Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni İletişim Teknolojileri Çerçevesinde Uzaktan Eğitimde İletişim ve Etkileşim

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 1501 - 1518, 02.08.2022
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1119448

Öz

Günümüzde hayatın hemen her alanında çok aktif olarak kullanılan yeni iletişim teknolojileri, yeni iletişim
platformlarının oluşmasını beraberinde getirmiştir. Özellikle enformasyonun hızlı ve kolayca yayılması açısından
yeni süreçleri inşa eden bu teknolojiler birey için vazgeçilmez önemdedir. Eğitim alanı da yeni teknolojik
gelişmelerden yoğun olarak etkilenmiş ve teknolojik araçlarla bağlantılı çok çeşitli ve farklı eğitim sistemleri ortaya
çıkmıştır. Yeni iletişim teknolojileri ile eğitim alanının kaynaşması sonucu oluşan ve uzaktan eğitim sistemleri
olarak tanımlanan bu yapılar, Türkiye’de ve dünyada gün geçtikçe yaygınlaşmaya devam etmektedir. Literatürde
yer alan çalışmalar incelendiğinde uzaktan eğitim sistemlerinin temel sorunsalı olarak iletişim ve etkileşim
kavramları öne çıkmakta ve eğitim süreci ile iletişim sürecinin birbirine benzerliği de dikkat çekmektedir. Her iki
sürece bakıldığında dönüt mekanizması bir kontrol işlevi görmektedir. Dolayısıyla bu geribildirim mekanizmasının
olmadığı bir süreçte başarı sağlanamaz. Ayrıca eğitim verecek kişinin de iletişim sürecini etkili bir şekilde
yönetebilecek yetilere sahip olması gerekmektedir. Uzaktan eğitim sistemleri, özellikle yükseköğretim düzeyinde
önemli bir konumdadır. Geleneksel eğitim sistemlerinin rakibi haline gelen bu sistemler oldukça güncel bir
konudur. Çalışmada yeni iletişim teknolojileri kavramından yola çıkılarak bu teknolojiler ile uzaktan eğitim
sistemleri arasındaki ilişki üzerinde durulmuş ve iletişim ve etkileşim kavramlarının uzaktan eğitim sistemleri için
gerekliliği vurgulanmıştır. Araştırma kapsamında betimsel analiz yöntemi kullanılarak Fırat Üniversitesi uzaktan
eğitim portalı incelenmiş ve bu süreçte yaşanan sorunlar tespit edilip bu sorunların giderilmesine yönelik
önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Abazaoğlu, İ. & Umurhan, H. (2015). Uzaktan eğitim ve öğretim üyelerini uzaktan eğitime teşvik eden faktörler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 353-363.
  • Akpınar, Y. (1999). Bilgisayar Destekli Öğretim ve Uygulamalar. Ankara: Anı.
  • Alankuş, S. (2005). Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya, İstanbul:Ips İletişim Vakfı.
  • Anderson, T. (2003). Getting the Mix Right Again: An updated and theoretical rationale for interaction. International Review of Research in Open and Distance Learning, 4(2), 1-14.
  • Balaman, F. (2018). Web tabanlı Uzaktan Eğitim ile Geleneksel Eğitimin İnternet Programcılığı 2 Dersi Kapsamında Karşılaştırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 1173-1200.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır?, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 368-388.
  • Bates, A. (1995) Teaching, Open Learning and Distance Education, London/New York: Routledge.
  • Benson, R. & Samarawickrema, G. (2009). Addressing the context of e‐ learning: using transactional distance theory to inform design. Distance Education, 30(1), 5-21.
  • Boz Yüksekdağ, B. (2016). Açık ve uzaktan eğitimde öğrenme. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(4), 127-138.
  • Cross, T. L. (2004). Technology and unseen world of gifted students. Gifted Child Today, 27(4), 14-63.
  • Çivril, H., Aruğaslan, E. & Özaydın, B. (2018). uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik algıları:bir metafor analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 39-59.
  • Çuhadar, C. & Kıyıcı, M. (2007). Uzaktan Eğitim Uygulamaları, Bilgisayar I-II Bilgisayar Destekli Öğretim ve Uzaktan Eğitim içinde, Ali Güneş (ed.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dikmen, S. & Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98.
  • Dulda, İ. (2009). Mesleki Teknik Eğitimde Etkileşimli Elektronik İçeriklerin Kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Elcil, Ş. & Şahiner, D. S. (2014). Uzaktan eğitimde iletişimsel engeller. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 6 (1), 21-33.
  • Ergin, A. (2012). Eğitimde Etkili İletişim, Ankara: Anı.
  • Erturgut, R. (2008). İnternet Temelli Uzaktan Eğitimin Örgütsel, Sosyal, Pedagojik ve Teknolojik Bileşenleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2), 79-85.
  • Geray, H. (1994). Yeni iletişim teknolojileri, Ankara:Kılıçaslan.
  • Geray, H. (2003). İletişim ve teknoloji: uluslararası birikim düzeninde yeni medya politikaları. İstanbul: Ütopya Yayınevi.
  • Gezgin, S. (2002). Günümüzde basın özgürlüğü kavramı, İstanbul: İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Gökmen, Ö. F., Duman, İ. & Horzum M. B. (2016). Uzaktan eğitimde kuramlar, değişimler ve yeni yönelimler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 29-51.
  • Gunawardena, C. N., & McIsaac, M. S. (2004). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed., pp. 355-395). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Güçdemir, Y. (2012). Sanal ortamda iletişim: bir halkla ilişkiler perspektifi. İstanbul: Derin yayınları.
  • Hızal, A. (1983). Uzaktan eğitim süreçleri ve yazılı gereçler. Distance Education Precess and printed Tools, 1-22.
  • Holmberg, B. (1989).Theory and practice of distance learning. London: Routledge.
  • Holmes, J. & Benders, D. S. (2012). Comparison Between Distance Methods Versus Traditional Classroom İn Teaching Intelligence Analysis. Horzum, M. B. (2011). Transaksiyonel uzaklık algısı ölçeğinin geliştirilmesi ve karma öğrenme öğrencilerinin transaksiyonel uzaklık algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1571-1587.
  • İşman, A. (2008). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara:Pegem.
  • Kaysi, F. & Aydemir, E. (2017). Uzaktan eğitim süreçlerindeki etkileşim boyutlarının değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(11), 778-790.
  • Keegan, D. (1996). Foundations of distance education. London: Routledge.
  • Kenny, A. (2000). Untangling the web - barriers and benefits for nurse - an australian perspective. Nurse Education Today, 20, 381–388.
  • Kesim, M. (2009). Creativity and innovation in learning: the changing roles of ıct. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 10 (3), 80-88.
  • Özgür, A. (2005). Türkiye'de Uzaktan Eğitimde Televizyonun Etkileşimli Kullanımı: Olanaklar, Sınırlılıklar ve Çözüm Önerileri. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 3.4, 80-97.
  • Öztemel, E. (2018). Eğitimde yeni yönelimlerin değerlendirilmesi ve eğitim 4.0. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(1), 25-30. Perraton, H. (1988). A Theory For Distance Education. In D. Sewart, D. Keegan, Holmberg (Ed.), Distance education: International perspectives. New York: Routledge. Rust, V. D. (1991). Postmodernism and its comparative education implications, Comparative Education Review. 35(4), 610-626.
  • Sarı, Y. E. (2021). Uzaktan eğitimde etkili iletişim ve iletişimsel engeller: sözlü ve sözsüz iletişim. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 9(2), 659-671.
  • Sayılan, F. & Yıldız, A. (2005). Yaşam Boyu Öğrenme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Serttaş, A. & Çelik, D. (2020). Türk sinemasında aile kurumunun temsili ve dönüşümü. Anasay, 14, 17-42.
  • Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., & Zvacek, S. (2012). Teaching and learning at a distance: foundations of distance education. Boston, MA: Pearson Education.
  • Süral, İ. (2015). Açık ve uzaktan öğrenmede teknolojik altyapının oluşturulması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(4), 81-95.
  • Şen, A. İ. (2001). Fizik öğretiminde bilgisayar destekli yeni yaklaşımlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 61-71.
  • Timisi, N. (2003). Yeni iletişim teknolojileri ve demokrasi. Ankara:Dost Kitabevi.
  • Tuncer, M. & Taşpınar, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 125-144.
  • Urdan, T. A. & Weggen, C. C. (2000). Corporate e-learning: Exploring a new frontier. http://www.spectrainteractive.com/pdfs/CorporateELearingHamrecht.pdf W.R. Erişim tarihi: 18.03.2022
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yalın, H. (2008). İnternet temelli eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yeşiltuna, D.Ç. ve Tükel, İ. (2015). Yeni Medyanın Yeni Dünya Düzeni. D. Çiftçi Yeşiltuna (Der.). İletişim ve Medya içinde. Ankara:Nobel yayıncılık, 209- 236.
  • Yıldız, M. (2015). Uzaktan Eğitim Programlarında Ders Veren Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitime Yönelik Bilgi, İnanç ve Uygulamaları Arasındaki İlişkiler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yılmazsoy, B. ve Kahraman, M. (2018). Uzaktan eğitim öğrencilerinin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin önemi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(4), 5-9.
  • Yüzer, V. T. (2013). Uzaktan öğrenmede etkileşimlilik: ortaya çıkışı, kullanılan teknolojiler ve bilgi akışı. Ankara: Kültür yayınları.

Communication and Interaction in Distance Education within the Framework of New Communication Technologies

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 1501 - 1518, 02.08.2022
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1119448

Öz

Nowadays, new communication technologies, which are used very actively in almost all areas of life, have
brought about the emergence of new communication platforms. These technologies, which build new processes
especially in terms of rapid and easy dissemination of information, are indispensable for people. The field of
education has also been heavily influenced by new technological developments and a wide variety of different
education systems connected to technological tools have emerged. These structures, which are defined as distance
education systems and created as a result of the intermingling of new communication technologies and field of
education, continue to become widespread day by day in Turkey and in the world. When the studies in the
literature are examined, the concepts of communication and interaction come forward as the main problem of
distance education systems, and the similarity between education process and communication process draws
attention. When looking at both processes, feedback mechanism functions as a control. Therefore, success cannot
be achieved in a process without this feedback mechanism. In addition, the person who is going to teach should
have the skills to effectively manage communication process. Distance education systems have an important
place, especially at higher education level. These systems, which have become competitors of traditional
education systems, are a considerably current topic. In the study, on the basis of the concept of new
communication technologies, the relationship between these technologies and distance education systems was
emphasized and the necessity of the concepts of communication and interaction for distance education systems
was emphasized. Within the scope of the research, the distance education portal of Fırat University was examined
by using descriptive analysis method, and the problems experienced in this process were determined and
suggestions were made to solve these problems.

Kaynakça

  • Abazaoğlu, İ. & Umurhan, H. (2015). Uzaktan eğitim ve öğretim üyelerini uzaktan eğitime teşvik eden faktörler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 353-363.
  • Akpınar, Y. (1999). Bilgisayar Destekli Öğretim ve Uygulamalar. Ankara: Anı.
  • Alankuş, S. (2005). Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya, İstanbul:Ips İletişim Vakfı.
  • Anderson, T. (2003). Getting the Mix Right Again: An updated and theoretical rationale for interaction. International Review of Research in Open and Distance Learning, 4(2), 1-14.
  • Balaman, F. (2018). Web tabanlı Uzaktan Eğitim ile Geleneksel Eğitimin İnternet Programcılığı 2 Dersi Kapsamında Karşılaştırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 1173-1200.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır?, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 368-388.
  • Bates, A. (1995) Teaching, Open Learning and Distance Education, London/New York: Routledge.
  • Benson, R. & Samarawickrema, G. (2009). Addressing the context of e‐ learning: using transactional distance theory to inform design. Distance Education, 30(1), 5-21.
  • Boz Yüksekdağ, B. (2016). Açık ve uzaktan eğitimde öğrenme. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(4), 127-138.
  • Cross, T. L. (2004). Technology and unseen world of gifted students. Gifted Child Today, 27(4), 14-63.
  • Çivril, H., Aruğaslan, E. & Özaydın, B. (2018). uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik algıları:bir metafor analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 39-59.
  • Çuhadar, C. & Kıyıcı, M. (2007). Uzaktan Eğitim Uygulamaları, Bilgisayar I-II Bilgisayar Destekli Öğretim ve Uzaktan Eğitim içinde, Ali Güneş (ed.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dikmen, S. & Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98.
  • Dulda, İ. (2009). Mesleki Teknik Eğitimde Etkileşimli Elektronik İçeriklerin Kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Elcil, Ş. & Şahiner, D. S. (2014). Uzaktan eğitimde iletişimsel engeller. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 6 (1), 21-33.
  • Ergin, A. (2012). Eğitimde Etkili İletişim, Ankara: Anı.
  • Erturgut, R. (2008). İnternet Temelli Uzaktan Eğitimin Örgütsel, Sosyal, Pedagojik ve Teknolojik Bileşenleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2), 79-85.
  • Geray, H. (1994). Yeni iletişim teknolojileri, Ankara:Kılıçaslan.
  • Geray, H. (2003). İletişim ve teknoloji: uluslararası birikim düzeninde yeni medya politikaları. İstanbul: Ütopya Yayınevi.
  • Gezgin, S. (2002). Günümüzde basın özgürlüğü kavramı, İstanbul: İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Gökmen, Ö. F., Duman, İ. & Horzum M. B. (2016). Uzaktan eğitimde kuramlar, değişimler ve yeni yönelimler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 29-51.
  • Gunawardena, C. N., & McIsaac, M. S. (2004). Distance education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology (2nd ed., pp. 355-395). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Güçdemir, Y. (2012). Sanal ortamda iletişim: bir halkla ilişkiler perspektifi. İstanbul: Derin yayınları.
  • Hızal, A. (1983). Uzaktan eğitim süreçleri ve yazılı gereçler. Distance Education Precess and printed Tools, 1-22.
  • Holmberg, B. (1989).Theory and practice of distance learning. London: Routledge.
  • Holmes, J. & Benders, D. S. (2012). Comparison Between Distance Methods Versus Traditional Classroom İn Teaching Intelligence Analysis. Horzum, M. B. (2011). Transaksiyonel uzaklık algısı ölçeğinin geliştirilmesi ve karma öğrenme öğrencilerinin transaksiyonel uzaklık algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1571-1587.
  • İşman, A. (2008). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara:Pegem.
  • Kaysi, F. & Aydemir, E. (2017). Uzaktan eğitim süreçlerindeki etkileşim boyutlarının değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(11), 778-790.
  • Keegan, D. (1996). Foundations of distance education. London: Routledge.
  • Kenny, A. (2000). Untangling the web - barriers and benefits for nurse - an australian perspective. Nurse Education Today, 20, 381–388.
  • Kesim, M. (2009). Creativity and innovation in learning: the changing roles of ıct. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 10 (3), 80-88.
  • Özgür, A. (2005). Türkiye'de Uzaktan Eğitimde Televizyonun Etkileşimli Kullanımı: Olanaklar, Sınırlılıklar ve Çözüm Önerileri. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 3.4, 80-97.
  • Öztemel, E. (2018). Eğitimde yeni yönelimlerin değerlendirilmesi ve eğitim 4.0. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(1), 25-30. Perraton, H. (1988). A Theory For Distance Education. In D. Sewart, D. Keegan, Holmberg (Ed.), Distance education: International perspectives. New York: Routledge. Rust, V. D. (1991). Postmodernism and its comparative education implications, Comparative Education Review. 35(4), 610-626.
  • Sarı, Y. E. (2021). Uzaktan eğitimde etkili iletişim ve iletişimsel engeller: sözlü ve sözsüz iletişim. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 9(2), 659-671.
  • Sayılan, F. & Yıldız, A. (2005). Yaşam Boyu Öğrenme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Serttaş, A. & Çelik, D. (2020). Türk sinemasında aile kurumunun temsili ve dönüşümü. Anasay, 14, 17-42.
  • Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., & Zvacek, S. (2012). Teaching and learning at a distance: foundations of distance education. Boston, MA: Pearson Education.
  • Süral, İ. (2015). Açık ve uzaktan öğrenmede teknolojik altyapının oluşturulması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(4), 81-95.
  • Şen, A. İ. (2001). Fizik öğretiminde bilgisayar destekli yeni yaklaşımlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 61-71.
  • Timisi, N. (2003). Yeni iletişim teknolojileri ve demokrasi. Ankara:Dost Kitabevi.
  • Tuncer, M. & Taşpınar, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 125-144.
  • Urdan, T. A. & Weggen, C. C. (2000). Corporate e-learning: Exploring a new frontier. http://www.spectrainteractive.com/pdfs/CorporateELearingHamrecht.pdf W.R. Erişim tarihi: 18.03.2022
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yalın, H. (2008). İnternet temelli eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yeşiltuna, D.Ç. ve Tükel, İ. (2015). Yeni Medyanın Yeni Dünya Düzeni. D. Çiftçi Yeşiltuna (Der.). İletişim ve Medya içinde. Ankara:Nobel yayıncılık, 209- 236.
  • Yıldız, M. (2015). Uzaktan Eğitim Programlarında Ders Veren Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitime Yönelik Bilgi, İnanç ve Uygulamaları Arasındaki İlişkiler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yılmazsoy, B. ve Kahraman, M. (2018). Uzaktan eğitim öğrencilerinin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin önemi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(4), 5-9.
  • Yüzer, V. T. (2013). Uzaktan öğrenmede etkileşimlilik: ortaya çıkışı, kullanılan teknolojiler ve bilgi akışı. Ankara: Kültür yayınları.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm DERLEME
Yazarlar

Mevlüde Batur 0000-0001-5985-9694

Yayımlanma Tarihi 2 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 21 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Batur, M. (2022). Yeni İletişim Teknolojileri Çerçevesinde Uzaktan Eğitimde İletişim ve Etkileşim. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(2), 1501-1518. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1119448

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD