Bu çalışmanın
amacı, Türkiye’de eğitim-öğretim alanında yapılan bilgisayar oyunları konulu
lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Tarama modelinde desenlenen çalışmada Nitel
araştırma yöntemlerinden doküman inceleme tekniği kullanılmıştr. Çalışmada,
Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinden 06.07.2018 tarihinde yapılan tez taraması
sonucunda, eğitim- öğretim alanında bilgisayar oyunları ile ilgili 40’ı yüksek
lisans ve 8’i doktora olmak üzere toplam 48 teze ulaşılmıştır. Bu tezler;
öğrenim düzeylerine ve yıllara, tezlerin yürütüldüğü üniversitelere, araştırma
desenlerine, araştırma yapılan örneklemine ve sorgulanan unsurlara göre
incelenmiştir. Elde edien verilere dayalı olarak ilk çalışmanın 2004 yılında
yapıldığı en fazla çalışmanın 7
tezle Gazi üniversitesinde
yapıldığı, yıllara gore en fazla tezin 10 tezle 2017 yılında yapıldığı
belirlenmiştir. Incelenen tezlerin büyük bölümünün deneysel modele dayalı
yürütülen oyun tasarım çalışmaları olduğu doktora düzeyinde nicel ve nitel
çalışmanın bulunmadığı karma araştırma türünde ise sadece 1 doktora tezinin
bulunduğu belirlenmiştir. Çalışmaların en çok üniversite düzeyinde yapıldığı ,
oyun tasarımı çalışmalarına (20) ve eğitsel oyunlara (16 ) yönelik
araştırmalara ağırlık verildiği, oyuncu deneyimi ve oyuncu etkleşimi gibi
konulara sınırlı düzeyde yer verildiği tepit edilmiştir. Eğitimcilerin,
ailelerin ve psikolojik danışmanların en fazla ilgilendikleri oyun bağımlılığı,
oyun deneyimi ve bilgisayar oyunları kaynaklı disiplin sorunlarının
azaltılmasına yönelik konularda sınırlı sayıda çalışmanın yapıdığı ve kısıtlı
sonuçlara ulaşıldığı görülmüştür.
Eğitim-öğretim Bilgisayar oyunları Lisansüstü tez Tez inceleme
The aim of
this study is to investigate the graduate theses on computer games made in the
field of education in Turkey. In this study, qualitative research method
document scanning technique is used. In the study conducted on 06.07.2018 by
the National Thesis Center of Higher Education Council, a total of 48 theses,
40 of which are graduate and 8 of which are post graduate are reached. These
theses are examined according to education levels and years, the universities
where the theses are conducted, the research designs, the research sample and
the elements questioned. Based on the data obtained, it is determined that the
first study is conducted in 2004 with 7 theses in Gazi University and the most
theses are written on 2017 with 10 theses. It is determined that most of the
theses examined are game design studies based on experimental model, there is
no qualitative and quantitative study at the doctoral level, and only 1
doctoral thesis is in the type of mixed research. It has been observed that the
studies are mostly done at university level, studies on game design studies
(20) and educational games (16) are focused on, and focus on player experience
and player interaction is limited. Limited number of studies and limited
results have been achieved on issues related to game dependence, gaming
experience and computer games, which are the subjects that educators, families
and psychological counselors are most interested in
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 26 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16 |