Fen Bilgisi Öğretmenliği 3. Sınıf Öğrencilerinin Bilime ve Öğrenmeye Yönelik Düşüncelerinin İncelenmesi
Yıl 2017,
Cilt: 2 Sayı: 1, 55 - 68, 08.08.2017
Esra Kabataş Memiş
,
Merve Gügük
Öz
Çalışmanın
amacı; Fen Bilimleri öğretmeni adaylarının bilim ve öğrenme ile ilgili
görüşlerini ortaya çıkarmaktır. 2014-2015 eğitim öğretim yılında Kastamonu
Üniversitesi Fen Bilgisi öğretmenliği bölümünde iki farklı grupta Fen
Laboratuvar Uygulamaları I ve II dersini alan toplam 52 öğrenci çalışmaya dâhil
edilmiştir. Çalışmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak
araştırmacılar tarafından belirlenen açık uçlu 4 soru öğrencilere
yöneltilmiştir. Bu sorular; öğrenmeye yönelik 2 soru ve bilim temelinde ise 2
sorudur. Bu sorular: “Öğrenme nedir? , Bir konuyu en iyi nasıl öğrenirsiniz?
Gerekçesi ile açıklayınız, Bilim nedir? ve Bilim insanı kime denir? Neden?”
dir. Öğrencilerin bu sorulara vermiş oldukları cevapların analizinde nitel veri
tekniklerinden içerik analiz tekniği kullanılmıştır. Analizler ışığında
öğrencilerin öğrenme ve bilime yönelik algıları olduğu belirlenmiştir.
Kaynakça
- Ağlarcı, O., & Kabapınar, F. (2016). Kimya Öğretmen Adaylarının Bilime ve Sözde Bilime İlişkin Görüşlerinin Geliştirilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 248-286.
- Bozdemir, H., & Kabataş Memiş, E. (2014). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğrenmeye Ve Öğrenci-Öğretmen-Aile'nin Okuldaki Yerine İlişkin Görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi , 301-320.
- De Boer, E, G. (2000). Scientific literacy: Another look at its historical and contemporary meanings and its relationship toscience education reform. Journal of Research in Science Teaching, 37, 582–601.
- Doğan Bora, N., Arslan, O & Çakıroğlu, J. (2006). Lise Öğrencilerinin Bilim ve bilim insanı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 32-44.
- Kabapınar, F. (2003). Kavram Yanılgılarının Ölçülmesinde Kullanılabilecek Bir Ölçeğin Bilgi-Kavrama Düzeyini Ölçmeyi Amaçlayan Ölçekten Farklılıkları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (35), 398-417.
- Kara, B., & Akarsu, B. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Bilim İnsanına Yönelik Tutum ve İmajının Belirlenmesi. Journal of EuropeanEducation , 8-15.
- Feldman, A. (2002). Multiple Perspectives for the Study of Teaching: Knowledge, Reason,Understanding, and Being. Journal of Research in Science Teaching, 39(10), 1032-1055.
- Lederman, N. G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions of the nature of science: Areview of research. Journal ofResearch in Science Teaching, 29, 331-359.
- MEB. (2004). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
- MEB. (2013). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı,Ankara.
- National Research Council (NRC). 1996. National science education standards. Washington, DC: National Academy Pres.
- National Research Council (NRC)(2000). How People Learn? Brain, Mind, Experience and school. Washington, DC: National Academy Pres.
- Özdemir, O. (2015). Bilim Toplumu Ve Fen (Bilim) Okuryazarlığı. N. Yenice(Ed.) içinde, Bilimin Doğası Gelişimi Ve Öğretimi (s. 154-186). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Putnam, R. T. & Borko, H. (2000). What do New Views of Knowledge and Thinking Have to Say About Research on Teacher Learning?. Educational Researcher, 29(1), 4-15.
- Toğrul, B. (2005). Okulöncesi Eğitimde Kullanılan Yöntem ve Teknikler. M. Sağlam (Ed.) içinde, Özel Öğretim Yöntemleri (s. 77). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını No:797.
- Turgut, H. (2007). Herkes İçin Bilimsel Okuryazarlık. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, vol: 40, no: 2 , 233-256.
- Turgut, H. (2009). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimsel Bilgi ve Yöntem Algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 165-184.
- Türkmen, H. (2008). Turkish primary students’ perceptions about scientist and what factors affecting the image of the scientists. EurasiaJournal of Mathematics, Science&Technology Education , 55-61.
- Uluorta, N., & Atabek, E. (2003). Beyin Eğitimi ve Fen Bilgisi Lavoratuvar Öğretimindeki Yeri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 6.
- Yangın, S., & Dindar, H. (2007). İlköğretim Fen Ve Teknoloji Programındaki Değişimin Öğretmenlere Yansımaları . Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) , 240-252.
Yıl 2017,
Cilt: 2 Sayı: 1, 55 - 68, 08.08.2017
Esra Kabataş Memiş
,
Merve Gügük
Kaynakça
- Ağlarcı, O., & Kabapınar, F. (2016). Kimya Öğretmen Adaylarının Bilime ve Sözde Bilime İlişkin Görüşlerinin Geliştirilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 248-286.
- Bozdemir, H., & Kabataş Memiş, E. (2014). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğrenmeye Ve Öğrenci-Öğretmen-Aile'nin Okuldaki Yerine İlişkin Görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi , 301-320.
- De Boer, E, G. (2000). Scientific literacy: Another look at its historical and contemporary meanings and its relationship toscience education reform. Journal of Research in Science Teaching, 37, 582–601.
- Doğan Bora, N., Arslan, O & Çakıroğlu, J. (2006). Lise Öğrencilerinin Bilim ve bilim insanı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 32-44.
- Kabapınar, F. (2003). Kavram Yanılgılarının Ölçülmesinde Kullanılabilecek Bir Ölçeğin Bilgi-Kavrama Düzeyini Ölçmeyi Amaçlayan Ölçekten Farklılıkları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (35), 398-417.
- Kara, B., & Akarsu, B. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Bilim İnsanına Yönelik Tutum ve İmajının Belirlenmesi. Journal of EuropeanEducation , 8-15.
- Feldman, A. (2002). Multiple Perspectives for the Study of Teaching: Knowledge, Reason,Understanding, and Being. Journal of Research in Science Teaching, 39(10), 1032-1055.
- Lederman, N. G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions of the nature of science: Areview of research. Journal ofResearch in Science Teaching, 29, 331-359.
- MEB. (2004). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
- MEB. (2013). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı,Ankara.
- National Research Council (NRC). 1996. National science education standards. Washington, DC: National Academy Pres.
- National Research Council (NRC)(2000). How People Learn? Brain, Mind, Experience and school. Washington, DC: National Academy Pres.
- Özdemir, O. (2015). Bilim Toplumu Ve Fen (Bilim) Okuryazarlığı. N. Yenice(Ed.) içinde, Bilimin Doğası Gelişimi Ve Öğretimi (s. 154-186). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Putnam, R. T. & Borko, H. (2000). What do New Views of Knowledge and Thinking Have to Say About Research on Teacher Learning?. Educational Researcher, 29(1), 4-15.
- Toğrul, B. (2005). Okulöncesi Eğitimde Kullanılan Yöntem ve Teknikler. M. Sağlam (Ed.) içinde, Özel Öğretim Yöntemleri (s. 77). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını No:797.
- Turgut, H. (2007). Herkes İçin Bilimsel Okuryazarlık. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, vol: 40, no: 2 , 233-256.
- Turgut, H. (2009). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimsel Bilgi ve Yöntem Algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 165-184.
- Türkmen, H. (2008). Turkish primary students’ perceptions about scientist and what factors affecting the image of the scientists. EurasiaJournal of Mathematics, Science&Technology Education , 55-61.
- Uluorta, N., & Atabek, E. (2003). Beyin Eğitimi ve Fen Bilgisi Lavoratuvar Öğretimindeki Yeri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 6.
- Yangın, S., & Dindar, H. (2007). İlköğretim Fen Ve Teknoloji Programındaki Değişimin Öğretmenlere Yansımaları . Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) , 240-252.