The purpose of this research is to examine the effects of trainings conducted in an online environment designed for online safety and risk education on secondary school students' knowledge levels regarding online safety and risk. At the stage of collecting quantitative data in the research, a single-group pre-test post-test design, which is one of the weak experimental designs, was used, and the findings of the research were supported by using the qualitative data collected with an open-ended questionnaire. The study group of the research consists of students studying in a central secondary school in Ankara. In the data collection process, a personal information form, Online Safety and Risk Level Determination Tool, and an open-ended questionnaire form were used. In order to determine the statistical methods to be used, it was tested whether the study groups showed a normal distribution. A computer-based statistical program was used for the analysis of quantitative data, and descriptive analysis and content analysis methods were used for the analysis of qualitative data. In the study, regarding the students' online safety and risk knowledge levels, it was concluded that it does not change depending on the time they allocate daily for their purpose of using the internet and whether they have received training on online security before. The results of the research showed that the trainings given in the online environment contributed to the students' online safety and risk knowledge levels. In addition, it has been concluded that the trainings given in the environment are not effective enough to ensure the permanence of the learned knowledge.
online safety internet safety information safety cyber safety online learning distance education
Bu araştırmanın amacı, çevrimiçi güvenlik ve risk ile ilgili eğitime yönelik bir çevrimiçi ortamın tasarlanması ve ortamın öğrencilerin çevrimiçi güvenlik ve risk ile ilgili bilgi düzeylerine etkisinin incelenmesidir. Araştırmada açımlayıcı sıralı karma yönteme başvurulmuş; nicel verilerinin toplandığı aşamada, öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel; nitel verilerin toplandığı aşamada ise, durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu merkezi bir ortaokulda öğrenim görmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinde; kişisel bilgi formu, çevrimiçi ortam uzman görüş formu, çevrimiçi güvenlik ve risk ile ilgili bilgi düzeyi belirleme aracı ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Kullanılacak olan istatistiksel yöntemlerin belirlenmesi amacıyla, çalışma gruplarının normal dağılım gösterip göstermedikleri test edilmiştir. Nicel verilerin analizi için bilgisayar tabanlı bir istatistik programından yararlanılmıştır. Nitel verilerin analizi için ise betimsel analiz ve içerik analizi yöntemlerine başvurulmuştur.
Çevrimiçi güvenlik internet güvenliği bilgi güvenliği siber güvenlik çevrimiçi öğrenme uzaktan eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Aralık 2021 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Kabul Tarihi | 23 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 40 Sayı: 2 |