Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Socio-Economic Effects of Famine and Drought in Premchand’s Story Khoon-i Safeed

Yıl 2025, Cilt: 25 Sayı: 60, 257 - 270, 27.06.2025
https://doi.org/10.32330/nusha.1616152

Öz

Premchand's Khoon-i Safeed delves into the socio-economic repercussions of natural disasters like drought and famine on rural communities. The story begins with Jaduray and Diyuki, whose son Sadhu, driven by hunger, joins a Christian missionary. The family's loss of Sadhu leaves them devastated. When Sadhu returns years later, he faces rejection from the villagers, creating a dilemma for his parents between their love for their son and societal pressure. Diyuki's maternal love prevails, and she accepts Sadhu. The narrative thoroughly explores the socio-economic and psychological impacts of natural disasters on rural communities. It vividly depicts the turmoil caused by drought and famine in the villagers' lives, emphasizing themes of social solidarity and individual sacrifice. Premchand masterfully portrays the inner conflicts and social pressures experienced by his characters, fostering deep empathy in the reader. The story delves into themes such as the effects of natural disasters on individuals, social acceptance and exclusion, and the quest for identity and belonging. The hardships faced by Jaduray and Diyuki illustrate the vulnerability of rural communities to natural disasters and their socio-economic implications. Sadhu's decision to join the missionary highlights how personal salvation pursuits can weaken social cohesion. The present article aims to analyse the socio-economic and psychological effects of natural disasters such as drought and famine on rural societies in the story Khoon-i Safeed by Premchand, one of the most prominent writers of Urdu Literature.

Kaynakça

  • Bahadurvarma, L. (1995). "Historical Significance of Prem Chand’s World View" Proceedings of the Indian History Congress. (56, 707-713)
  • Chand, P. (1993). Prem Chand: Afsana. Patna: Khuda Bakhsh Oriental Public Library. https://www.rekhta.org/ebooks/detail/prem-chand-aur-loshun-arshad-masood-hashmi-ebooks adresinden erişildi.
  • Chandra, S. (1982). "Premchand and Indian Nationalism" Modern Asian Studies. (16(4), 601-621) Haider, K. (1999). Prem Chand ke Afsane. Aligarh: Educational Book House. https://archive.org/details/prem-chand-ke-afasane-urdu-khalid-haider_202105 adresinden erişildi.
  • Joshi, P. C. (1990). "The Sub-Altern in Indian Literature—Some Reflections on Prem Chand and His Godan" India International Centre Quarterly. (17(1), 73-88)
  • Singh, K. P. (1976). "Prem Chand’s Ideology" Social Scientist. (5(3), 69-76) doi:10.2307/3516526
  • Swan, R. (1986). "Pattern in Premchand’s Stories" Journal of South Asian Literature" (21(2), 123-132)
  • Varga, H. H. (2020). "Premchand—The Complete Short Stories—Review" Romanian Journal of Indian Studies" (159-163)
  • When is Baisakhi 2024: All about date, time, history and significance. (2024).The Indian Express. https://indianexpress.com/article/when-is/when-is-baisakhi-2024-all-about-date-time-history-and-significance-9262493/ adresinden erişildi.
  • Yoğurt, C. (2021). "Premçand’ın Öykülerinde Beylik Motifler" Doğu Dilleri Dergisi. (6(2), 108-117)

PREMÇAND’IN HUN-İ SAFİD ÖYKÜSÜNDE KITLIK VE KURAKLIĞIN SOSYO-EKONOMİK ETKİLERİ

Yıl 2025, Cilt: 25 Sayı: 60, 257 - 270, 27.06.2025
https://doi.org/10.32330/nusha.1616152

Öz

Urdu Edebiyatı’nın en önemli yazarları arasında yer alan Premçand, öyküsü Hun-i Safid’te kuraklık ve kıtlık gibi doğal afetlerin kırsal toplumlar üzerindeki sosyo-ekonomik etkilerini derinlemesine ele almaktadır. Öykü, Caduray ve Diyuki’nin, oğulları Sadhu'nun açlık ve yoksulluk nedeniyle kendisine iyi bakan bir Hıristiyan misyonerine ilgi duyması ve sonunda onunla birlikte gitmesiyle başlamaktadır. Ailesi Sadhu’yu kaybettikten sonra büyük bir çaresizlik ve umutsuzluk içinde kalmıştır. Yıllar sonra, Sadhu geri döndüğünde köy halkı onu kabul etmemiştir. Bu durum, Caduray ve Diyuki’yi büyük bir ikilemde bırakmış; bir yanda oğullarına duydukları sevgi, diğer yanda ise halkın baskısına maruz kalmıştır. Diyuki’nin annelik sevgisi baskın çıkarak oğlunu kabul etmiştir. Öykü, doğal afetlerin kırsal toplumlar üzerindeki sosyo-ekonomik ve psikolojik etkilerini derinlemesine ele almaktadır. Kuraklık ve kıtlık, köylülerin yaşamlarını alt üst ederken, toplumsal dayanışma ve bireysel fedakârlık temaları öne çıkmıştır. Premçand, karakterlerinin yaşadığı içsel çatışmaları ve toplumsal baskıları ustalıkla betimleyerek, okuyucuyu derin bir empati kurmaya sevk etmiştir. Öyküde, doğal afetlerin bireyler üzerindeki etkileri, toplumsal kabul ve dışlanma, kimlik ve aidiyet arayışları gibi temalar işlenmiştir. Caduray ve Diyuki'nin yaşadığı zorluklar, kırsal toplumların doğal afetler karşısında nasıl savunmasız kaldığını ve bu durumun sosyo-ekonomik yapıyı nasıl etkilediğini göstermektedir. Sadhu'nun misyonerle birlikte gitmesi, bireysel kurtuluş arayışının toplumsal bağları nasıl zayıflattığını göstermektedir. Bu çalışmada Urdu Edebiyatı’nın önemli yazarlarından Premçand’ın “Hun-i Safid” öyküsünde kuraklık ve kıtlık gibi doğal afetlerin kırsal toplumlar üzerindeki sosyo-ekonomik ve psikolojik etkilerini incelemek amaçlanmaktadır

Kaynakça

  • Bahadurvarma, L. (1995). "Historical Significance of Prem Chand’s World View" Proceedings of the Indian History Congress. (56, 707-713)
  • Chand, P. (1993). Prem Chand: Afsana. Patna: Khuda Bakhsh Oriental Public Library. https://www.rekhta.org/ebooks/detail/prem-chand-aur-loshun-arshad-masood-hashmi-ebooks adresinden erişildi.
  • Chandra, S. (1982). "Premchand and Indian Nationalism" Modern Asian Studies. (16(4), 601-621) Haider, K. (1999). Prem Chand ke Afsane. Aligarh: Educational Book House. https://archive.org/details/prem-chand-ke-afasane-urdu-khalid-haider_202105 adresinden erişildi.
  • Joshi, P. C. (1990). "The Sub-Altern in Indian Literature—Some Reflections on Prem Chand and His Godan" India International Centre Quarterly. (17(1), 73-88)
  • Singh, K. P. (1976). "Prem Chand’s Ideology" Social Scientist. (5(3), 69-76) doi:10.2307/3516526
  • Swan, R. (1986). "Pattern in Premchand’s Stories" Journal of South Asian Literature" (21(2), 123-132)
  • Varga, H. H. (2020). "Premchand—The Complete Short Stories—Review" Romanian Journal of Indian Studies" (159-163)
  • When is Baisakhi 2024: All about date, time, history and significance. (2024).The Indian Express. https://indianexpress.com/article/when-is/when-is-baisakhi-2024-all-about-date-time-history-and-significance-9262493/ adresinden erişildi.
  • Yoğurt, C. (2021). "Premçand’ın Öykülerinde Beylik Motifler" Doğu Dilleri Dergisi. (6(2), 108-117)
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Urdu Dili, Edebiyatı ve Kültürü
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Kemal Çakmakçı 0000-0002-4912-9003

Muhsin Ramazan İşsever 0000-0001-7979-5827

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 8 Ocak 2025
Kabul Tarihi 26 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 60

Kaynak Göster

APA Çakmakçı, M. K., & İşsever, M. R. (2025). PREMÇAND’IN HUN-İ SAFİD ÖYKÜSÜNDE KITLIK VE KURAKLIĞIN SOSYO-EKONOMİK ETKİLERİ. Nüsha, 25(60), 257-270. https://doi.org/10.32330/nusha.1616152