Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analyzing The Metaphorical Perceptions of Secondary Education Students Related To The Variables of School Principal And Teacher

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 16, 1566 - 1585, 30.12.2018
https://doi.org/10.26466/opus.464597

Öz

In order for
the educational activities to be efficient and productive, it is essential to
determine the perceptions of students towards the elements of the school
system, and to manage these activities in accordance with their perceptions.
So, The purpose of this research was to reveal the perceptions of middle school
students related to the concepts of “teacher” and “school director” through
metaphors. When the results were evaluated as a whole, it was noticed that
students’ perceiving their teachers and school directors changed in parallel
with their development properties. Additionally, students did not consider
school managers and teachers as a whole.

Kaynakça

  • Argon, T. & Dilekci, Ü. (2014). Öğretmenlerin okul müdürlerinin yonetim tarzları ve kurumsal itibara yönelik algıları arasındaki ilişki. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 161-181.
  • Akbaba-Altun, S. & Apaydın, C. (2013). Kız ve erkek öğretmen adaylarının “egitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Egitim Yonetimi Dergisi, 19(3), 329-354.
  • Aktepe, V. (2014). Okul yöneticilerinin seçme ve yetiştirme uygulamalarına yönelik öğretmen ve yönetici görüşleri. Turkish Studies, 9(2), 89-105.
  • Bahar-Güner, Ö., Tunca, N., Alkin-Şahin, S., & Oğuz, A. (2015). Öğretmen adaylarının öğretmen eğitimcisine ilişkin metaforik algıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(4), 419- 444.
  • Balyer, A. (2012). Cağdaş okul müdürlerinin değişen rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 75-93.
  • Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29, 431-444.
  • Browne-Ferrigno, T. (2003). Becoming a principal: Role conception, initial socialization, role identity transformation, purposeful engagement. Educational Administration Quarterly, 39 (4), 468-503.
  • Bush, T. (2007). Educational leadership and management theory, policy and practice. South African Journal of Education, 27(3), 391-406.
  • Cemaloğlu, N. (2005). Türkiye’de okul yöneticisi yetiştirme ve istihdamı: Varolan durum, gelecekteki olası gelişmeler ve sorunlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 249-274.
  • Heywood, J., Elena, S. & Mick, S. (2002). Linguistic metaphor identification in two extracts from novels. Language and Literature, 11(35), 34-54.
  • Korkmaz, M. (2005). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi: Sorunlar-çözümler ve öneriler. Gazi Egitim Fakultesi Dergisi, 25(3), 237-252.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (Cev. G. Y. Demir). İstanbul: Paradigma.
  • Lum, B.J. (1997). Student Mentality: Intentionalist perspectives about the principal. Journal of Educational Administration, 35(3), 210-218.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (Ceviren, G. Bulut). Istanbul-BZD Yayıncılık.
  • Peterson Kent, D. & Deal Terrance, E. (1998). How leaders influence the culture of the school. Educational Leadership, 56(1), 28-30.
  • Recepoglu, E. & Ozdemir, S. (2013). Okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ile okulun örgütsel sağlığı arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19(4), 629-664.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 55, 459-496.
  • Schwartz, M.S. & Fischer, K.W. (2006). Useful metaphors for tackling problems in teaching and learning. On Campus, 11(1), 2-9.
  • Siyez, D.M. (2009). Liselerde görev yapan öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına yönelik algıları ve tepkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim fakültesi Dergisi, 25, 67-80.
  • Sten, G. (2002). Towards a procedure for metaphor identification. Language and Literature, 11(17), 16-33.
  • Tuzel, E. & Sahin, D. (2014). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin okul yöneticilerine ilişkin metaforları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(7), 355-396.
  • Uslu, N., Kocakülah, A., & Gür, H. (2016). Ortaokul öğrencilerinin bilim, bilim insanı ve öğretmen kavramlarına ilişkin metafor algılarının incelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 354-364.
  • Vadeboncoeur, J.A. & Torres, M.N. (2003). Constructing and reconstructing teaching roles: A focus on generative metaphors and dichotomies. discourse. Studies in the Cultural Politics of Education, 24 (1), 87-103.
  • Yalçın, M. & Erginer, A. (2012). İlköğretim okullarında okul müdürüne ilişkin metaforik algılar. Journal of Teacher Education and Educators, 1(2), 229-256.
  • Yalçın, M. & Erginer, A. (2014). İlköğretim okulu öğrencilerinin okul müdürü algılarına ilişkin yaptıkları çizimler. Eğitim ve Bilim, 39(171), 270-285.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 9.Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, N. & Ugur, M. (2011). Öğrencilerin algısından okul müdürü imgelerinin karikaturize ifadeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 2(19), 409-426.
  • Yıldızlı, H., Acar Erdol, T., Baştuğ, M. & Bayram, K. (2018). Türkiye’de öğretmen kavramı üzerine yapılan metafor araştırmalarına yönelik bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 43(193), 1-43.

Ortaokul Öğrencilerinin Okul Müdürü ve Öğretmen Kavramlarına Yönelik Metaforik Algılarının Incelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 16, 1566 - 1585, 30.12.2018
https://doi.org/10.26466/opus.464597

Öz

Eğitim-öğretim
faaliyetlerini daha etkili ve verimli hale getirmek için, öğrencilerin okul
sisteminin ögeleri hakkındaki görüşlerini belirlemek ve bu faaliyetleri bu
görüşler doğrultusunda yönetmek gerekmektedir. Bu araştırmanın temel amacı
ortaokul öğrencilerinin öğretmen ve okul müdürü hakkındaki düşüncelerini
metafor yardımı ile nasıl kavramsallaştırdıkları olarak belirlenmiştir.
Sonuçlar bir bütün olarak değerlendirildiğinde, öğrencilerin; öğretmenleri ve
okul yöneticilerini algılayışlarının, gelişim özelliklerine paralel olarak
değiştiği görülmektedir. Buna ek olarak, öğrenciler okul yöneticilerini ve
öğretmenleri bir bütün olarak kabul etmemektedirler.

Kaynakça

  • Argon, T. & Dilekci, Ü. (2014). Öğretmenlerin okul müdürlerinin yonetim tarzları ve kurumsal itibara yönelik algıları arasındaki ilişki. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 161-181.
  • Akbaba-Altun, S. & Apaydın, C. (2013). Kız ve erkek öğretmen adaylarının “egitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Egitim Yonetimi Dergisi, 19(3), 329-354.
  • Aktepe, V. (2014). Okul yöneticilerinin seçme ve yetiştirme uygulamalarına yönelik öğretmen ve yönetici görüşleri. Turkish Studies, 9(2), 89-105.
  • Bahar-Güner, Ö., Tunca, N., Alkin-Şahin, S., & Oğuz, A. (2015). Öğretmen adaylarının öğretmen eğitimcisine ilişkin metaforik algıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(4), 419- 444.
  • Balyer, A. (2012). Cağdaş okul müdürlerinin değişen rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 75-93.
  • Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29, 431-444.
  • Browne-Ferrigno, T. (2003). Becoming a principal: Role conception, initial socialization, role identity transformation, purposeful engagement. Educational Administration Quarterly, 39 (4), 468-503.
  • Bush, T. (2007). Educational leadership and management theory, policy and practice. South African Journal of Education, 27(3), 391-406.
  • Cemaloğlu, N. (2005). Türkiye’de okul yöneticisi yetiştirme ve istihdamı: Varolan durum, gelecekteki olası gelişmeler ve sorunlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 249-274.
  • Heywood, J., Elena, S. & Mick, S. (2002). Linguistic metaphor identification in two extracts from novels. Language and Literature, 11(35), 34-54.
  • Korkmaz, M. (2005). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi: Sorunlar-çözümler ve öneriler. Gazi Egitim Fakultesi Dergisi, 25(3), 237-252.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (Cev. G. Y. Demir). İstanbul: Paradigma.
  • Lum, B.J. (1997). Student Mentality: Intentionalist perspectives about the principal. Journal of Educational Administration, 35(3), 210-218.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (Ceviren, G. Bulut). Istanbul-BZD Yayıncılık.
  • Peterson Kent, D. & Deal Terrance, E. (1998). How leaders influence the culture of the school. Educational Leadership, 56(1), 28-30.
  • Recepoglu, E. & Ozdemir, S. (2013). Okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ile okulun örgütsel sağlığı arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19(4), 629-664.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 55, 459-496.
  • Schwartz, M.S. & Fischer, K.W. (2006). Useful metaphors for tackling problems in teaching and learning. On Campus, 11(1), 2-9.
  • Siyez, D.M. (2009). Liselerde görev yapan öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına yönelik algıları ve tepkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim fakültesi Dergisi, 25, 67-80.
  • Sten, G. (2002). Towards a procedure for metaphor identification. Language and Literature, 11(17), 16-33.
  • Tuzel, E. & Sahin, D. (2014). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin okul yöneticilerine ilişkin metaforları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(7), 355-396.
  • Uslu, N., Kocakülah, A., & Gür, H. (2016). Ortaokul öğrencilerinin bilim, bilim insanı ve öğretmen kavramlarına ilişkin metafor algılarının incelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 354-364.
  • Vadeboncoeur, J.A. & Torres, M.N. (2003). Constructing and reconstructing teaching roles: A focus on generative metaphors and dichotomies. discourse. Studies in the Cultural Politics of Education, 24 (1), 87-103.
  • Yalçın, M. & Erginer, A. (2012). İlköğretim okullarında okul müdürüne ilişkin metaforik algılar. Journal of Teacher Education and Educators, 1(2), 229-256.
  • Yalçın, M. & Erginer, A. (2014). İlköğretim okulu öğrencilerinin okul müdürü algılarına ilişkin yaptıkları çizimler. Eğitim ve Bilim, 39(171), 270-285.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 9.Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, N. & Ugur, M. (2011). Öğrencilerin algısından okul müdürü imgelerinin karikaturize ifadeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 2(19), 409-426.
  • Yıldızlı, H., Acar Erdol, T., Baştuğ, M. & Bayram, K. (2018). Türkiye’de öğretmen kavramı üzerine yapılan metafor araştırmalarına yönelik bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 43(193), 1-43.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sait Akbaşlı 0000-0001-9406-8011

Lütfi Üredi 0000-0003-1705-1325

Pelin Kösece Bu kişi benim 0000-0003-1795-1323

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Kabul Tarihi 5 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Akbaşlı, S., Üredi, L., & Kösece, P. (2018). Analyzing The Metaphorical Perceptions of Secondary Education Students Related To The Variables of School Principal And Teacher. OPUS International Journal of Society Researches, 9(16), 1566-1585. https://doi.org/10.26466/opus.464597