Öğrencilerin psikolojik danışma öz yeterlik ve
duygusal zeka düzeylerini, aralarındaki ilişkiyi ve birbirlerini etkileme
durumlarını tespit etmeye yönelik hazırlanan bu çalışmada tarama modeli
kullaılmıştır. Bu çalışma, öğrenci görüşleri ele alınarak duygusal zekâ ve
psikolojik öz-yeterlikleri arasındaki ilişki inceleyen betimsel bir çalışmadır.
Çalışmanın örneklem grubunu Kayseri’de bulunan bir özel ve bir devlet
üniversitesinin ilgili bölümlerinin 3 ve 4. sınıflarında okuyan toplam 394
öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada very toplama aracı olarak Schutte ve
arkadaşları (1998) tarafından hazırlanıp Austin ve arkadaşları (2004)
tarafından modifiye edilen Duygusal Zekâ Ölçeği ile Lent ve arkadaşları (2003)
tarafından geliştirilen Psikolojik
Danışma Öz-Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sorularına paralel olarak
istatistiksel sonuçlar (yüzde, frekans, ortalama vb.), değişkenler arasındaki
ilişkileri ortaya çıkarmak için korelasyon, bağımsız değişkenler arasındaki
farkları tespit etmek amacıyla da t-testi ve f-testi kullanılmıştır.
Öğrencilerin duygusal zekâ ile psikolojik danışma öz yeterlik ve alt
boyutlarına ilişkin puanlarını betimlemek amacıyla yüzde, frekans ve ortalama gibi
merkezi ölçüler kullanılmıştır. Öğrencilerin duygusal zekâ ve psikolojik
danışma öz yeterlik düzeylerinin araştırmanın bağımsız değişikliklerine göre
farklılıklarını belirlemek amacıyla t- testi ve çoklu karşılaştırmalarda ise
varyans analizi (f-testi), farkın kaynağını belirlemek için LSD testi
kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda öğrenciler, duygusal zekâ ve psikolojik
danışma öz yeterlik düzeylerinin iyi olduğunu belirtmişlerdir. Beklentilere
paralel olarak, kadın öğrencilerin duygusal zeka düzeyi erkeklerden daha yüksek
bulunmuştur. Toplam duygusal zeka ve alt boyutlarında PDR öğrencilerinin
ortalamalarının Psikoloji bölümü öğrencilerinin ortalamalarından daha yüksek
bulunmuştur. Öğrencilerin bölümlerini isteyerek seçip seçmemeleri, öğrenim
gördükleri bölümden memnun olup olmamaları, hem duygusal zeka hem de psikolojik
danışma öz-yeterlik düzeyi açısından belirleyici değişkenler olarak
görülmektedir. Öğrencilerin duygusal zeka ve psikolojik danışma öz yeterlik
düzeyleri arasında pozitif bir ilişki ortaya çıkmıştır.
The purpose of
this study was intended to investigate levels of self-efficacy, emotional
intelligence, inter relationships between them and how they affect each
other. This study, conducted according
to survey approach, was a descriptive study in which the relationship between
emotional intelligence and psychological self-efficacy was investigated in
terms of students’ views. The participants consisted of 394 college students
enrolled in relevant departments at a private and a public university in
Kayseri providence. They were in their senior and junior years at the time of
data collection process. The Schutte Self-Report Emotional Intelligence Scale
(SSEIT) initially developed by Schutte et al. (1998) and improved by Austin et
al. (2004) and the Psychological Counselling Self-Efficacy Scale developed by
Lent et al. (2003) were used to collect research data. In order to elaborate
research questions, statistical results such as frequencies, percentages and
means were analyzed to reveal relationships between variables (correlation).
Also, t-test and f-test were used to determine differences between independent
variables. Measures of central tendency including percentage, frequency, and
mean scores were utilized to detail the students’ responses on both scales and
sub-dimensions. The t-test and was used to explore differences between
self-efficacy levels of their emotional intelligence and psychological
counselling. In addition, variance analysis (f-test) aimed to analyze multiple
comparisons and LSD test to determine the source of differences. The findings
revealed that the students expressed their self-efficacy levels of emotional
intelligence and psychological counselling were exemplary. Aligned with the
expectations, female students showed higher levels of emotional intelligence.
The students of the Guidance and Counselling majors scored higher than
psychology students in terms of emotional intelligence and its subscales. The
factors, whether to choose their major purposefully and satisfaction levels
with their majors were obtained as significant variables for both emotional
intelligence and psychological counselling self-efficacy. There exists a
positive relationship between emotional intelligence and self-efficacy levels
of the students’ psychological counselling.
Emotional intelligence psychological counseling self-efficacy
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 10 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16 |