BibTex RIS Kaynak Göster

DERSHANEYE DEVAM EDEN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA NEDENLERİNİN VE SERBEST ZAMAN ETKİNLİKLERİNE KATILIMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2012, Cilt: 3 Sayı: 1, 33 - 41, 02.01.2012

Öz

Üniversitelerin görevi genci yetişkin rollere hazırlamak, toplumsal değerleri kazandırmak ve meslek sahibi
olması için gerekli bilgi donanımını bireye yüklemektir. Dershaneler ise sadece derece, puan, sertifika vererek
öğrencileri bilinçli bir standartta ve gerekli öğrenim derecelerini hedefleyen belirli seviyeye yükseltmeyi
amaçlayan resmi kurumlardır. Başarılı bir ders çalışma süreci amaçlanan ile yaşanacak deneyimler arasındaki
uyumdan doğar. Özgür katılımı ifade eden ve yaratıcı sonuçları olan serbest zaman, insanları doğru
deneyimlerle besleyerek ahlaken sağlam karakterli ve erdemli kişiler olarak yetiştirir. Eğitim sürecinde
yaşanan deneyimler kişinin duygularını kontrol etmesini ve topluma uyum sağlamasını esas edinir. Serbest
zamanın eğitimsel amaçları içinde grup bütünlüğü ve dayanışması, gruplar arası ve grup içi uyum, sosyal ilişki
ve cinsiyetlerin kabullenilmesi, zarafetin ve güzelliğin ifadesi, toplum içinde dengeyi koruyabilme, saldırganlığı
önleme, kötü huyları ortadan kaldırma, milli ve milletlerarası itibarı koruma gibi nitelikler sıralanabilir. Bu
çalışmanın amacı Tokat ilindeki dershanelere devam eden 175 erkek ve 163 bayan, toplam 388 üniversite
öğrencisinin serbest zamanlarını nasıl değerlendirdiklerini ve üniversite okuma nedenlerinin bunlara etkisini
tespit etmeye yöneliktir. Çalışma sonuçlarına göre öğrencilerin üniversitede öğrenim görme nedeni olarak
gelecekteki kariyer beklentileri % 55,9 ile ilk sırada yer almaktadır. Ayrıca öğrencilerin büyük ölçüde, serbest
zaman aktivitesinden kendilerine kısa süreli enerji sağlamak için yararlandıkları anlaşılmaktadır (% 54,7).
Anahtar Kelimeler: Serbest zaman, Kamu Personel Seçme Sınavı(KPSS), Dershane, Üniversite

Kaynakça

  • Bayless K G, Mull R F, Ross C M. Recreational Sports Programming, The Athletic Institute, USA, 1983, p.22.
  • Kelly J R. Leisure, Prentice-Hall,Englewood Cliffs,New Jersey, 07632, 1990.
  • Lumpkin A. Physical Education And Sport. A Contemporary Introduction. Second Edition, Times Mirror /Mosby College Publihing, USA, 199, p.5.
  • Davis B, Ros B, Roscoe J, Roscoe D. Physical Education And Study Of Sport. Fourth Edition. Mosby, Harcourt Publishers Limited, Spain, 2000, p.440,441.
  • Torkildsen G. Leisure And Recreation Management. Third Edition, 1992,s.26,28.
  • Abadan N. Üniversite Öğrencilerinin Serbest Zaman Faaliyetleri. Ankara Yüksek Öğrenim Gençliği Üzerine Bir Araştırma. Ajans Türk Matbaası, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, Ankara, 1961, No:135-117 s.1.
  • Kraus G R, Curtis J E. Creative Management in Recreation And Parks, 1982, p.4,158.
  • Mull R F, Bayless K G, Ross C M, Jamie LM. Recreational Sport Management . Third Edition, USA: Human Kinetics, 1997.
  • Daly J. Recreation and Sport Planning And Design.A Guidelines Manual.Australian Sport Commission, 1995, p.4.
  • Kraus R. Recreation Today, Program Planning and Leadership.Second Edition, 1977, p.8.
  • Ağaoğlu Y S. Türkiye’deki Üniversitelerin Rekreasyon Programlarının Geliştirilmesi. Doktora Tezi., Ondokuzmayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun, 2002, s.18,19,66.
  • Zengin E, Sertbaş K, Kolayiş H. Kocaeli Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Boş Zaman Profilleri ve Raket Sporlarına Gösterdikleri İlgi Düzeylerinin Araştırılması Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, 1 (1),2006.
  • Larson R W. Toward A Psychology Of Positive Youth Development. American Psychologist, 2000, 55 (1); 170-183.
  • Büküsoglu N, Bayturan A F. Serbest Zaman Etkinliklerinin Gençlerin Psiko-Sosyal Durumlarına İlişkin Algısı Üzerindeki Rolü, Ege Tıp Dergisi, 2005, 44 (3); 173 – 177.
  • Tennur Y L, Ardahan F. Akdeniz Üniversitesi Öğrencilerinin Serbest Zaman Etkinliklerine Katılım Nedenleri ve Değerlendirme Biçimleri, Hacettepe Üniversitesi, Spor Bilimleri Dergisi, 2009, 20 (4); 132–144.
  • Kiper T. Namık Kemal Üniversitesi Ziraat Fakültesi (Tekirdağ) Öğrencilerinin Rekreasyonel Eğilim ve Taleplerinin Belirlenmesi. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 2009, 6 (2); 191-201.
  • Önder S. Selçuk Üniversitesi Öğrencilerinin Rekreasyonel Eğilim ve Taleplerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi. Ziraat Fakültesi Dergisi, 2003, 17 (32); 31-38.
  • Süzer M. Üniversite Öğrencilerinin Sosyal ve Ekonomik Özelliklerine Göre Boş Zaman Faaliyetlerini Değerlendirme Biçimleri (Pamukkale Üniversitesi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1997.
  • Terzioğlu A, Yazıcı M. Üniversite Öğrencilerinin Boş Zamanlarını Değerlendirme Anlayış ve Alışkanlıkları (Atatürk Üniversitesi Örneği) E.,Atatürk Üniversitesi Erzincan Eğitim Fakültesi, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 2003, 5 (2); 1-31.
  • Demirel M, Harmandar D. Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyonel Etkinliklere Katılımlarında Engel Oluşturabilecek Faktörlerin Belirlenmesi. Uluslararası İnsan Kaynakları Dergisi, 2009, 6 (1); 838-846.

DERSHANEYE DEVAM EDEN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA NEDENLERİNİN VE SERBEST ZAMAN ETKİNLİKLERİNE KATILIMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2012, Cilt: 3 Sayı: 1, 33 - 41, 02.01.2012

Öz

Üniversitelerin görevi genci yetişkin rollere hazırlamak, toplumsal değerleri kazandırmak ve meslek sahibi olması için gerekli bilgi donanımını bireye yüklemektir. Dershaneler ise sadece derece, puan, sertifika vererek öğrencileri bilinçli bir standartta ve gerekli öğrenim derecelerini hedefleyen belirli seviyeye yükseltmeyi amaçlayan resmi kurumlardır. Başarılı bir ders çalışma süreci amaçlanan ile yaşanacak deneyimler arasındaki uyumdan doğar. Özgür katılımı ifade eden ve yaratıcı sonuçları olan serbest zaman, insanları doğru deneyimlerle besleyerek ahlaken sağlam karakterli ve erdemli kişiler olarak yetiştirir. Eğitim sürecinde yaşanan deneyimler kişinin duygularını kontrol etmesini ve topluma uyum sağlamasını esas edinir. Serbest zamanın eğitimsel amaçları içinde grup bütünlüğü ve dayanışması, gruplar arası ve grup içi uyum, sosyal ilişki ve cinsiyetlerin kabullenilmesi, zarafetin ve güzelliğin ifadesi, toplum içinde dengeyi koruyabilme, saldırganlığı önleme, kötü huyları ortadan kaldırma, milli ve milletlerarası itibarı koruma gibi nitelikler sıralanabilir. Bu çalışmanın amacı Tokat ilindeki dershanelere devam eden 175 erkek ve 163 bayan, toplam 388 üniversite öğrencisinin serbest zamanlarını nasıl değerlendirdiklerini ve üniversite okuma nedenlerinin bunlara etkisini tespit etmeye yöneliktir. Çalışma sonuçlarına göre öğrencilerin üniversitede öğrenim görme nedeni olarak gelecekteki kariyer beklentileri % 55,9 ile ilk sırada yer almaktadır. Ayrıca öğrencilerin büyük ölçüde, serbest zaman aktivitesinden kendilerine kısa süreli enerji sağlamak için yararlandıkları anlaşılmaktadır (% 54,7)

Kaynakça

  • Bayless K G, Mull R F, Ross C M. Recreational Sports Programming, The Athletic Institute, USA, 1983, p.22.
  • Kelly J R. Leisure, Prentice-Hall,Englewood Cliffs,New Jersey, 07632, 1990.
  • Lumpkin A. Physical Education And Sport. A Contemporary Introduction. Second Edition, Times Mirror /Mosby College Publihing, USA, 199, p.5.
  • Davis B, Ros B, Roscoe J, Roscoe D. Physical Education And Study Of Sport. Fourth Edition. Mosby, Harcourt Publishers Limited, Spain, 2000, p.440,441.
  • Torkildsen G. Leisure And Recreation Management. Third Edition, 1992,s.26,28.
  • Abadan N. Üniversite Öğrencilerinin Serbest Zaman Faaliyetleri. Ankara Yüksek Öğrenim Gençliği Üzerine Bir Araştırma. Ajans Türk Matbaası, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, Ankara, 1961, No:135-117 s.1.
  • Kraus G R, Curtis J E. Creative Management in Recreation And Parks, 1982, p.4,158.
  • Mull R F, Bayless K G, Ross C M, Jamie LM. Recreational Sport Management . Third Edition, USA: Human Kinetics, 1997.
  • Daly J. Recreation and Sport Planning And Design.A Guidelines Manual.Australian Sport Commission, 1995, p.4.
  • Kraus R. Recreation Today, Program Planning and Leadership.Second Edition, 1977, p.8.
  • Ağaoğlu Y S. Türkiye’deki Üniversitelerin Rekreasyon Programlarının Geliştirilmesi. Doktora Tezi., Ondokuzmayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun, 2002, s.18,19,66.
  • Zengin E, Sertbaş K, Kolayiş H. Kocaeli Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Boş Zaman Profilleri ve Raket Sporlarına Gösterdikleri İlgi Düzeylerinin Araştırılması Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, 1 (1),2006.
  • Larson R W. Toward A Psychology Of Positive Youth Development. American Psychologist, 2000, 55 (1); 170-183.
  • Büküsoglu N, Bayturan A F. Serbest Zaman Etkinliklerinin Gençlerin Psiko-Sosyal Durumlarına İlişkin Algısı Üzerindeki Rolü, Ege Tıp Dergisi, 2005, 44 (3); 173 – 177.
  • Tennur Y L, Ardahan F. Akdeniz Üniversitesi Öğrencilerinin Serbest Zaman Etkinliklerine Katılım Nedenleri ve Değerlendirme Biçimleri, Hacettepe Üniversitesi, Spor Bilimleri Dergisi, 2009, 20 (4); 132–144.
  • Kiper T. Namık Kemal Üniversitesi Ziraat Fakültesi (Tekirdağ) Öğrencilerinin Rekreasyonel Eğilim ve Taleplerinin Belirlenmesi. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 2009, 6 (2); 191-201.
  • Önder S. Selçuk Üniversitesi Öğrencilerinin Rekreasyonel Eğilim ve Taleplerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi. Ziraat Fakültesi Dergisi, 2003, 17 (32); 31-38.
  • Süzer M. Üniversite Öğrencilerinin Sosyal ve Ekonomik Özelliklerine Göre Boş Zaman Faaliyetlerini Değerlendirme Biçimleri (Pamukkale Üniversitesi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1997.
  • Terzioğlu A, Yazıcı M. Üniversite Öğrencilerinin Boş Zamanlarını Değerlendirme Anlayış ve Alışkanlıkları (Atatürk Üniversitesi Örneği) E.,Atatürk Üniversitesi Erzincan Eğitim Fakültesi, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 2003, 5 (2); 1-31.
  • Demirel M, Harmandar D. Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyonel Etkinliklere Katılımlarında Engel Oluşturabilecek Faktörlerin Belirlenmesi. Uluslararası İnsan Kaynakları Dergisi, 2009, 6 (1); 838-846.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Psiko Sosyal Alanlar
Yazarlar

Yavuz Ağaoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 2 Ocak 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ağaoğlu, Y. (2012). DERSHANEYE DEVAM EDEN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA NEDENLERİNİN VE SERBEST ZAMAN ETKİNLİKLERİNE KATILIMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3(1), 33-41. https://doi.org/10.17155/spd.08943