Bu çalışmanın amacı, ortaokul matematik dersi öğretim programlarınında yer alan cebir kazanımlarının bilişsel istem düzeylerini incelemektir. Çalışmada ayrıca, öğretim programlarında yer alan kazanımların bilişsel istem durumlarının eğiliminin nasıl olduğunun belirlenmesi üzerinde durulmuştur. Nitekim, kazanımların öğretim programlarında yetiştirilmesi hedeflenen bireylerde olması istenilen bilişsel, duyuşsal birçok özelliği kapsadığı ve matematik öğretim programlarındaki kazanımların bilişsel istem seviyelerinin belirlenmesinin öğretim süreçlerinde iyileştirici düzenlemeler ve uluslar arası sınavlardaki düzeylerle karşılaştırma yapılmasına imkan tanıması açısıdan kritik bir önem taşıdığı düşünülmektedir. Bu amaçla bu çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Bu kapsamda, 2005, 2009, 2013 ve 2018 yıllarında geliştirilen 4 ortaokul matematik öğretim programının 6, 7 ve 8., sınıf düzeylerindeki cebir öğrenme alanına ait kazanımlar, araştırmacılar ve matematik eğitimi üzerine çalışan 5 uzman tarafından incelenmiştir. Verilerin analizi, bilişsel istem düzeyleri analiz çerçevesine göre yapılmıştır. Analiz sonuçları, cebir kazanımlarının bilişsel istem durumlarının öğretim programı ve sınıf seviyesine dayalı olarak, frekans sıklıklarının değişebildiği durumların olduğunu göstermektedir. Örneğin, 6.sınıf ilişkilendirmeye dayanan işlemler düzeyi kazanımlarının (Y-İ) 2005, 2009 öğretim programlarında benzer frekansta olmasına rağmen, 2013 ve 2018 öğretim programlarında artış eğilimi göstererek aynı frekansta yer aldığı görülmüştür. Diğer açıdan tüm öğretim programlarının 6, 7 ve 8. sınıf seviyelerindeki cebir kazanımlarının çoğunlukla ilişkilendirmeye dayanan işlemler düzeyine (Y-İ) yönelik olduğu ortaya konulmuştur. Ayrıca ezberleme düzeyi kazanımlarına nerdeyse yer verilmediği tespit edilmiştir. Öğretim programcıları tarafından hazırlanan öğretim programlarında bilişsel istem açısından her sınıf düzeyinde, farklı bilişsel istem düzeylere çıkabilecek kazanımlara, bilişsel farklılıkları dikkate alacak şekilde yer verilmesi tavsiye edilmiştir. Bunun dışında, analiz sonuçlarına dayalı olarak ileri araştırmalar için bazı öneriler de yapılmıştır.
matematik öğretim programları bilişsel istem düzeyi kazanımlar sınıf düzeyi
The purpose of this study using the document analysis method is to study the trends in the cognitive demand levels of the attainments in the algebra learning domain of middle school mathematics course curriculums. In this sense, in the current study, the attainments of the algebra learning domain at the Grades 6-8 of four middle school mathematics curricula developed in 2005, 2009, 2013, and 2018 were analyzed according to content analysis by researchers and mathematics education experts. The analysis results have pointed out that the attainments in the algebra learning domain vary according to the curriculum and grade level of cognitive demands. Also, some suggestions have been also made for further research based on the results.
Algebra learning domain attainment cognitive demand level grade level
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Kabul Tarihi | 20 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 41 Sayı: 1 |