In this study, it
was aimed to apply a cognitive behavioral-based psycho-education program
prepared to improve the psychological resilience and emotion regulation skills
of university students studying in the guidance and psychological counseling
department. It was also aimed to test the effectiveness of this program. The
study was conducted on a total of 22 students, 11 of whom are experimental
groups and 11 of which are control groups, studying in the third and fourth
grades at different universities in Istanbul. In the study “The Resilience
Scale for Adults” developed by Friborg et al. (2003) and adapted to Turkish by
Basım and Çetin (2011) and “Cognitive Emotion Regulation Questionnaire”
developed by Garnefski, Kraaij and Spinhoven (2002) and adapted to Turkish Onat
and Otrar (2010) were used as data collection tools. Cognitive behavioral based
psycho-education program was applied to the experimental group for 8 weeks and
the effectiveness of the program was tested. No intervention was made to the
control group. At the end of 8 weeks of cognitive behavioral-based
psychoeducation program, some sub-dimensions of psychological resilience and
cognitive emotion regulation scales were increased in the experimental group
and the program was found to be effective.
Psychological resilience Emotion regulation Psycho-education program Cognitive behavioral approach
Bu araştırma, rehberlik ve psikolojik danışmanlık bölümünde öğrenim gören
üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıklarını ve duygu düzenleme
becerilerini geliştirmeye yönelik hazırlanan bilişsel davranışçı temelli
psiko-eğitim programı uygulamak ve bu programın etkililiğini sınamak amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Çalışma, İstanbul’daki farklı üniversitelerde üçüncü ve
dördüncü sınıfta öğrenim gören, 11’i deney grubu, 11’i kontrol grubu olmak
üzere toplam 22 üniversite öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Çalışmada Friborg
ve diğerleri (2003) tarafından geliştirilen, Basım ve Çetin (2011) tarafından
Türkçe’ye uyarlanan“Yetişkinler için Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği” ve Garnefski,
Kraaij ve Spinhoven (2002) tarafından geliştirilen, Onat ve Otrar (2010) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Bilişsel
Duygu Düzenleme Ölçeği” veri toplama
araçları olarak kullanılmıştır. Bilişsel davranışçı temelli geliştirilen
psiko-eğitim programı 8 hafta boyunca deney grubuna uygulanmış ve programın
etkililiği de sınanmıştır. Kontrol grubuna herhangi bir müdahale yapılmamıştır.
Bilişsel davranışçı temelli psikoeğitim programının uygulandığı 8 hafta sonunda
deney grubunda psikolojik dayanıklılık ve bilişsel duygu düzenleme ölçeklerinin
bazı alt boyutlarında artış gözlemlenmiş ve programın etkili olduğu tespit
edilmiştir.
Psikolojik dayanıklılık Duygu düzenleme Psiko-Eğitim programı Bilişsel davranışçı yaklaşım
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Kabul Tarihi | 23 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 21 |