Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AUTISM and MUSIC

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 236 - 252, 31.12.2021
https://doi.org/10.31811/ojomus.1037094

Öz

In order for individuals to be socially accepted in the society they live in and to think of themselves as a part of that society, they need to behave in accordance with the social structure, but some individuals come into the world with their differences and therefore, they may be at a disadvantage in terms of social adaptation. Some of these groups are individuals with autism. In order for individuals with autism to be socialized and integrated into society, they should receive special education, and a part of this education is music. The aim of this study is to reveal the current situation of music practices made with individuals with autism, to determine which autism and age groups are studied with, what kind of musical methods are applied and which materials are used in master's and doctoral theses in this field in Turkey. The study is important in terms of creating a resource for new researchers who want to work in this field and contributing to the literature in this context. The study was conducted with the case study model within the framework of qualitative research. The sample of the study consists of 10 theses, the subject of which is music, and searched with the keyword autism. Data were collected through document review and analyzed through content analysis. Findings are explained within the framework of sub-problems. In the study, it was concluded that music was used both as a mean and as an end in the theses.

Kaynakça

  • American Music Therapy Association, (2014). What’s the music therapy? https://www.musictherapy.org/about/musictherapy/ (ET: 04.05.2021).
  • Çoban, A. (2020). Müzik terapi. (3. Baskı). Timaş Yayınları.
  • Darıca, N., Abidoğlu, Ü. ve Gümüşçü, Ş. (2017). Otizm ve otistik çocuklar. (6. Baskı). Özgür Yayınları.
  • Göher Vural, F. (2016). İslamiyetten önce Türklerde kültür ve müzik Hun Kök Türk ve Uygur Devletleri. (1. Basım). Ötüken Neşriyat.
  • Güvenç, R. O. (1985). Türklerde ve dünyada müzikle ruhi tedavinin tarihçesi ve günümüzdeki durumu (Yayın No.80529) [Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Kırcaali İftar, G. (2015). Otizm spektrum bozukluğu. (2. Baskı). Daktylos Yayınevi.
  • Korkmaz, B. (2010). Otizm: Klinik ve nörobiyolojik özellikleri, erken tanı, tedavi ve bazı güncel gelişmeler. Türk Pediatri Arşivi Dergisi, (45) 12. 37-44 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/141076
  • MEB, (2018). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=24736&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 (ET: 03.05.2021).
  • MEB, (2020). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_06/24163215_ozel_eYitim_yonetmeliYi_son_hali.pdf (ET: 03.05.2021).
  • Say, A. (2019). Müziğin kitabı. (4. Baskı). Islık Yayınları.
  • Tohum Otizm Vakfı. (2012). Otizmde eğitim, terapi ve tedavi yöntemleri. Tohum Otizm Vakfı.
  • TÜMATA. https://tumata.com/tumata-tr/ (ET: 20.05.2021).
  • TÜMATA. https://tumata.com/muzik-terapi/arsetipikal-hareketler/ (ET: 26.05.2021).
  • Uçan, A. (2018). Müzik eğitimi. (4. Baskı). Arkadaş Yayınları.
  • Uslu, R. (2010). Selçuklu topraklarında müzik. (1. Baskı). Konya Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü.
  • Yarımkaya, E. (2016). Akran aracılı uyarlanmış fiziksel aktivitelere katılan otizm spektrum bozukluğu olan bir bireyin iletişim becerilerindeki değişimlerin incelenmesi (Yayın No.429482) [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Basım). Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
  • Yılmaz, B. ve Can, Ü. K. (2019). Türkiye’de müzik terapi uygulamalarında kullanılan müzikler. Ulusal Toplum Araştırmaları Dergisi; (13) 19. 592-620 https://doi.org/10.26466/opus.584795
  • Berrakçay, O. (2008). Müziğin bir yaygın gelişimsel bozukluk tipi olan otizmde ortaya çıkan problemli davranışlar üzerindeki etkisi: Ritim uygulaması çerçevesinde 4 örnek olay ( Yayın No.219788) [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Gebeloğlu, B. (2016). Otizm spektrum bozukluğu olan bireylere sosyal beceri kazandırmada sosyal öykü ve müzikli sosyal öykü uygulamalarının etkililik ve verimliliklerinin karşılaştırılması (Yayın No. 430669) [Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Gökmen, U. (2010). Otizm tanısı almış bir çocuğun müziğe ve müzik çalışmalarına verdiği tepkilerin betimlenmesi (Yayın No. 279868) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Karşıyakalı, D. M. (2011). Otistik bir öğrenciye adı söylenen çalgıyı gösterebilme öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği (Yayın No. 298565) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Kılıç, Y. (2019). Orff yaklaşımı ile hazırlanan müzik etkinliklerinin otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere öğretiminde eş zamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği (Yayın No. 560445) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Oyman Özorak, Ö. (2019). Çocuk şarkılarının otizmli çocuklardaki konuşma problemlerine etkileri (Yayın No. 585531) [Yüksek Lisans Tezi, Afyon Karahisar Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Önal, O. (2010). Otistik çocuklarda müzik eğitimi (Yayın No. 308597) [Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Sağırkaya, B. (2014). Temel motor becerilerini kullanabilen otizm özelliği gösteren çocuklarda iletişim becerilerinin geliştirilmesinde orff-schulwerk yönteminin kullanımı (Yayın No.372435) [Yüksek Lisans Tezi, Afyon Karahisar Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Taluy, T. C. (2020). Müzik eğitimi yoluyla otizmli bireylerin melodik ve ritmik duyma becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir eylem araştırması (Yayın No. 651376)[Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Yılmaz, E. (2010). Otistik çocuklarda müzik atölyesi çerçevesinde ortaya çıkan sözsüz iletişim işaretlerinin incelenmesi (Yayım No. 271036) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp

Otizm ve Müzik

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 236 - 252, 31.12.2021
https://doi.org/10.31811/ojomus.1037094

Öz

Bireylerin yaşadıkları toplumda sosyal kabul görebilmeleri ve kendilerini o toplumun bir parçası olarak düşünebilmeleri için, toplum yapısına uygun davranmaları gerekmektedir fakat bazı bireyler dünyaya farklılıkları ile birlikte gelmekte ve sosyal uyum konusunda dezavantajlı olabilmektedirler. Bu grupların bir kesimini de otizmli bireyler oluşturmaktadır. Otizmli bireylerin sosyalleşebilmesi, topluma kazandırılabilmesi için özel eğitim almaları gerekmektedir ki bu eğitimin bir parçasını da müzik oluşturmaktadır. Bu araştırma otizmli bireylerde yapılan müzik uygulamalarının mevcut durumunun ortaya konması, bu alanda Türkiye’de yapılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin hangi otizm gruplarında ne tür müzikal yöntemlerle hangi materyallerle ve hangi yaş gruplarında çalışıldığının tespit edilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma, bu alanda çalışmak isteyen yeni araştırmacılar için kaynak oluşturması ve bu bağlamda literatüre katkı sağlaması açısından önemlidir. Araştırma nitel çerçevede durum çalışması modelinde yapılmıştır. Otizm anahtar kelimesiyle taranan ve konusu müzik olan 10 tez araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Veriler doküman incelemesi yoluyla toplanmış, içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Bulgular alt problemler çerçevesinde açıklanmıştır. Araştırmada, yapılan çalışmalarda müziğin hem araç hem de amaç olarak kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • American Music Therapy Association, (2014). What’s the music therapy? https://www.musictherapy.org/about/musictherapy/ (ET: 04.05.2021).
  • Çoban, A. (2020). Müzik terapi. (3. Baskı). Timaş Yayınları.
  • Darıca, N., Abidoğlu, Ü. ve Gümüşçü, Ş. (2017). Otizm ve otistik çocuklar. (6. Baskı). Özgür Yayınları.
  • Göher Vural, F. (2016). İslamiyetten önce Türklerde kültür ve müzik Hun Kök Türk ve Uygur Devletleri. (1. Basım). Ötüken Neşriyat.
  • Güvenç, R. O. (1985). Türklerde ve dünyada müzikle ruhi tedavinin tarihçesi ve günümüzdeki durumu (Yayın No.80529) [Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Kırcaali İftar, G. (2015). Otizm spektrum bozukluğu. (2. Baskı). Daktylos Yayınevi.
  • Korkmaz, B. (2010). Otizm: Klinik ve nörobiyolojik özellikleri, erken tanı, tedavi ve bazı güncel gelişmeler. Türk Pediatri Arşivi Dergisi, (45) 12. 37-44 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/141076
  • MEB, (2018). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=24736&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 (ET: 03.05.2021).
  • MEB, (2020). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_06/24163215_ozel_eYitim_yonetmeliYi_son_hali.pdf (ET: 03.05.2021).
  • Say, A. (2019). Müziğin kitabı. (4. Baskı). Islık Yayınları.
  • Tohum Otizm Vakfı. (2012). Otizmde eğitim, terapi ve tedavi yöntemleri. Tohum Otizm Vakfı.
  • TÜMATA. https://tumata.com/tumata-tr/ (ET: 20.05.2021).
  • TÜMATA. https://tumata.com/muzik-terapi/arsetipikal-hareketler/ (ET: 26.05.2021).
  • Uçan, A. (2018). Müzik eğitimi. (4. Baskı). Arkadaş Yayınları.
  • Uslu, R. (2010). Selçuklu topraklarında müzik. (1. Baskı). Konya Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü.
  • Yarımkaya, E. (2016). Akran aracılı uyarlanmış fiziksel aktivitelere katılan otizm spektrum bozukluğu olan bir bireyin iletişim becerilerindeki değişimlerin incelenmesi (Yayın No.429482) [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Basım). Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
  • Yılmaz, B. ve Can, Ü. K. (2019). Türkiye’de müzik terapi uygulamalarında kullanılan müzikler. Ulusal Toplum Araştırmaları Dergisi; (13) 19. 592-620 https://doi.org/10.26466/opus.584795
  • Berrakçay, O. (2008). Müziğin bir yaygın gelişimsel bozukluk tipi olan otizmde ortaya çıkan problemli davranışlar üzerindeki etkisi: Ritim uygulaması çerçevesinde 4 örnek olay ( Yayın No.219788) [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Gebeloğlu, B. (2016). Otizm spektrum bozukluğu olan bireylere sosyal beceri kazandırmada sosyal öykü ve müzikli sosyal öykü uygulamalarının etkililik ve verimliliklerinin karşılaştırılması (Yayın No. 430669) [Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Gökmen, U. (2010). Otizm tanısı almış bir çocuğun müziğe ve müzik çalışmalarına verdiği tepkilerin betimlenmesi (Yayın No. 279868) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Karşıyakalı, D. M. (2011). Otistik bir öğrenciye adı söylenen çalgıyı gösterebilme öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği (Yayın No. 298565) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Kılıç, Y. (2019). Orff yaklaşımı ile hazırlanan müzik etkinliklerinin otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere öğretiminde eş zamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği (Yayın No. 560445) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Oyman Özorak, Ö. (2019). Çocuk şarkılarının otizmli çocuklardaki konuşma problemlerine etkileri (Yayın No. 585531) [Yüksek Lisans Tezi, Afyon Karahisar Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Önal, O. (2010). Otistik çocuklarda müzik eğitimi (Yayın No. 308597) [Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Sağırkaya, B. (2014). Temel motor becerilerini kullanabilen otizm özelliği gösteren çocuklarda iletişim becerilerinin geliştirilmesinde orff-schulwerk yönteminin kullanımı (Yayın No.372435) [Yüksek Lisans Tezi, Afyon Karahisar Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Taluy, T. C. (2020). Müzik eğitimi yoluyla otizmli bireylerin melodik ve ritmik duyma becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir eylem araştırması (Yayın No. 651376)[Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Yılmaz, E. (2010). Otistik çocuklarda müzik atölyesi çerçevesinde ortaya çıkan sözsüz iletişim işaretlerinin incelenmesi (Yayım No. 271036) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ebru Ergül

Öznur Öztosun Çaydere

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ergül, E., & Öztosun Çaydere, Ö. (2021). Otizm ve Müzik. Online Journal of Music Sciences, 6(2), 236-252. https://doi.org/10.31811/ojomus.1037094