Bu araştırmanın amacı, yabancı/ikinci dil öğretimi sürecinde
dinleme metinlerinin yerine bu metinleri seslendirenlerin görülebildiği izleme
metinlerinin kullanılmasının ve dinleme öncesinde öğrenenlerin dinleme
metinleriyle karşılaştırılmasının dinlediğini anlama başarısını etkileyip
etkilemediğini ortaya çıkarmaktır. Bu amaç doğrultusunda araştırma gerçek
deneme modellerinden sontest kontrol gruplu model ile desenlenmiştir.
Araştırmanın çalışma grubunda 4 farklı sınıfta Türkçe öğrenmekte olan 75
yabancı uyruklu öğrenci bulunmaktadır. Deney ve kontrol gruplarının seçiminde
öğrenenlerin A1 düzeyi kur atlama sınav sonuçları esas alınmış ve bu sınavın
sonucuna göre birbirine benzer puanlar alan ve ortalamaları birbirine yakın
olan 4 sınıf araştırmanın çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Bu dört sınıftan
ikisi deney, diğer ikisi ise kontrol grubu olarak atanmış ve gruplar A2, B1 ve
B2 kurları boyunca deney ve kontrol grubu rollerini sürdürmüşlerdir.
Araştırmanın verilerinin toplanmasında Avrupa Dil Sınavları Birliği (ALTE) asil
üyesi TELC Language Test tarafından hazırlanmış olan sınavların dinlediğini
anlama bölümleri kullanılmıştır. A2 dinleme sınavı 3 bölüm ve 12 sorudan, B1
dinleme sınavı 3 bölüm ve 20 sorudan, B2 dinleme sınavı 3 bölüm ve 20 sorudan
oluşmaktadır. Araştırma sonunda; yalnızca işitme duyusuna hitap eden dinleme
metinlerinin yerine izleme metinleri ile dinleme etkinliklerini sürdüren deney
grubunun dinlediğini-izlediğini anlama başarısının kontrol gruplarına göre daha
yüksek olduğu; dinleme etkinliğine başlamadan önce metni sözlük olmadan gözden
geçiren deney grubundaki öğrenenlerin, doğrudan dinleme etkinliğine başlayan
kontrol grubundaki öğrenenlere göre dinlediğini anlama testlerinden daha yüksek
puan elde ettikleri sonuçlarına ulaşılmıştır.
Dinleme sorunları yabancılara Türkçe öğretimi dinleme metni dinleme öncesi hazırlık
Listening troubles preparation before listening teaching Turkish to foreigners listening text preparation before listening teaching Turkish to foreigners
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 15 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 38 Sayı: 2 |