Because of their individual differences, students who need special education cannot benefit from the education that their peers with normal development benefit from. Depending on this situation, education is provided for these individuals within the framework of inclusive practices or in private educational institutions, taking into account the principle of least limited education. Legally, an Individualized Education Program (IEP) must be prepared for students in need of special education, taking into account their individual characteristics, and their education must be carried out within the framework of this program. Developing, preparing and implementing an IEP is among the duties of teachers working with these students. In this context, it becomes a necessity for all teachers who work with SEN students, regardless of the program they graduated from, to have sufficient knowledge and equipment to prepare and implement IEP.This research is conducted to examine the opinions of teachers who changed their teaching departments into special education teaching, regarding the preparation and implementation of an Individualized Education Program (IEP). In the study, a phenomenology research design, one of the qualitative research methods, was used to determine the opinions of teachers. The participants of the study consist of 14 teachers who changed their field to special education teaching in public schools in the 2022-2023 academic year. Data were collected using semi-structured interview forms prepared for teachers who volunteered to participate in the research. The collected data were analyzed and discussed using the descriptive analysis method. According to the results of the research, although teachers stated that they had positive attitudes towards preparing an IEP, it was observed that they did not have some of the knowledge and skills required to prepare a program, such as evaluation and writing objectives.In addition, it was obtained the impression that sufficient cooperation could not be established among students, teachers, families and institutions in the IEP preparation process, and that institutions provided limited support to teachers in preparing IEPs
Education Special Education Individualized Education Program Interview Teacher Opinions
Özel eğitime gereksinim duyan öğrenciler, bireysel farklılıklarından kaynaklı olarak olağan gelişim gösteren akranlarının yararlandığı eğitimden yeterince faydalanamamaktadır. Bu duruma bağlı olarak bu bireyler için en az sınırlandırılmış eğitim ilkesi göz önüne alınarak kaynaştırma uygulamaları çerçevesinde veya özel eğitim kurumlarında eğitim verilmektedir. Yasal olarak özel eğitime gereksinim duyan öğrencilere bireysel özellikleri dikkate alınarak Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlanarak eğitimleri bu program çerçevesinde yürütülmek zorundadır. BEP geliştirerek hazırlamak ve uygulamak bu öğrencilerle çalışan öğretmenlerin görevleri arasında yer almaktadır. Bu bağlamda hangi programdan mezun olursa olsun özel eğitim gerektiren öğrencilerle çalışan tüm öğretmenlerin BEP’i hazırlama ve uygulamaya yönelik olarak yeterli bilgi ve donanıma sahip olmaları bir zaruret olarak ortaya çıkmaktadır. Bu araştırma, özel eğitim öğretmenliğine alan değişikliği yaparak geçen öğretmenlerin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlama ve uygulamaya yönelik görüşlerini incelemek amacıyla yapılmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin görüşlerini belirlemek nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları 2022- 2023 eğitim öğretim yılında devlet okullarında görev yapmakta olan özel eğitim öğretmenliğine alan değişikliği yaparak geçen 14 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler, araştırmaya katılmaya gönüllü olan öğretmenlere yönelik hazırlanmış olan yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak toplanmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz yöntemi ile çözümlenerek tartışılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin BEP hazırlamaya yönelik olarak olumlu tutumlara sahip olduklarını ifade etmelerine karşın program hazırlamak için değerlendirme, amaç yazmak gibi gerekli olan bazı bilgi ve becerilere sahip olmadıkları izlenimi edinilmiştir. Ayrıca BEP hazırlama sürecinde öğrenci, öğretmen, aile ve kurum arasında yeterli işbirliğinin oluşturulamadığı, kurumların öğretmenlere BEP hazırlama noktasında sınırlı destek sağladığı izlenimi edinilmiştir.
Eğitim Özel Eğitim Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Görüşme Öğretmen Görüşleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 1 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD