Bu araştırmanın amacı 2018 yılında güncellenen Fen Bilimleri Dersi
Öğretim Programı’nın fen bilgisi öğretmen adaylarının zihinlerinde nasıl
yapılandırıldığını tespit etmektir. Bu
kapsamda fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretim programının hangi yönlerini
daha iyi kavradıkları ve daha önemli gördükleri, hangi içeriğe sahip olduğu
konusundaki düşüncelerini açığa çıkartmak için yaptıkları zihin haritaları
incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Fen Bilgisi Öğretmenliği
programında öğrenim gören 32’si kadın, 9’u erkek toplam 41 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Verilerin analizinde nitel veri analiz yöntemlerinden içerik
analizi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının zihin haritalarında yer alan
ifadelerin öğretim programı ile ilgisi göz önünde bulundurularak temalar, alt
temalar ve kodlar oluşturulmuştur. Bulgular oluşturulan 6 tema çerçevesinde
tablolar halinde sunulmuştur. Araştırmanın bulguları incelendiğinde araştırmaya
katılan öğretmen adaylarının neredeyse tamamına yakınının programın
kazandırdığı becerileri zihin haritalarına yansıttığı görülmüştür. Öğretmen
adaylarının yarısından fazlasının programın yapısı, özel amaçları, stratejisi
ve yöntemi hakkındaki bilgilere zihin haritalarında yer verdiği tespit
edilmiştir. Programın genel perspektifi ve ölçme değerlendirme yaklaşımına dair
bilgiler zihin haritalarında nispeten daha az kullanılmıştır.
Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Öğretmen adayları Zihin haritaları
The purpose of this study was to determine how the
science curriculum, which was updated in 2018, was constructed in the minds of
pre-service science teachers. Within this scope, mind maps drawn by pre-service
science teachers were examined to reveal their thoughts about what content the
science curriculum contains and which aspects of the curriculum are better
understood and considered more important. In the study phenomenology was used
as a qualitative research design. The participants of the study consisted of 41
pre-service science teachers, 32 of whom were female and 9 were male, studying
in science education department. In the analysis of data, content analysis that
is one of the methods of qualitative data analysis was used. Themes, sub-themes
and codes were formed by taking into consideration the relation of the
expressions of the teachers in mind maps with the science curriculum. The
findings were presented within the framework of 6 themes with tables. When the
findings of the study were examined, it was seen that almost all of the
pre-service science teachers participating in the study reflected the skills
intended by the curriculum to their mind maps. It was determined that more than
half of the pre-service teachers included information about the structure of
the program, its special aims, strategy and method in the mind maps. The
general perspective of the curriculum and the information on the measurement
and evaluation approach were used relatively less in the mind maps.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 7 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 17 |