Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Öğrenen Uluslararası Öğrencilerde Kültürlerarası Duyarlılık ve Zihniyet Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 43 Sayı: 2, 1025 - 1060, 30.12.2024
https://doi.org/10.7822/omuefd.1537381

Öz

Bu çalışma, Türkçe öğrenen uluslararası öğrencilerin kültürlerarası duyarlılıkları ile zihniyetleri arasındaki ilişkiyi araştırmaktadır. Kültürel farklılıkları tanıma ve takdir etme becerisi olarak tanımlanan kültürlerarası duyarlılık ve dil öğrenen bireylerin zihniyet türü hedef kültür ortamında etkili bir dil öğrenimi için oldukça önemlidir. Araştırma ilişkisel tarama modeline göre yürütülmüştür. Veriler sosyo-demografik bilgilerin yer aldığı bir Kişisel Bilgi Formu, Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği ve Zihniyet Teorisi Ölçeği aracılığıyla Türkiye'de üç devlet üniversitesinin Türkçe Öğretim Merkezlerinde Türkçe öğrenen uluslararası öğrencilerden toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları, Türkçe öğrenen uluslararası öğrenciler arasında kültürlerarası duyarlılığın şekillenmesinde zihniyetin kritik rolüne vurgu yapmaktadır. Sabit öz teori, özellikle kültürlerarası etkileşimlere katılım ve bunlardan keyif alma açısından daha düşük kültürlerarası duyarlılık seviyeleriyle ilişkilidir. Buna karşılık, gelişim öz teorisi, daha yüksek kültürlerarası duyarlılık düzeylerinin yanı sıra kültürlerarası etkileşimlere daha fazla katılım ve bunlardan daha fazla zevk alma ile bağlantılıdır. Bu ilişkiler, öğrencilerin kültürlerarası duyarlılığını artırmanın, dolayısıyla dil öğrenme çıktılarını ve Türkiye’deki kültürel ortama genel uyumlarını iyileştirmenin anahtarının uluslararası öğrencilerde gelişim öz teorisini desteklemek olabileceğini düşündürmektedir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, N. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kültürlerarası duyarlılığın gelişiminde dramanın rolü (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Altshuler, L., Sussman, N. M., & Kachur, E. (2003). Assessing changes in intercultural sensitivity among physician trainees using the intercultural development inventory. International journal of intercultural relations,27(4), 387-401.
  • Aydın, G. ve Gültekin, E. (2023). İkinci/Yabancı Dil OLarak Türkçe Öğretiminde Kültürlerarası Etkileşim Becerisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 27(3), 711-732.
  • Banos, R. V. (2006). Intercultural sensitivity of teenagers: A study of educational necessities in Catalonia. Intercultural communication studies, 15(2), 16-22.
  • Bennett, M. (1993). Towards ethnorelativism: A developmental model of intercultural sensitivity. In M. Paige (Ed.), Education for the intercultural experience. Yarmouth, ME: Intercultural Press.
  • Bennett, J.M. ve Bennett, M.J. (2004). Developing intercultural sensitivity: an integrative approach to global and domestic diversity. In: J. Landis, J.M. Bennett ve M.J. Bennett, eds. Handbook of intercultural training. Thousand Oaks, California: SAGE Publications, Inc., 147–165. doi:10.4135/9781452231129.n6
  • Bhawuk, D. P. S. ve Brislin, R. (1992). The measurement of intercultural sensitivity using the concepts of individualism and collectivism. International Journal of Intercultural Relations, 16(4), 413-436.
  • Bulduk, S., Tosun, H. ve Ardıç, E. (2011). Measurement properties of Turkish intercultural sensitivity scale among nursing students. Turkiye Klinikleri J Med Ethics, 19(1), 25-31.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş. ve Çakmak, E. K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters.
  • Chao, M. M., Kung, F. Y. ve Yao, D. J. (2015). Understanding the divergent effects of multicultural exposure. International Journal of Intercultural Relations, 47, 78-88.
  • Chen, G. M. ve Starosta, W. (2000). The development and validation of the intercultural sensitivity scale. Human Communication, 3(1), 1-22.
  • Chen, G. M. ve Starosta, W. J. (1997). A review of the concept of intercultural sensitivity. Human Communication, 1, 1-16.
  • Cırık, İ. (2008). Çok Kültürlü Eğitim ve Yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 27-40. 1058 Türkçe Öğrenen Uluslararası Öğrencilerde Kültürlerarası...
  • Council of Europe (2001). Common European Framework of Reference for langue learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Deardoff, D. K. (2009). Implementing intercultural competence assessment. In Deardoff D. K. (Ed.), The SAGE handbook of intercultural competence (s. 477-491). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • de Hei, M., Tabacaru, C., Sjoer, E., Rippe, R., & Walenkamp, J. (2020). Developing intercultural competence through collaborative learning in international higher education. Journal of Studies in International Education,24(2), 190-211.
  • Demir, A. ve Açık, F. (2011). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kültürlerarası Yaklaşım ve Seçilecek Metinlerde Bulunması Gereken Özellikler. Türklük Bilimi Araştırmaları, 30, 51-72.
  • Dweck, C. S. (2010). Mind-sets. Principal leadership, 10(5), 26-29.
  • Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. Random house.
  • Esmaeili, S. Z., Kuhi, D., & Behroozizad, S. (2022). Developing intercultural sensitivity through interculturally-laden tasks: Male vs. female Iranian EFL learners. Teaching English Language, 16(1), 1-34.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (7th Ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Hammer, M. R., Bennett, M. J. ve Wiseman, R. (2003). Measuring intercultural sensitivity: The intercultural development inventory. International Journal of Intercultural Relations, 27(4), 421-443.
  • İşcan, A. ve Yassıtaş, T. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitaplarında kültür aktarımı: Yedi iklim Türkçe öğretim seti örneği (B1-B2 düzeyi). Aydın Tömer Dil Dergisi, 3(1), 47-66.
  • Kalenderoğlu, İ. (2015). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanılan Temel Düzey (A1, A2) Ders Kitaplarında Kültür Aktarımı. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 4(12).
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, S. P. ve Sevinç, S. (2017). The relationship between cultural sensitivity and assertiveness in nursing students from Turkey. Journal of Transcultural Nursing, 29(4), 379-386. https://doi.org/1043659617716518.
  • Kınay, D. E. ve Durmuş, M. (2023). Yabancı/İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kitaplarında Kültürlerarası Duyarlılık Görünümü: Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler için Türkçe ve Yedi İklim Türkçe Örneği. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 8(2), 847-873.
  • Koparan, B. ve Canbulat, M., (2020). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Türk Kültür Ögelerinin Aktarımına Yönelik Bir Durum Çalışması. Araştırma ve Deneyim Dergisi , 5(2), 40-57.
  • Kurt, E. (2022). Çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kültürlerarası farkındalık ve kültürlerarası iletişim yetisi. Aydın Tömer Dil Dergisi, 7(1), 1-22.
  • Küçük, S. (2011). Kültürlerarası Öğrenme Üzerine Bir Kavram-Model Denemesi ve Türkçe Ders Kitapları. Türklük Bilimi Araştırmaları, 29, 227-260.
  • Mercer, S. (2011). Towards an understanding of language learner self-concept (Vol. 12). Springer Science & Business Media.
  • Ökten, C. E. ve Kavanoz, S. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimini Hedefleyen Ders Kitaplarında Kültür Aktarımı. Electronic Turkish Studies, 9(3), 845-862.
  • Ömür, F. (2021). İstanbul yabancılar için Türkçe (C1) ders kitabı ile Almanca em neu (C1) Abschlusskurs ders kitabının kültürlerarası yaklaşım açısından karşılaştırılması. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (25), 696-725. Pearson, K. (1984). Notes on Regression and Inheritance in the Case of two Parents. Proceedings of the Royal Society of London, 58, 240–242.
  • Ruddock, H. C. ve Turner, D. S. (2007). Developing cultural sensitivity: Nursing students’ experiences of a study abroad programme. Journal of advanced nursing, 59(4), 361-369.
  • Saygılı, D. ve Kana, F. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğreten öğretmenlerin kültürlerarası duyarlılığı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1041-1063.
  • Sen Gupta, A. (2002). Changing the focus. A discussion of the dynamics of the intercultural experience. In G. .Alfred, M. Byram ve M. Fleming (Eds.), Intercultural experience and education (pp.155-178). Clevedon: Multilingual Matters.
  • Tadmor, C. T., Hong, Y. Y., Chao, M. M., Wiruchnipawan, F. ve Wang, W. (2012). Multicultural experiences reduce intergroup bias through epistemic unfreezing. Journal of personality and social psychology, 103(5), 750-772.
  • Tunçay, R. G. (2022). Yabancı dil olarak Türkçe öğrencilerinin kültürlerarası farkındalık seviyelerinin karşılaştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Uzun, Ö. ve Sevinç, S. (2015). The relationship between cultural sensitivity and perceived stress among nurses working with foreign patients. Journal of Clinical Nursing, 24, 3400-3408. https://doi.org/10.1111/jocn.12982 Üstün, E. (2011). Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilik düzeylerini etkileyen etmenler (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Van Dyne, L., Ang, S. ve Koh, C. (2008). Development and validation of the CQS: The cultural intelligence scale. Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications, 16-38.
  • Yeager, D. S. ve Dweck, C. S. (2012). Mindsets that promote resilience: When students believe that personal characteristics can be developed. Educational psychologist, 47(4), 302-314.
  • Yılmaz, E. (2022). Development of mindset theory scale (growth and fixed mindset): A validity and reliability study (Turkish version). Research on Education and Psychology, 6(Special Issue), 1-26.
  • Yılmaz, F. ve Çetinkaya, E. (2018). Yabancılara Türkçe öğretimi ders kitaplarında kültürel unsurlar: Yedi İklim Türkçe örneği. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(2), 121-137.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2024). Türkiye’de 190 ülkeden 350 bin uluslararası öğrenci eğitim alıyor. https://www.yok. gov.tr/Sayfalar/Haberler/

The Relationship between Intercultural Sensitivity and Mindset in International Students Learning Turkish

Yıl 2024, Cilt: 43 Sayı: 2, 1025 - 1060, 30.12.2024
https://doi.org/10.7822/omuefd.1537381

Öz

This study investigates the relationship between intercultural sensitivity and mindset of international learners of Turkish. Intercultural sensitivity, defined as the ability to recognise and appreciate cultural differences, and the mindset of language learners are very important for effective language learning in the target culture environment. The research was conducted according to the relational survey model. Data were collected from international students learning Turkish at Turkish Language Teaching Centres of three state universities in Turkey through a Personal Information Form including socio-demographic information, Intercultural Sensitivity Scale and Theory of Mindset Scale. The data obtained were analysed using SPSS package software. The findings of the study emphasise the critical role of mindset in shaping intercultural sensitivity among international students learning Turkish. The fixed mindset is associated with lower levels of intercultural sensitivity, especially in terms of participation in and enjoyment of intercultural interactions. In contrast, growth mindset is linked to higher levels of intercultural sensitivity as well as greater involvement in and enjoyment of intercultural interactions. These relationships suggest that the key to increasing students' intercultural sensitivity, thus improving their language learning outcomes and their overall adjustment to the cultural environment in Turkey, may be to promote growth mindset in and among international students.

Kaynakça

  • Açıkgöz, N. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kültürlerarası duyarlılığın gelişiminde dramanın rolü (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Altshuler, L., Sussman, N. M., & Kachur, E. (2003). Assessing changes in intercultural sensitivity among physician trainees using the intercultural development inventory. International journal of intercultural relations,27(4), 387-401.
  • Aydın, G. ve Gültekin, E. (2023). İkinci/Yabancı Dil OLarak Türkçe Öğretiminde Kültürlerarası Etkileşim Becerisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 27(3), 711-732.
  • Banos, R. V. (2006). Intercultural sensitivity of teenagers: A study of educational necessities in Catalonia. Intercultural communication studies, 15(2), 16-22.
  • Bennett, M. (1993). Towards ethnorelativism: A developmental model of intercultural sensitivity. In M. Paige (Ed.), Education for the intercultural experience. Yarmouth, ME: Intercultural Press.
  • Bennett, J.M. ve Bennett, M.J. (2004). Developing intercultural sensitivity: an integrative approach to global and domestic diversity. In: J. Landis, J.M. Bennett ve M.J. Bennett, eds. Handbook of intercultural training. Thousand Oaks, California: SAGE Publications, Inc., 147–165. doi:10.4135/9781452231129.n6
  • Bhawuk, D. P. S. ve Brislin, R. (1992). The measurement of intercultural sensitivity using the concepts of individualism and collectivism. International Journal of Intercultural Relations, 16(4), 413-436.
  • Bulduk, S., Tosun, H. ve Ardıç, E. (2011). Measurement properties of Turkish intercultural sensitivity scale among nursing students. Turkiye Klinikleri J Med Ethics, 19(1), 25-31.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş. ve Çakmak, E. K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters.
  • Chao, M. M., Kung, F. Y. ve Yao, D. J. (2015). Understanding the divergent effects of multicultural exposure. International Journal of Intercultural Relations, 47, 78-88.
  • Chen, G. M. ve Starosta, W. (2000). The development and validation of the intercultural sensitivity scale. Human Communication, 3(1), 1-22.
  • Chen, G. M. ve Starosta, W. J. (1997). A review of the concept of intercultural sensitivity. Human Communication, 1, 1-16.
  • Cırık, İ. (2008). Çok Kültürlü Eğitim ve Yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 27-40. 1058 Türkçe Öğrenen Uluslararası Öğrencilerde Kültürlerarası...
  • Council of Europe (2001). Common European Framework of Reference for langue learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Deardoff, D. K. (2009). Implementing intercultural competence assessment. In Deardoff D. K. (Ed.), The SAGE handbook of intercultural competence (s. 477-491). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • de Hei, M., Tabacaru, C., Sjoer, E., Rippe, R., & Walenkamp, J. (2020). Developing intercultural competence through collaborative learning in international higher education. Journal of Studies in International Education,24(2), 190-211.
  • Demir, A. ve Açık, F. (2011). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kültürlerarası Yaklaşım ve Seçilecek Metinlerde Bulunması Gereken Özellikler. Türklük Bilimi Araştırmaları, 30, 51-72.
  • Dweck, C. S. (2010). Mind-sets. Principal leadership, 10(5), 26-29.
  • Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. Random house.
  • Esmaeili, S. Z., Kuhi, D., & Behroozizad, S. (2022). Developing intercultural sensitivity through interculturally-laden tasks: Male vs. female Iranian EFL learners. Teaching English Language, 16(1), 1-34.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (7th Ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Hammer, M. R., Bennett, M. J. ve Wiseman, R. (2003). Measuring intercultural sensitivity: The intercultural development inventory. International Journal of Intercultural Relations, 27(4), 421-443.
  • İşcan, A. ve Yassıtaş, T. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitaplarında kültür aktarımı: Yedi iklim Türkçe öğretim seti örneği (B1-B2 düzeyi). Aydın Tömer Dil Dergisi, 3(1), 47-66.
  • Kalenderoğlu, İ. (2015). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanılan Temel Düzey (A1, A2) Ders Kitaplarında Kültür Aktarımı. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 4(12).
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, S. P. ve Sevinç, S. (2017). The relationship between cultural sensitivity and assertiveness in nursing students from Turkey. Journal of Transcultural Nursing, 29(4), 379-386. https://doi.org/1043659617716518.
  • Kınay, D. E. ve Durmuş, M. (2023). Yabancı/İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kitaplarında Kültürlerarası Duyarlılık Görünümü: Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler için Türkçe ve Yedi İklim Türkçe Örneği. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 8(2), 847-873.
  • Koparan, B. ve Canbulat, M., (2020). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Türk Kültür Ögelerinin Aktarımına Yönelik Bir Durum Çalışması. Araştırma ve Deneyim Dergisi , 5(2), 40-57.
  • Kurt, E. (2022). Çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kültürlerarası farkındalık ve kültürlerarası iletişim yetisi. Aydın Tömer Dil Dergisi, 7(1), 1-22.
  • Küçük, S. (2011). Kültürlerarası Öğrenme Üzerine Bir Kavram-Model Denemesi ve Türkçe Ders Kitapları. Türklük Bilimi Araştırmaları, 29, 227-260.
  • Mercer, S. (2011). Towards an understanding of language learner self-concept (Vol. 12). Springer Science & Business Media.
  • Ökten, C. E. ve Kavanoz, S. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimini Hedefleyen Ders Kitaplarında Kültür Aktarımı. Electronic Turkish Studies, 9(3), 845-862.
  • Ömür, F. (2021). İstanbul yabancılar için Türkçe (C1) ders kitabı ile Almanca em neu (C1) Abschlusskurs ders kitabının kültürlerarası yaklaşım açısından karşılaştırılması. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (25), 696-725. Pearson, K. (1984). Notes on Regression and Inheritance in the Case of two Parents. Proceedings of the Royal Society of London, 58, 240–242.
  • Ruddock, H. C. ve Turner, D. S. (2007). Developing cultural sensitivity: Nursing students’ experiences of a study abroad programme. Journal of advanced nursing, 59(4), 361-369.
  • Saygılı, D. ve Kana, F. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğreten öğretmenlerin kültürlerarası duyarlılığı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1041-1063.
  • Sen Gupta, A. (2002). Changing the focus. A discussion of the dynamics of the intercultural experience. In G. .Alfred, M. Byram ve M. Fleming (Eds.), Intercultural experience and education (pp.155-178). Clevedon: Multilingual Matters.
  • Tadmor, C. T., Hong, Y. Y., Chao, M. M., Wiruchnipawan, F. ve Wang, W. (2012). Multicultural experiences reduce intergroup bias through epistemic unfreezing. Journal of personality and social psychology, 103(5), 750-772.
  • Tunçay, R. G. (2022). Yabancı dil olarak Türkçe öğrencilerinin kültürlerarası farkındalık seviyelerinin karşılaştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Uzun, Ö. ve Sevinç, S. (2015). The relationship between cultural sensitivity and perceived stress among nurses working with foreign patients. Journal of Clinical Nursing, 24, 3400-3408. https://doi.org/10.1111/jocn.12982 Üstün, E. (2011). Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilik düzeylerini etkileyen etmenler (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Van Dyne, L., Ang, S. ve Koh, C. (2008). Development and validation of the CQS: The cultural intelligence scale. Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications, 16-38.
  • Yeager, D. S. ve Dweck, C. S. (2012). Mindsets that promote resilience: When students believe that personal characteristics can be developed. Educational psychologist, 47(4), 302-314.
  • Yılmaz, E. (2022). Development of mindset theory scale (growth and fixed mindset): A validity and reliability study (Turkish version). Research on Education and Psychology, 6(Special Issue), 1-26.
  • Yılmaz, F. ve Çetinkaya, E. (2018). Yabancılara Türkçe öğretimi ders kitaplarında kültürel unsurlar: Yedi İklim Türkçe örneği. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(2), 121-137.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2024). Türkiye’de 190 ülkeden 350 bin uluslararası öğrenci eğitim alıyor. https://www.yok. gov.tr/Sayfalar/Haberler/
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yasemin Acar 0000-0003-0260-6447

Ali Meydan 0000-0002-1278-096X

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 23 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 17 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 43 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Acar, Y., & Meydan, A. (2024). Türkçe Öğrenen Uluslararası Öğrencilerde Kültürlerarası Duyarlılık ve Zihniyet Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 43(2), 1025-1060. https://doi.org/10.7822/omuefd.1537381