Yabancı dil motivasyonu ve başarı yönelimi
arasındaki ilişkinin incelendiği mevcut araştırma 280 üniversite İngilizce
hazırlık sınıfı öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Kişisel Bilgiler
Anketi, Başarı Yönelimleri Ölçeği ve Motivasyon ve Tutum Ölçeğinin (AMTB)
kullanıldığı araştırmada elde edilen verilere göre, öğrencilerin
öğrenme-yönelimi boyutunda yüksek, performans-yaklaşma boyutunda orta ve
performans-kaçınma boyutunda düşük düzeyde oldukları; başarı yönelimi
gruplarına dağılımı ile hazırlık eğitiminin zorunlu veya isteğe bağlı olma ve
cinsiyet dağılımı arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı belirlenmiştir. Araştırmada,
öğrencilerin yabancı dil motivasyon düzeylerinin ölçeğin tüm alt boyutlarında
ve ölçek toplamında yüksek olduğu; kadın ve erkek öğrencilerin ve hazırlık
eğitimini zorunlu veya isteğe bağlı olan öğrencilerin yabancı dil motivasyon
düzeylerinin eşit olduğu ve grupların ortalamaları arasındaki farkın anlamlı
olmadığı belirlenmiştir. Araştırmada, yabancı dil motivasyon ölçeği toplam
puanı ile öğrenme-yönelimi alt boyut puanları arasında orta düzeyde, pozitif ve
anlamlı bir ilişki olduğu; yabancı dil motivasyon ölçeği toplam puanı ile
performans-yaklaşma yönelimi alt boyut puanları arasında düşük düzeyde, negatif
ve anlamlı bir ilişki olduğu ve yabancı dil motivasyon ölçeği toplam puanı ile
performans-kaçınma alt boyut puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir
ilişki olmadığı belirlenmiştir. Araştırmada, yabancı dil motivasyon ölçeği
toplam puanı ile öğrenme yönelimi puanları arasında kadın ve erkek öğrenciler
ve hazırlığı zorunlu ve isteğe bağlı alan öğrenciler için elde edilen
korelasyonlar arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı; yabancı
dil motivasyon ölçeği toplam puanı ile performans-kaçınma yönelimi boyutu
arasındaki korelasyonların cinsiyet ve hazırlığı zorunlu veya isteğe bağlı alma
durumuna göre düşük düzeyde, negatif olduğu ve istatistiksel olarak anlamlı
bulunmadığı belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Kabul Tarihi | 6 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 39 Sayı: 1 |