analizi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 4(2), 91-108.
  • Özkan, Y. Ö., Güvendir, M. A., & Satıcı, D. K. (2016). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sınavının uygulama koşullarına ilişkin öğrenci görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(6), 1160-1180.
  • Öztürk, F. Z., & Aksoy, H. (2014). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş modelinin 8. sınıf öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (Ordu ili örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 439-454.
  • Putnam, R., ve Borko, H. (1997). Teacher learning:Implications of new views of cognition. In B.J. Biddle, T.L. Good, & I.F. Goodson (Eds.), The International Handbook of Teachers and Teaching (pp. 1223–1296). Dordrecht, The Netherlands:Kluwer.
  • Sub, A., & Prabha, C. (2003). Academic performance in relation to perfectionism, test procrastination and test anxiety of high school children. Psychological Studies, 48(3), 77-81
  • Şad, S. N., & Şahiner, Y. K. (2016). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sistemine ilişkin öğrenci, öğretmen ve veli görüşleri. İlköğretim Online, 15(1).
  • Şahin, S., Uz Baş, A., Şahin Fırat, N., & Sucuoğlu, H. (2012). İlköğretim okulu öğrenci ile öğretmenlerinin ortaöğretime geçiş sistemine ilişkin görüşleri. International Journal of Human Sciences, 9(2), 847-878.
  • Şenel, A. & Gençoğlu, S. (2011). Küreselleşen Dünyada Teknoloji Eğitimi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi. 11(12), 45-65.
  • Taşkın, G., & Aksoy, G. (2018). Öğrencilerin ve öğretmenlerinin TEOG sistemi görüşleri ışığında ortaöğretime geçiş sisteminden beklentileri. International Journal of Active Learning, 3(1), 19-43.
  • Tschannen-Moran, M. (2001). Collaboration and the need for trust. Journal of Educational Administration, 39, 308-331.
  • Urbina, S. (2014). Essentials of psychological testing (2nd Edition). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons
  • URL-1. (2017). LGS, OKS, SBS derken TEOG da bitiyor, son 13 yılda beşinci sistem geliyor. http://www.hurriyet.com.tr/lgs-oks-sbs-derken-teog-da-bitiyor-son-13-yilda-besinci-sistem-geliyor-40581137 adresinden 12.07.2019 tarihinde ulaşılmıştır.
  • URL-2. (2017). TEOG kaldırılıyor, eğitimciler yorumladı. http://www.hurriyet.com.tr/son-dakika-teog-kaldiriliyor-egitimciler-yorumladi-40580681 adresinden 12.07.2019 tarihinde ulaşılmıştır.
  • URL-3. (2018). LGS’nin farklı bir yorumu! https://www.ntv.com.tr/yazarlar/sadik-gultekin/lgsnin-farkli-bir-yorumu,U4aHFldBCkGKLGWKJBCarg adresinden 12.07.2019 tarinde ulaşılmıştır.
  • Yavuz, M. (2010). A study on variables that affect class scores of primary education students in placement test. Elementary Education Online, 9(2), 705-713.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zorlu, Z. ve Zorlu, F (2015). Fen ve teknoloji dersinde öğrenme ortamına yönelik öğrencilerin düzeyleri ve öğretmenlerin görüşleri. Route Educational and Social Science Journal, 2(1), 103-114.
Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 2, 701 - 719, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Akçay, B., Akçay, H., & Kahramanoğlu, E. (2017) Ortaokul fen bilimleri ders kitaplarının bloom taksonomisine göre incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 521-549.
  • Akman, O. (2017). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sınavlarına ilişkin 9. sınıf öğrencilerinin görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Bakırcı, H., & Kırıcı, M. G. (2018). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sınavına ve bu sınavın kaldırılmasına yönelik fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 383-416.
  • Baş, G., & Kıvılcım, Z. S. Türkiye’de öğrencilerin merkezi sistem sınavları ile ilgili algıları: bir metafor analizi çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 639-667.
  • Batur, Z., Başar, M., & Şaşmaz, E. (2016). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sınavının (TEOGS) öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre ı̇ncelenmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 7(14), 37-53.
  • Buldur, S., & Acar, M. (2019). Middle school teachers’ views about high-stakes tests. Kastamonu Education Journal, 27(1), 319-330.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sınavlar üzerine düşünceler. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 345-356.
  • Dinç, E., ve Dere, İ., Koluman, S.(2014). Kademeler arası geçiş uygulamalarına yönelik görüşler ve deneyimler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(17), 397-423.
  • Güler, M., Arslan, Z., Çelik, D. (2019). 2018 liselere giriş sınavına ilişkin matematik öğretmenlerinin görüşleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi,16(1),337-363
  • Gündoğdu, K., Kızıltaş, E., & Çimen, N. (2010). Seviye belirleme sınavına (SBS) ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri (Erzurum il örneği). İlköğretim Online, 9(1), 316-330.
  • Gür, B. S., Çelik, Z., & Coşkun, İ. (2013). Türkiye’de ortaöğretimin geleceği: Hiyerarşi mi eşitlik mi. Seta analiz, 69, 1-26.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. (6. Baskı )New York: McGraw-Hill.
  • İnceoğlu, S. (2015). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sınavının matematik öğretmenleri ve sekizinci sınıf öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Karaca, M., Bektaş, O., & Armağan, F. Ö. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin merkezi sınavlarda sorulmayan fen bilimleri konularına yönelik görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 63-86.
  • Karadeniz, O., Er, H., & Tangülü, Z. (2014). 8. sınıf öğrencilerinin SBS’ye yönelik metaforik algıları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 64-81.Kelecioğlu, H. (1992). Güdülenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 175–181.
  • MEB, (2018a). Milli Eğitim Bakanlığı ortaöğretime geçiş yönergesi. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_03/26191912_yonerge.pdf adresinden 20.07.2019 tarihinde edinilmiştir.
  • MEB, (2018b). 2018 liselere geçiş sistemi (LGS): Merkezi sınavla yerleşen öğrencilerin performansı. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, No: 3. Ankara: MEB.
  • MEB, (2019). 2019 ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, No: 7. Ankara: MEB.
  • MEB, (2019). Sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınav başvuru ve uygulama kılavuzu. http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/2009.pdf adresinden 12.07.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Ocak, G., Akgül, A., & Yildiz, S. S. (2010). İlköğretim öğrencilerinin ortaöğretime geçiş sistemi'ne (OGES) yönelik görüşleri (Afyonkarahisar Örneği). Journal of Kirsehir Education Faculty, 11(1).
  • Osborn, R. L. (2015). Teacher and administrator perceptions of high stakes testing. Unpublished Doctoral Dissertation, University of West Georgia.
  • Osborne, J., Simon, S. & Collins, S. (2003). Attitudes towards science: a review of the literature and its implications, International Journal of Science Education, 25(9) 1049– 1079
  • Özdemir, Ç. & Arslangiray, A, S (2017). Eğitim Bilimine Giriş.4. Baskı. Pegem Akademi, Ankara.
  • Özden, M., Akgün, A., Çinici, A., Sezer, B., Yıldız, S., & Taş, M. M. (2014). Merkezi sistem ortak sınav fen bilimleri sorularının webb’in bilgi derinliği seviyelerine göre analizi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 4(2), 91-108.
  • Özkan, Y. Ö., Güvendir, M. A., & Satıcı, D. K. (2016). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sınavının uygulama koşullarına ilişkin öğrenci görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(6), 1160-1180.
  • Öztürk, F. Z., & Aksoy, H. (2014). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş modelinin 8. sınıf öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (Ordu ili örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 439-454.
  • Putnam, R., ve Borko, H. (1997). Teacher learning:Implications of new views of cognition. In B.J. Biddle, T.L. Good, & I.F. Goodson (Eds.), The International Handbook of Teachers and Teaching (pp. 1223–1296). Dordrecht, The Netherlands:Kluwer.
  • Sub, A., & Prabha, C. (2003). Academic performance in relation to perfectionism, test procrastination and test anxiety of high school children. Psychological Studies, 48(3), 77-81
  • Şad, S. N., & Şahiner, Y. K. (2016). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sistemine ilişkin öğrenci, öğretmen ve veli görüşleri. İlköğretim Online, 15(1).
  • Şahin, S., Uz Baş, A., Şahin Fırat, N., & Sucuoğlu, H. (2012). İlköğretim okulu öğrenci ile öğretmenlerinin ortaöğretime geçiş sistemine ilişkin görüşleri. International Journal of Human Sciences, 9(2), 847-878.
  • Şenel, A. & Gençoğlu, S. (2011). Küreselleşen Dünyada Teknoloji Eğitimi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi. 11(12), 45-65.
  • Taşkın, G., & Aksoy, G. (2018). Öğrencilerin ve öğretmenlerinin TEOG sistemi görüşleri ışığında ortaöğretime geçiş sisteminden beklentileri. International Journal of Active Learning, 3(1), 19-43.
  • Tschannen-Moran, M. (2001). Collaboration and the need for trust. Journal of Educational Administration, 39, 308-331.
  • Urbina, S. (2014). Essentials of psychological testing (2nd Edition). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons
  • URL-1. (2017). LGS, OKS, SBS derken TEOG da bitiyor, son 13 yılda beşinci sistem geliyor. http://www.hurriyet.com.tr/lgs-oks-sbs-derken-teog-da-bitiyor-son-13-yilda-besinci-sistem-geliyor-40581137 adresinden 12.07.2019 tarihinde ulaşılmıştır.
  • URL-2. (2017). TEOG kaldırılıyor, eğitimciler yorumladı. http://www.hurriyet.com.tr/son-dakika-teog-kaldiriliyor-egitimciler-yorumladi-40580681 adresinden 12.07.2019 tarihinde ulaşılmıştır.
  • URL-3. (2018). LGS’nin farklı bir yorumu! https://www.ntv.com.tr/yazarlar/sadik-gultekin/lgsnin-farkli-bir-yorumu,U4aHFldBCkGKLGWKJBCarg adresinden 12.07.2019 tarinde ulaşılmıştır.
  • Yavuz, M. (2010). A study on variables that affect class scores of primary education students in placement test. Elementary Education Online, 9(2), 705-713.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zorlu, Z. ve Zorlu, F (2015). Fen ve teknoloji dersinde öğrenme ortamına yönelik öğrencilerin düzeyleri ve öğretmenlerin görüşleri. Route Educational and Social Science Journal, 2(1), 103-114.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm DERGİNİN TAMAMI
Yazarlar

Oktay Kızkapan 0000-0001-6781-9879

Oğuzhan Nacaroğlu 0000-0001-8516-9152

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kızkapan, O., & Nacaroğlu, O. (2019). FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN MERKEZİ SINAVLARA (LGS) İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(2), 701-719.