In this study, the opinions of the teachers about
the problems that the pre-school children reflect on the games were
investigated. Research has been based on phenomenological (qualitative) design
from the qualitative research methods. The
study group was selected according to convenience sampling based on the
purposive sampling in non-probabilty sampling methods. The study group consists
of 19 teachers who work in pre-school institutions affiliated to the Ministry
of National Education in Mus city. The data were collected via semi-structured
interview forms. In this framework semi-structured interviews were carried out
with teachers and the data obtained were subjected to content analysis.
According to the results obtained in the research, teachers thought that
children reflect various problems in their games. Teachers thought that the
education of the parents is effective in the problems that the students reflect
on their games. Theachers also thought that children who were cared by their
families have improved themselves in terms of self-confidence when playing
games. Teachers thought that the behavior of children in their games is indirect or directly influenced from the
income situation of the parents. They stated that it would be more effective to
give them duties and responsibilities in order to socialize and activate
children more in games and also to support this situation with material
spiritual reinforcements. In this context, it can be suggested that teachers
follow different sources and studies in which they develop themselves in terms
of classroom management. In rural areas it may be suggested to undertake joint
project studies on family education with the participation of experts from the
Ministry of National Education, psychological counseling and guidance and
pre-school education, under the leadership of universities. It can be suggested
to arrange to work on school day as a family-child-teacher play day on a day or
a day of the week and more attention can be given to group games as well.
Pre-School Play Problem Behaviours Reflecting Teachers Opinions
Bu çalışmada okul
öncesi çocukların oyunlara yansıttıkları sorunlara ilişkin öğretmenlerin
görüşleri alınmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik
(olgubilim) desende temellendirilmiştir. Çalışma grubu olasılıklı olmayan
örnekleme yöntemlerinden amaca yönelik örnekleme içerisinde yer alan kolay
ulaşılabilir durum örneklemesine göre seçilmiştir. Grup, Muş ilinde Milli
Eğitim Bakanlığı’na bağlı okul öncesi kurumlarda görev yapan 19 öğretmenden
oluşmaktadır. Çalışmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme formları ile
toplanmıştır. Bu çerçevede öğretmenlerle yarı yapılandırılmış görüşmeler
gerçekleştirilmiş ve elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur.
Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmenler çocukların oyunlarına çeşitli
sorunlar yansıttığını ifade etmişlerdir. Velilerin eğitim durumunun
öğrencilerin oyunlarına yansıttığı sorunlarda etkili olduğu; çocukları ile
ilgilenen ailelerin çocuklarının oyunlar oynarken kurallara uyduğu ve özgüven
açısından kendini geliştirmiş olduğu ifade edilmiştir. Ayrıca ailelerin gelir
durumunun dolaylı ya da doğrudan da olsa çocukların oyunlarındaki
davranışlarına etkisinin olduğunu; çocukları oyunlarda daha çok sosyalleştirmek
ve aktifleştirmek için onlara görev ve sorumluluk vermenin ve ayrıca maddi
manevi pekiştireçlerle bu durumu desteklemenin daha etkili olduğunu ifade
etmişlerdir. Bu çerçevede öğretmenlerin sınıf yönetimi açısından kendilerini
geliştirecekleri farklı kaynak ve çalışmaları takip etmeleri; kırsal kesimlerde
üniversiteler öncülüğünde psikolojik danışma ve rehberlik, okul öncesi eğitimi
ve Milli Eğitim Bakanlığı’ndan uzmanların katılımıyla aile eğitimi üzerine
ortak proje çalışmalarının yapılması önerilebilir. Benzer şekilde okullarda
haftanın ya da ayın bir günü aile-çocuk-öğretmen oyun günü şeklinde
çalışmaların düzenlenmesi; grup oyunlarının daha çok ön plana çıkarılması
tavsiye edilebilir.
Okul Öncesi Oyun Problem Davranışlar Yansıtma Öğretmen Görüşleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 25 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 15 |