ÖZET
Tını, ritim ve ezgi yapılarıyla insanoğlunun duygu ve düşüncelerini aktarımda müzik; vazgeçilmez bir unsurdur. Yetişkinlerde olduğu gibi çocukların hayatında da bu sanat dalı, önemli bir yere sahiptir. Örneğin; içgüdüsel olarak çoğunlukla müzik eşliğinde dans eden, herhangi bir ritme alkışla tempo tutan ve bunun yanı sıra birçok şarkıyı taklit ederek söyleyen çocuklara rastlamak mümkündür. Çocukların dil becerilerini geliştirebilmesinde, kendi aralarında iletişim kurabilmesinde, toplumsal kuralların ve milli değerlerin öğretiminde çocuk şarkıları kıymetli bir öğretim aracıdır. Çocuk şarkılarının yanı sıra türküler, ninniler, halk ezgileri, aktarma şarkılar, tekerlemeler, okul şarkıları ve marşlarda genel müzik eğitimine temel oluşturmaktadır.
Çocuk şarkıları içerisinde Klasik Türk Müziği makamlarından ve usullerinden ilham alınarak bestelenmiş şarkılar da yer almaktadır. Önemli bestekârlar tarafından bestelenmiş çocuk şarkılarının, başlangıç seviyesi Klasik Türk Müziği viyolonsel öğretiminde kullanılabilirliği bu çalışmada ele alınmıştır. Araştırma kapsamında, Klasik Türk Müziğinin önemli bestekârları tarafından bestelenmiş çocuk şarkıları incelenmiş ve toplam 413 bestenin yapıldığı tespit edilmiştir. Süre sınırı göz önünde bulundurularak ve makam yapıları da dikkate alınarak random (rastgele) yöntemiyle 3 (üç) çocuk şarkısı seçilmiş ve bu eserler çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Eserlerin nota yazımı ise Finale 2023 programında gerçekleştirilmiştir.
Yapılan çalışma neticesinde, öğretimi sağlanan çocuk şarkıları sayesinde öğrencilerin makam ve usullerin karakteristik özelliklerine daha hızlı adapte olabileceği düşüncesi ortaya çıkmıştır. Ayrıca, Klasik Türk Müziği viyolonsel alanında ilk kez böyle bir araştırmanın yapılması dolayısıyla bundan sonraki çalışmalara da örnek teşkil edeceği öngörülmektedir.
Tını, ritim ve ezgi yapılarıyla insanoğlunun duygu ve düşüncelerini aktarımda müzik; vazgeçilmez bir unsurdur. Yetişkinlerde olduğu gibi çocukların hayatında da bu sanat dalı, önemli bir yere sahiptir. Örneğin; içgüdüsel olarak çoğunlukla müzik eşliğinde dans eden, herhangi bir ritme alkışla tempo tutan ve bunun yanı sıra birçok şarkıyı taklit ederek söyleyen çocuklara rastlamak mümkündür. Çocukların dil becerilerini geliştirebilmesinde, kendi aralarında iletişim kurabilmesinde, toplumsal kuralların ve milli değerlerin öğretiminde çocuk şarkıları kıymetli bir öğretim aracıdır. Çocuk şarkılarının yanı sıra türküler, ninniler, halk ezgileri, aktarma şarkılar, tekerlemeler, okul şarkıları ve marşlarda genel müzik eğitimine temel oluşturmaktadır.
Çocuk şarkıları içerisinde Klasik Türk Müziği makamlarından ve usullerinden ilham alınarak bestelenmiş şarkılar da yer almaktadır. Önemli bestekârlar tarafından bestelenmiş çocuk şarkılarının, başlangıç seviyesi Klasik Türk Müziği viyolonsel öğretiminde kullanılabilirliği bu çalışmada ele alınmıştır. Araştırma kapsamında, Klasik Türk Müziğinin önemli bestekârları tarafından bestelenmiş çocuk şarkıları incelenmiş ve toplam 413 bestenin yapıldığı tespit edilmiştir. Süre sınırı göz önünde bulundurularak ve makam yapıları da dikkate alınarak random (rastgele) yöntemiyle 3 (üç) çocuk şarkısı seçilmiş ve bu eserler çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Eserlerin nota yazımı ise Finale 2023 programında gerçekleştirilmiştir.
Yapılan çalışma neticesinde, öğretimi sağlanan çocuk şarkıları sayesinde öğrencilerin makam ve usullerin karakteristik özelliklerine daha hızlı adapte olabileceği düşüncesi ortaya çıkmıştır. Ayrıca, Klasik Türk Müziği viyolonsel alanında ilk kez böyle bir araştırmanın yapılması dolayısıyla bundan sonraki çalışmalara da örnek teşkil edeceği öngörülmektedir.
Çocuk Şarkıları Klasik Türk Müziği Viyolonsel Makam ve Usul Öğretimi Sağ El ve Sol El Teknikleri
With its tone, rhythm, and melodic structures, music is an indispensable element in conveying human emotions and thoughts. Just as it holds an important place in the lives of adults, this art form also plays a significant role in the lives of children. For instance, it is common to see children instinctively dancing to music, clapping along to a rhythm, and imitating many songs. Children's songs are valuable teaching tools for developing language skills, establishing communication with each other, and teaching social rules and national values. In addition to children's songs, folk songs, lullabies, traditional melodies, adapted songs, rhymes, school songs, and marches form the foundation of general music education.
Children's songs also include songs composed by taking inspiration from the modes and rhythms of Classical Turkish Music. This study examines the usability of children's songs, composed by significant composers, in beginner-level cello teaching in Classical Turkish Music. Within the scope of the research, children's songs composed by important composers of Classical Turkish Music were reviewed and it was determined that a total of 413 compositions had been created. Considering time limitations and the structures of the modes, 3 (three) children's songs were randomly selected, forming the sample of this study. The notation of the works was completed using the Finale 2023 program.
As a result of this study, it is believed that through teaching these children's songs, students will be able to adapt more quickly to the characteristic features of the modes and rhythms. Furthermore, as this is the first study of its kind in the field of cello teaching in Classical Turkish Music, it is expected that it will serve as an example for future studies.
Children Classical Turkish Music Cello Makam and Rhythm Teaching Right-Hand and Left-Hand Techniques
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Müzik Eğitimi, Müzik Teorileri, Türk Sanat Müziğinde Yorumculuk |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 27 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD