Bu araştırmanın amacı, Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
odaklı grupla psikolojik danışmanın ergenlerin değer yönelimleri ve
motivasyonel eylem çatışmaları üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma,
MEB’e bağlı bir lisedeki öğrenciler arasından yansız olarak seçilmiş 24 öğrenci
ile yürütülmüştür. Değer Yönelimleri ve Motivasyonel Eylem Çatışmaları
Ölçeklerinin alt ölçeklerinden ortalama puan alan öğrenciler arasından kura
yöntemi ile denekler belirlenmiş ve araştırma gruplarına (deney n=12, kontrol
n=12) seçkisiz atama yapılmıştır. Deney grubuna, 10 oturumluk grupla psikolojik
danışma programı uygulanırken, kontrol grubuna herhangi bir uygulama
yapılmamıştır. Araştırmada 2x3’lük split plot desen kullanılmıştır. Deney ve
kontrol grubundaki öğrencilere Değer Yönelimleri Ölçeği ve Motivasyonel Eylem
Çatışmaları Ölçeği farklı zamanlarda üç kez uygulanmıştır. Ölçümler
sonucunda elde edilen verilerin
analizinde, ölçümler ve gruplar arasında anlamlı bir fark olup olmadığı, tek faktör
üzerinde tekrarlı ölçümler için iki faktörlü varyans analizi tekniğiyle
belirlenmiştir. Verilerin analizinde SPSS 15 paket programı kullanılmıştırr.
Araştırma sonucunda; bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı grupla psikolojik
danışma uygulamasının ergenlerin başarı ve iyi oluş değer yönelimleri ve
motivasyonel eylem çatışması sırasındaki karar verme ve öğrenme/ders çalışma
üzerinde etkili olduğu, serbest zaman sırasında yaşanan motivasyonel eylem
çatışması üzerinde bir etkisinin olmadığı görülmüştür. Kontrol grubunda ise
değer yönelimleri ve motivasyonel eylem çatışmaları düzeylerinde bir değişme
olmadığı görülmüştür.
Başarı Değer Yönelimi İyi Oluş Değer Yönelimi Motivasyonel Eylem Çatışması Bilişsel Davranışçı Yaklaşım Ergen
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri, Eğitim Üzerine Çalışmalar, Eğitim Psikolojisi |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 23 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 38 Sayı: 2 |