Women’s entrepreneurship is a subject that needs to
be emphasized and developed because it allows for the development of potential
and the creation of more jobs. In this context, the aim of the study is to
identify the entrepreneurship profile of women entrepreneur candidates in Muş and
the areas in which they operate, taking into account the demographic
characteristics of them, and determine the gender-role stereotypes in which
professions they operate. The target population of the study is women who
reside in Mus and make money at home to contribute to household income (such as
looking after children, doing hand work, selling cheese, milk, fruits and
vegetables). The sample of the research consists of 1000 women who reside in
the Mus city center and districts selected by stratified sampling method. As a
result of the research, it has been revealed that women want to have a place of
business if they are allowed or an investment environment is created. The study
also concluded that entrepreneurship trends, general trends towards entrepreneurship,
perceived social norm levels of entrepreneurship and entrepreneurial attitudes
of women who have an entrepreneurship training were higher than other status
groups: it has been observed that there are gender stereotypes in occupations
such as construction works, welding, car repair, carpentry and electrical
works.
Entrepreneurship Women's Entrepreneurship Sex-Role Stereotypes Mus Province
Kadın girişimciliği, kalkınma potansiyelinin artmasına
ve daha fazla istihdam yaratılmasına olanak sağladığı için üzerinde durulması
ve geliştirilmesi gereken bir konudur. Bu bağlamda çalışmanın amacı, Muş’taki
kadın girişimci adaylarının demografik özellikleri de dikkate alınarak
girişimcilik profilinin ve faaliyet gösterdikleri alanların ortaya çıkarılması;
hangi mesleklerde cinsiyet-rol stereotiplerin olduğunun belirlenmesidir.
Çalışmanın evrenini, Muş’ta yerleşik olarak ikamet eden ve hane gelirine katkı
sağlamak amacıyla evde para kazandıran işler (çocuk bakmak, el işi yapmak,
peynir-süt, meyve-sebze satmak gibi) yapan kadınlar oluşturmuştur. Araştırmanın
örneklemini ise tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen Muş merkez ve
ilçelerinde ikamet eden 1000 kadın oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda, kadınların
imkân verildiği/yatırım ortamı oluşturulduğu takdirde iş yeri sahibi olmak
istedikleri ortaya çıkmıştır. Çalışmada girişimcilikle ilgili bir eğitim almış
olan kadınların girişimcilik eğilimlerinin,
girişimciliğe yönelik genel eğilimlerinin, girişimciliğe yönelik algılanan
sosyal norm düzeylerinin ve girişimciliğe yönelik tutumlarının diğer
girişimcilik eğitimi almamış olanlara göre daha yüksek olduğu sonucuna
varılmış; inşaat işleri, kaynakçılık, araba tamiri,
marangozluk, elektrik işleri gibi mesleklerde cinsiyet-rol stereotiplerinin
olduğu görülmüştür.
Girişimcilik kadın girişimciliği cinsiyet-rol stereotipleri Muş
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 20 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16 |