Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dromokratik Çağda Eğitim ve Okulun Açmazları: Paul Virilioik Açıdan Analojik Bir Çözümleme

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: Eğitim ve Toplum Özel sayısı, 6437 - 6459, 31.12.2020
https://doi.org/10.26466/opus.724349

Öz

Bu çalışma, Paul Virilio’nun hız ve politikaya dair düşünceleri doğrultusunda eğitim ve okul kavramlarını irdelemeyi amaçlayan analojik bir çözümlemedir. Günümüzde eğitim ve okul öğrencilerini zihin ve bedenlerine yönelik teknolojik-prosedürel donatılarla haz ve hız bağımlısı yapmaktadır. Böylece zihinlerini kitlesel olarak işleyerek bir egemen kitle ile üzerinde egemen olunan standart kitleler yaratmaktadır. Bu bilimin adı dromolojidir. Dromoloji eğitim aracılığıyla dromokratik bir sistemin kendi eğitim sistemini yaratmaktadır. Dromokratik okul ve eğitim öğrencilerini sınavlar aracılığıyla hiyerarşik bir şekilde sıraya dizmekte, seçmekte, sınıflandırmaktadır. Bu seçim aracılığıyla sosyo-ekonomik düzeyi düşük aile çocukları düşük nitelikli okullara, elit aile çocukları ise nitelikli okullara gönderilmektedir. Oluşturulan piyasacı düzenin elit öğrencileri kapitalist egemen sınıfı oluştururken, seçilemeyenleri ise toplumsal atık olarak görülmektedir. Sonuç olarak modern okul ve eğitim düzenlerindeki bu tür pratikler, okulun sosyal hayatını zayıflatmakta ve yok etmektedir. Okullar, öğrenciyi çağdaş uygarlık hedefine yürümesine katkı verme yerine piyasacı, teknisist ve konformist yaşamı yeniden üreten ve geliştiren mekânlara dönüşmektedir. Çağcıl dünyada dromolojik okul, dromokratik eğitimin haz ve hız arasındaki fraktal, speküler ve paradoksal epistemolojisi insan ruhunu teknik makinaya dönüştürmeye devam etmekte böylece modern okul amaçlarına uygun işlevlerini yerine getirmeyi sürdürmektedir.

Kaynakça

  • Akarsu, B. (2000). Immanuel Kant’ın ahlak felsefesi. İstanbul: İnkılap.
  • Akın, U., ve Arslan, G. (2014). İdeoloji ve eğitim: Devlet-eğitim ilişkisine farklı bir bakış. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 81-90.
  • Althusser, L. (2006). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları (Çev. A. Tümertekin). İstanbul: İthaki.
  • Altıntaş, Ö. (2018, 27 Aralık). PISA direktörü Andreas Schleicher: Türkiye bilgiyi pratiğe geçirmeyi öğrenmeli. BBC News/Türkçe https://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-42481321 adlı siteden 20.11.20179 tarihinde indirilmiştir.
  • Altun, G. C. (2015). Bir modernite olgusu olarak hızın sanatta gösterimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Atmaca, T. (2019). Sınıfsal habitus ve amor fati’nin kesişim noktası: Meslek lisesi öğrencilerinin gözünden dezavantajlı eğitim hayatlarının değerlendirilmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 899-920.
  • Aykutalp, A. (2017). Hız siyaseti: Paul virilio’nun dromoloji kuramı. International Journal of Social Science. 61, 429-440, Doi: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7317
  • Aypay, A., Sever, M., ve Demirhan, G. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal ve akademik entegrasyonu: Boylamsal bir araştırma. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(2), 407-422.
  • Baudrillard, J. (2011). Simulakrlar ve simülasyon (Çev. O. Adanır). İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Beighton, C. (2017). Closed circuit? Flow, influence and the liquid management of learning and skills. Discourse, 38(4), 603-618.
  • Bergson, H. (2013). Ahlakın ve dinin iki kaynağı (Çev. M. M. Yakupoğlu). İstanbul: Doğu-Batı.
  • Bourdieu, P. (1973). Cultural reproduction and social reproduction. In R. Brown (Ed.), Knowledge, education, and cultural change (p. 71-84). London: Tavistock Publications.
  • Boyd, V. (1992). School context: Bridge or barrier to change? Austin, TX: Southwest Educational Development Laboratory.
  • Ceylan, C. (2015). Foucault ve ironik özgürlük. Akademik Bakış Dergisi, 51, 183-194.
  • Dumont, J. P. (1988). The Tasaday, which and whose? Toward the political economy of an ethnographic sign. Cultural Anthropology, 3(3), 261–75. doi:10.1525/can.1988.3.3.02a00030
  • Eğitim Haberleri (2012, 12 Temmuz). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin girdiği Seviye Belirleme Sınavı'nın (SBS) sonuçları açıklandı. Sabah. https://www.sabah.com.tr/egitim/2012/07/12/sbs-sonuclari-aciklandi adlı siteden 18.09.2017 tarihinde indirilmiştir.
  • Ergün, M. (2015). Eğitim sosyolojisi. Ankara: PEGEM.
  • Foucault, M. (2005). Büyük Kapatılma – Seçme Yazılar-3 (Çev. I. Ergüden, O. Akınhay ve F. Keskin). İstanbul: Ayrıntı.
  • Geuss, R. (1981). The idea of a critical theory: Habermas and the Frankfurt School. Cambridge University Press.
  • Illich, I. (2012). Okulsuz toplum (Çev. M. Özay). İstanbul: Şule Yayınları.
  • Liston, D. P. (1988). Capitalist schools: Explanation and ethics in radical studies of schooling. New York: Routledge.
  • Mermutlu, A. (2018). Hız semptomları: geç-modern zaman rejiminde belirsizlik, dolayımsızlık, eşzamansızlık. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28(1), 245-260.
  • Morin, E. (2014). Geleceğin eğitimi için gerekli yedi bilgi (Çev. H. Dilli). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: İstanbul.
  • Okuyan, H., ve Taslaman, C. (2018). Jean Baudrillard’ın simülasyon kuramında ayartma kavramı. Uluslararasi Din & Felsefe Araştirmalari Dergisi, 1(1), 29-45.
  • Ozen, H. (2017). Subterranean failures of education in flourishing individuals: from the perspectives of paradigm and the simulation theory. American International Journal of Social Science, 6(2), 25-33.
  • Rousseau, J. J. (2009). Emile. İstanbul: Kültür Yayınları
  • Topçu, N. (2015). Türkiye’nin maarif davası. İstanbul: Dergah.
  • Turan, S. (2014). Ahlaki açıdan modern okulun açmazı: Eleştirel bir bakış. Yeni Türkiye Dergisi, 58/59 (10), 246– 252.
  • Spring, J. (2010). Özgür eğitim (Çev. A. Ekmekçi). İstanbul: Ayrıntı.
  • Wink, J. (2004). Critical pedagogy: Notes from real world. New York: Allyn&Bacon
  • Versenyi, L. (2007). Sokratik hümanizm. İstanbul: Sentez.
  • Virilio, P. (1998). Hız ve politika (Çev. M. Cansever). İstanbul: Metis.
  • Yücel, H. A. (2012). İyi vatandaş iyi insan. İstanbul: İş Bankası Yayınları.

Dilemmas of Education and Schools in Dromocratic Societies: A Paul Viriloic Analogical Analysis

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: Eğitim ve Toplum Özel sayısı, 6437 - 6459, 31.12.2020
https://doi.org/10.26466/opus.724349

Öz

This study is an analogical analysis aimed at examining the concepts of education and school in line with Paul Virilio's thoughts on speed and politics. Today, education and school make their students addicted to pleasure and speed embedding technological-procedural equipment their mind and body. They create dominant classes dominating standart masses processing their minds. The name of this science is dromology. Dromology creates a dromocratic system's creating its own system through education. Thus, the dromocratic school and education students are hierarchically ordered, selected and classified through exams. Through this selection, family children with low socio-economic level are sent to low-quality schools, and elite family children to qualified schools. While the elite students of the market constitute the capitalist ruling class, those who cannot be elected are seen as social waste. Consequently, such practices in a modern school and educational settings weaken and destroy the social life of the school. Instead of contributing the students'to the goal of contemporary civilization, schools are transformed into places that reproduce and develop marketer, technician, and conformist life. In today’s world, dromological school continues to transform the human soul into technical machinery, fractal, specular and paradoxical epistemology of dromocratic education between pleasure.

Kaynakça

  • Akarsu, B. (2000). Immanuel Kant’ın ahlak felsefesi. İstanbul: İnkılap.
  • Akın, U., ve Arslan, G. (2014). İdeoloji ve eğitim: Devlet-eğitim ilişkisine farklı bir bakış. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 81-90.
  • Althusser, L. (2006). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları (Çev. A. Tümertekin). İstanbul: İthaki.
  • Altıntaş, Ö. (2018, 27 Aralık). PISA direktörü Andreas Schleicher: Türkiye bilgiyi pratiğe geçirmeyi öğrenmeli. BBC News/Türkçe https://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-42481321 adlı siteden 20.11.20179 tarihinde indirilmiştir.
  • Altun, G. C. (2015). Bir modernite olgusu olarak hızın sanatta gösterimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Atmaca, T. (2019). Sınıfsal habitus ve amor fati’nin kesişim noktası: Meslek lisesi öğrencilerinin gözünden dezavantajlı eğitim hayatlarının değerlendirilmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 899-920.
  • Aykutalp, A. (2017). Hız siyaseti: Paul virilio’nun dromoloji kuramı. International Journal of Social Science. 61, 429-440, Doi: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7317
  • Aypay, A., Sever, M., ve Demirhan, G. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal ve akademik entegrasyonu: Boylamsal bir araştırma. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(2), 407-422.
  • Baudrillard, J. (2011). Simulakrlar ve simülasyon (Çev. O. Adanır). İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Beighton, C. (2017). Closed circuit? Flow, influence and the liquid management of learning and skills. Discourse, 38(4), 603-618.
  • Bergson, H. (2013). Ahlakın ve dinin iki kaynağı (Çev. M. M. Yakupoğlu). İstanbul: Doğu-Batı.
  • Bourdieu, P. (1973). Cultural reproduction and social reproduction. In R. Brown (Ed.), Knowledge, education, and cultural change (p. 71-84). London: Tavistock Publications.
  • Boyd, V. (1992). School context: Bridge or barrier to change? Austin, TX: Southwest Educational Development Laboratory.
  • Ceylan, C. (2015). Foucault ve ironik özgürlük. Akademik Bakış Dergisi, 51, 183-194.
  • Dumont, J. P. (1988). The Tasaday, which and whose? Toward the political economy of an ethnographic sign. Cultural Anthropology, 3(3), 261–75. doi:10.1525/can.1988.3.3.02a00030
  • Eğitim Haberleri (2012, 12 Temmuz). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin girdiği Seviye Belirleme Sınavı'nın (SBS) sonuçları açıklandı. Sabah. https://www.sabah.com.tr/egitim/2012/07/12/sbs-sonuclari-aciklandi adlı siteden 18.09.2017 tarihinde indirilmiştir.
  • Ergün, M. (2015). Eğitim sosyolojisi. Ankara: PEGEM.
  • Foucault, M. (2005). Büyük Kapatılma – Seçme Yazılar-3 (Çev. I. Ergüden, O. Akınhay ve F. Keskin). İstanbul: Ayrıntı.
  • Geuss, R. (1981). The idea of a critical theory: Habermas and the Frankfurt School. Cambridge University Press.
  • Illich, I. (2012). Okulsuz toplum (Çev. M. Özay). İstanbul: Şule Yayınları.
  • Liston, D. P. (1988). Capitalist schools: Explanation and ethics in radical studies of schooling. New York: Routledge.
  • Mermutlu, A. (2018). Hız semptomları: geç-modern zaman rejiminde belirsizlik, dolayımsızlık, eşzamansızlık. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28(1), 245-260.
  • Morin, E. (2014). Geleceğin eğitimi için gerekli yedi bilgi (Çev. H. Dilli). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: İstanbul.
  • Okuyan, H., ve Taslaman, C. (2018). Jean Baudrillard’ın simülasyon kuramında ayartma kavramı. Uluslararasi Din & Felsefe Araştirmalari Dergisi, 1(1), 29-45.
  • Ozen, H. (2017). Subterranean failures of education in flourishing individuals: from the perspectives of paradigm and the simulation theory. American International Journal of Social Science, 6(2), 25-33.
  • Rousseau, J. J. (2009). Emile. İstanbul: Kültür Yayınları
  • Topçu, N. (2015). Türkiye’nin maarif davası. İstanbul: Dergah.
  • Turan, S. (2014). Ahlaki açıdan modern okulun açmazı: Eleştirel bir bakış. Yeni Türkiye Dergisi, 58/59 (10), 246– 252.
  • Spring, J. (2010). Özgür eğitim (Çev. A. Ekmekçi). İstanbul: Ayrıntı.
  • Wink, J. (2004). Critical pedagogy: Notes from real world. New York: Allyn&Bacon
  • Versenyi, L. (2007). Sokratik hümanizm. İstanbul: Sentez.
  • Virilio, P. (1998). Hız ve politika (Çev. M. Cansever). İstanbul: Metis.
  • Yücel, H. A. (2012). İyi vatandaş iyi insan. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hamit Özen 0000-0001-7604-5967

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Kabul Tarihi 21 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: Eğitim ve Toplum Özel sayısı

Kaynak Göster

APA Özen, H. (2020). Dromokratik Çağda Eğitim ve Okulun Açmazları: Paul Virilioik Açıdan Analojik Bir Çözümleme. OPUS International Journal of Society Researches, 16(Eğitim ve Toplum Özel sayısı), 6437-6459. https://doi.org/10.26466/opus.724349