Öğretmen adaylarının özel eğitime ilişkin metaforik algılarının incelendiği bu çalışma 2019–2020 eğitim -öğretim yılında toplam 85 öğretmen adayının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya Eğitim Fakültesi’nin İngilizce, Türkçe, Sosyal Bilgiler ve Resim-iş öğretmenliği bölümü programlarında eğitim gören 4. sınıf öğrencileri dahil edilmiştir. Veriler öğretmen adaylarından "Özel eğitim ...... gibidir/benzer, çünkü ......" ifadelerin tamamlamasıyla elde edilmiştir. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Çalışmanın bulgularında öğretmen adaylarının ürettikleri 85 metafor “İhtiyaç olarak özel eğitim”, “Eğitimde fırsat eşitliğini sağlama aracı olarak özel eğitim”, “Özel ilgi ve yardım aracı olarak özel eğitim”, “Koşulsuz kabul sağlama aracı olarak özel eğitim” ve “Farklılık olarak özel eğitim” olmak üzere toplam 5 tema altında gruplanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının "Özel Eğitim’e ilişkin metaforik algılarının olumlu yönde olduğu görülmekle beraber öğretmen adayların kaynaştırma eğitimine yönelik herhangi bir görüş bildirmediği belirlenmiştir. Araştırma sonucunda kaynaştırma dersinin ayrı bir ders olarak uygulamalı şekilde verilmesi ve bu dersin farklı anabilim dallarında zorunlu ders olarak yaygınlaştırılması önerilmiştir.
This study examining the preservice teachers' metaphoric perceptions about special education was conducted with the participation of 85 preservice teachers in 2019-2020 academic year. Senior students studying in English teaching, Turkish teaching, Social Studies and Art Teaching programs of an education faculty were included in the study. The required data for the study were obtained by asking the preservice teachers filling a survey form containing the statement of "Special education looks like a/an...................because……………….”. The obtained data were analyzed and interpreted by using content analysis method. Findings showed that preservice teachers produced 85 metaphors categorized under 5 themes: “Special education as a need”, ”Special education as a means of ensuring equal opportunities in education”, “Special education as a special interest and aid tool”, “Special education as a means of providing general acceptance” and “Special education as a differences”. The results of the study showed that preservice teachers’ metaphoric perceptions about "Special Education" are positive even though they do not touch on the topic of inclusive education. As a result, it is suggested that an inclusive education should be included and expanded as a compulsory course in the programs of different departments.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2020 |
Kabul Tarihi | 13 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: 28 |